Annons:
Etikettätstörningar
Läst 2580 ggr
ParaKiss
2009-03-05 22:30

Ätstörning?

Vet inte om detta inlägg passar här. Men jag chansar allafall.

Efter att en person har sagt att jag har ätstörningar. Så har jag börjat fundera mer o mera på det. Om jag kanske har det… Vet inte riktigt jag e.

Jag äter nästan jämt, och är jämt sugen på något.

Jag tröst äter, jag äter när jag har tråkigt, och ja, jag äter nästan jämt känns det som. Jag måste lixom ha något o tugga/äta på hela tiden. Gärna sött. Annars tar jag det som finns. Även dricker jag mycket oboy osv (som jag är nästan beroende utav det eller om jag är det? Måste ha oboy nästan varje dag, minst ett glas).
När jag är på farnors o farfars kiosk som dom har. Mycket godis, mackor, korv me bröd, o allt vad det nu är. Dom har en liten mack. Jag äter JÄMT när jag är där.Jag känner mig tvungen att äta. Fast jag ibland känner mig spyfärdig på mat, godis o allt va det nu är. Så äter jag ännu mera. Och då kanske tröstäter jag eller något sånt då.
Om jag inte har något o tugga på hemma så får jag nästan panik.

Jag väger just nu över 100 kg. sist jag vägde mig låg det på runt 110kg. Kollade upp det och då var det fetma. (Kan nämna även att jag är runt 173-175 lång)

Jag har även tidigare haft pcos så det gjorde även sitt. Och även varit svårt psykisk sjuk på flera olika sätt.

Vad för tecken finns det för ätstörningar?

Visst kan man få hjälp för sin vikt? Bara o kontakta sjukhuset eller?

(förlåt, har lagt ut detta inlägg lite här o där. men vet inte vart den passar in)

Annons:
ParaKiss
2009-03-05 23:03
#1

http://www.oasverige.org/fragor.htm  Hittade den hära listan. Där jag svarade Ja på typ 11 st frågor (av 15 då).

2 är frågetecken. Matorgier, vad menas med det?

Och en tredje som jag inte har tänkte på och vet inte hur jag ska svara.

betyder det att jag då behöver söka upp hjälp? Eftersom det blev Ja på så många ställen.

kerstinjo
2009-03-06 00:21
#2

Lägg ut frågan på beroenden och kolhydrater så kanske du kan få några svar. Jag vet för lite för att våga uttala mig.

 Kerstin 

 

hus-musen
2009-03-06 11:21
#3

Det låter lite som att du tröstäter och har blivit sockerberoende! Fastnade själv på oboy ett tag, men jag tålde inte mjölken så jag lutde dricka det tack o lov. Jag vet inte hur du är som person, men att söka hjälp och få tex enkla förhållningsregler till mat kan ju hjälpa dig en bit på vägen=)

Att ha en matorgie betyder att man frossar i mat.

Qui dormit, non peccat

 


Aviendha
2009-03-06 15:23
#4

Utan att veta mycket om ditt "problem" och hur det yttrar sig hos andra så har du kanske ett lite knasigt förhållande till mat. En ätstörning behöver inte alltid betyda att man är gravt sjuk i ex anorexia eller bullemi, det kan likaväl vara att man har ett udda beteende gentemot mat.

Hoppas du kan få hjälp, för det låter lite som att du är less på hur det påverkar dig. Lycka till!

ParaKiss
2009-03-06 16:25
#5

Anorexi o bullemi vet jag att jag inte har allafall. men det att jag äter mkt.. ajja, ska kolla upp det med läkaren =)

Jezzz
2009-03-06 20:34
#6

Hej

Låter som en hetsätningsstörning. Det behöver inte vara att du medvetet hetsäter, det kan vara att din rkopp har det suget och du upplever att du inte har kontrollen.

Kolla in på http://www.anst.uu.se/ataghade/hetsatningsstorning.html

BED Binge eating disorder kallas det.

Enligt mina erfarenheter (ätstört förflutet) har man en ätstörning när man intge har ett normalt förhållande till mat.

Skulle det inte vara BED, kan man nog klassa dig under Ätstörning UNS (Utan NÄrmare Specifikation)

/Jezzz

Annons:
kajsa_karin
2009-03-23 19:52
#7

Håller med Jezz

Upp till toppen
Annons: