Annons:
Etikettbehandling
Läst 1275 ggr
Anders 50
3/9/09, 3:52 PM

Upplevelse av sjukvården

Efter det som hänt mig så måste jag bara skriva och berömma vår svenska sjukvård och dess personal.

Det jag upplevde under min vistelse på vårdcentral, hjärtintensiv avd, operation, hjärtvårds avd, röntgen och transporter mellan sjukhus stämde inte alls överens med den bild som jag fått av sjukvården i dessa besparingstider.

Underbara sköterskor som alltid tog sig tid, alltid leende även efter ett långt arbetspass. Läkare som tog sig tid till att förklara och lyssna. Mat som på en bättre lunchrestaurang.

Men åter till dessa underbara sköterskor av olika grader. Finns det en yrkesgrupp som ska ha hög lön så är det dessa. Vilket springande och vilket ansvar, alltid på gott humör och leende. Jag beundrar dem verkligen.

Att sedan få en liten metalldosa med två trådar inopererad, som förvandlar ett hjärta som ej kan arbeta självt, till ett som fungerar med jämn takt gör ju att man verkligen sätter värde på vår svenska sjukvård.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
hus-musen
3/9/09, 3:59 PM
#1

Oj vilken tur du haft med en trevlig sjukhusvistelseGlad Inte ofta man hör om sådant=)

Qui dormit, non peccat

 


kerstinjo
3/9/09, 4:32 PM
#2

Tack för de orden du batteridrivne man. :)

Vi inom vården gör ett toppenjobb men tyvärr så skrivs det så sällan om det. Vi vet att den vård vi bedriver fungerar jättebra!

Som du skriver så har vi ett jätteansvar, vi vårdar levande människor. Fastän det stundvis är tunga arbetspass så orkar/klarar vi att jobba även med några tröstande ord och ett leende. Vi hinner även att hålla en tröstande hand om den som lider. 

Jag jobbar en hel del med palliativ vård och vi har aldrig upplevt missnöjda patienter eller anhöriga. Trots att det är en tung bit när speciellt unga människor har en sjukdom med dödlig utgång.

Vi är stolta över vårat jobb!

Men tyvärr glöms alla positiva erfarenheter som patienterna gör. Jag blir ofta vansinnigt irriterad på allt negativt som skrivs, för så ser inte merparten av vården ut.

 Kerstin 

 

Anders 50
3/9/09, 4:52 PM
#3

 När man möts av en leende sköterska kl 6 på morron, som jobbat sen kl 21 kvällen före, med spring mellan salarna (man hör hur det ringer överallt) då funderar man på hur de orkar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

kerstinjo
3/9/09, 5:54 PM
#4

# 3 Vi orkar bara för att vi trivs med våra arbeten och samtidigt är det en gåva att få arbeta med människor. Det ger så mycket tillbaks.

 Kerstin 

 

Aviendha
3/9/09, 7:50 PM
#5

Jag förstår dig Kerstin, tyvärr är det så inom mångt och mycket, att det är de negativa sidorna som lyfts fram.

Du nu batteridrivne ;) så roligt att höra att du känner dig väl omhändertagen! Det är jätteviktigt, speciellt i de mer kaosartade situationer vi kan hamna i =)

kerstinjo
3/9/09, 8:10 PM
#6

890-3 Är det Duracell?Obestämd

 Kerstin 

 

Annons:
Anders 50
3/9/09, 8:16 PM
#7

Onej.. detta håller ca. 8 år.  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

kerstinjo
3/9/09, 8:57 PM
#8

Du får väl sättai kontakten o ladda upp dem.Tungan ute

 Kerstin 

 

CarolineO
3/11/09, 9:07 AM
#9

Jätteskönt att vården upplevs positivt av några också!!
Jag sitter i omsorgsnämnden i Kristianstad och får ta del av klagomålen som kommer in… På sistone har de ökat en del…
När jag kom in i nämnden efter senaste valet (2006) fanns det nästan uteslutande positiv kritik i pärmarna vilket ju var oerhört roligt.   Efter ett par månader ändrades det och inför förra nämnden fanns det inga positiva, men 3-4 negativa den senaste månaden.
Tyvärr är det nya styret i vår kommun för inriktade på att hålla budget i balans istället för att begära mer pengar från fullmäktige så man kan ge bättre vård och det verkar som om det börjar avspegla sig nu… Personalen är under hård press och man använder sig av de mest primitiva kontroll-funktioner så de känner sig obetrodda & övervakade.   Så jäkla trist att se detta hända och inte kunna göra ngt åt det!!
Personalen gör ett superjobb och kämpar på bäst de kan. Tack & lov har de ganska bra stämning i de flesta arbetsgrupper och iaf någon vän bland arbetskamraterna, så stämningen dem emellan gör att de orkar kämpa vidare.
Jag brukar påpeka att utan personalen är vi ingenting!! Men sen ska alla andra inse det…   Det är inte bara pengar som är viktigt…

kerstinjo
3/11/09, 9:49 AM
#10

# 9 Tyvärr är det så att folk är snabba att höra av sig när det gäller något negativt. Tänk om de kunde vara lika snabba att komma med positiva kommentarer.

 Kerstin 

 

Anders 50
3/11/09, 10:51 AM
#11

I vår lokaltidning finns en "ris och ros" avdelning på insändarsidan.

Där har jag märkt att "rosor" till sjukvården tar ett allt större utrymme.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tavar
3/11/09, 12:15 PM
#12

Har lyckligtvis inte behövt någon sådan typ utav sjukvård men då föräldrarna börjar bli lite äldre har man ju funderat på om man en dag måste ta ansvaret själv för att se till att de har det bra, ifall de klarar av att bo själva hela livet eller om de kommer behöva mer hjälp än så.

Tyvärr har det blivit så att jag är lite skeptisk mot det mesta inom sjukvården pga både det ena och det andra, men jag hoppas att de dåliga sakerna gått förbi och att min familj bara har råkat ha extrem otur som varit de som utsats för alla dessa misstagen.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Upp till toppen
Annons: