Annons:
Etikettschizofreni
Läst 4299 ggr
Tavar
2009-03-04 11:51

När inte ens psykologer lyssnar

Har ett problem, har varit hos flera psykologer och kuratorer genom tiderna men ingen har lyssnat när jag försökt berätta om att jag inbillar mig saker.

Är lite svårt att förklara hur jag inbillar mig men jag får en kännsla och en bild i huvudet helt plötsligt av att någon står bakom mig, i rummet bredvid, under bordet eller någon annan stans och sen kommer kännslan att den jag ser vill döda mig. Är aldrig så att jag ser något direkt framför mig men händer ibland att jag ser små rörelser i ögonvrån…. Har haft det så i flera år men nu har det blivit mycket värre ganska snabbt. En kompis tror att det är andar jag ser men vet inte om jag ska tro på det :/

Är 18 så är inget sånt där som alla småbarn ser efter en läskig film…. Vet inte vad det är eller hur jag ska få hjälp med det… Det förstör hela dagen för mig om jag får för mig något.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
hus-musen
2009-03-04 15:53
#1

Du borde gå till en seriös psykolog, och tala om precis hur det ligger till. Paranoia kan lätt utvecklas vidare om man ine får det ordentligt undesökt så man får veta hur man ska hantera det.

Det är inte andar du ser. Hjärnspöken möjligtvis.

Qui dormit, non peccat

 


Aviendha
2009-03-04 17:11
#2

Även om jag till viss del tror att det kan finnas de som ser andar så tycker jag absolut att du ska söka dig till en seriösare psykolog. Har själv vart ut för liknande, de lyssnar inte på det jag upplever problem, utan hakar upp sig på andra saker, eller så lyssnar de inte alls utan säger "motionera mer".

Det värsta är ju att det inskränker din vardag mycket som det är, och antagligen kommer det inte att bli lättare med tiden eftersom det är obehagligt för dig. Klart du ska må bra!

Lycka till!

Tavar
2009-03-04 23:08
#3

#1 och #2 Har haft kurator o psykologer på bup, inget jag gillade då en av dom skrattade åt mig när jag talade om att jag trodde att jag har Borderline (går under utredning nu men psykologen trodde redan efter andra gången att jag har det). Har varit hos två privata psykologer men båda hakade upp sig på att det var min storebror som var mitt problem fast att han inte har det minsta med saken att göra.

Sedan träffade jag en kurator på Ungdomsmottagningen som faktiskt lyssnade och var bra men hon hade inte kunskapen för att hjälpa mig eller rättigheten att skriva ut de mediciner jag behöver (gick ändå hos henne i två år då det hjälpte lite).

Har nu en psykolog på vuxenpsyket. Hon är trevlig och så men hon verkar inte förstå hur mycket mina "syner" plågar mig… Är inget man bara tar uppsådär lätt när man sitter ansikte mot ansikte med någon. (Är extremt mycket lättare såhär på nätet -_-'')

Vill egentligen inte byta då jag faktiskt trivs ganska bra med denna psykolog, men vet inte riktigt hur jag ska kunna tala om det för henne utan att jag blir så nervös innan att jag inte klarar det…

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Aviendha
2009-03-05 00:53
#4

Men det låter ju bra att du trivs med nuvarande. Du kan ju alltid skriva ett brev där du beskriver dem så gott du kan, och hur de påverkar dig, och säga att du inte klarar av att berätta det av rädsla att bli skrattad åt/ignorerad när du lämnar över det?

Tavar
2009-03-05 10:08
#5

#4 Skulle jag ju kunna :) kan ju be henne läsa det till nästa gång så slipper jag sitta o vara nervös medans hon läser. Kan ju göra två flugor på smällen och göra det där "diagrammet" över mitt liv på en gång då :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

allhealing
2009-03-06 02:03
#6

Vi som arbetar med healing och även har förmågan att läsa av energier som en person bär med sig har inga problem med att lösa upp sådana häringa "problem".

En psykolog arbetar på det medvetna planet i vår hjärna. Det är det plan där det går relativt långsamt att behandla verkligheten. Tänk dig en hastighet av 40 ärenden per sekund så får du ett litet hum om hur snabba vi är i den miljön.

Det är i det undermedvetna som en healer arbetar. Där går det betydligt fortare och den hårddisken är betydligt större i lagringskapacitet. Här inne är hastigheten så mycket snabbare, 20.000.000 ärenden per sekund. Det är 500.000 gånger snabbare handläggningstid när man kan titta på en händelse från detta perspektivet.

En händelse skulle då kunna vara varför det dyker upp bilder inne i huvudet.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Tavar
2009-03-06 11:56
#7

#6 Det är det att jag börjar bli tveksam om detta är något som kommit senare eller om jag alltid varit såhär :/ kan inte minnas när jag började inbilla mig saker men vet med säkerhet att det var innan jag var 10, längre än så har jag inga minnen…

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[Hukanson]
2009-03-17 11:18
#8

Det tråkiga kan uppstå när vi förlorar förmågan att med kärlek föra en positiv kommunikation , speciellt med de som vill hjälpa oss med att våga växa i positiv kärlek .

För att kunna prata om problemen måste man ju ha ord för att prata om problemen . Att sammanföra ord och känsla , i ett "en ande är det jag känner stå i närheten" och sen detta att "jag börjar bli rädd att den skadar min kropp" .

Ta fasta på dina sanna ord . Välj sen samtalspartner som respekterar dina sanna ord . Livet ger oss de läxor vi behöver - detta kan vara din chans att förstå ditt Själv , dvs dig Själv , i detta myller av andra Själv och själv .

Om det är så att du redan har en ohälsosam relation med en ande så är det en bra ide att söka en healer för att läka och hela sig Själv.

Citronmeliss
2009-03-17 12:31
#9

Hej, Tavar!Glad

Jag tror inte att vi med självklarhet kan avfärda det ena eller andra. Var och en av oss har sin tro!

Jag är tex inte kristen, men om någon annan person känner sig ha hjälp av exempelvis Gud eller Jesus så anser inte jag mig ha alla svar eller sitta inne med sanningen, inte mer än vad den personen gör.

Själv finner jag många av mina "svar och sanningar" inom psykologin men det innebär inte att jag helt utesluter andra möjligheter.

Oavsett så är det ett problem för dig. Ett problem som du behöver hjälp och förståelse för, om du ska komma vidare och må bra.

Tycker det är ett bra förslag från Aviendha att skriva ner allt till din psykolog. Det kan underlätta kommunikationen, att sagt hur du upplever "fenomenet".

Du kan ju även skriva ut denna konversationen som vi har här till din psykolog. Här kommer dina tankar och funderingar fram på ett bra sätt tycker jag.

Om du trots allt inte får den hjälp du söker från psykologer kanske du får överväga att söka dig till någon mer alternativ väg, till exempel någon form av healing som allhealing beskriver.

Men det måste vara ditt beslut!

*Kram*

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
2009-03-17 17:10
#10

#8 Är tyvärr tveksam om ifall det är riktiga andar då det är olika på olika platser men det är bara platser jag är van vid och när jag känner mig ensam och deprimerad som jag ser dom. Är under dom omständigheterna som jag kan få ångestattacker med :/

#9 Jag håller på att skriva mitt brev men tar sådan tid :( är svårt att skriva, spec när det är någon man et att man måste träffa flera ggr som ska läsa det. Men håller på för fult och gör mitt bästa :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

hus-musen
2009-03-17 17:21
#11

#10 Tror inte heller att du ser andar..  Men alla tror olika och vill man att det ska finnas andar så tror man ju på det=) Precis som att vissa är religösa och vill tro att det finns en gud. Eller flera gudar för den delen.

Men vad de har rätt i är att det är något i ditt undermedvetna som ligger och gnager, vanföreställningar har lättare att dyka upp när man är depprimerad och får ångestattacker. Vet du om det hände något när du började känna dig deprimerad? En olycka, dödsfall, bråk i familjen, bråk med vänner eller liknande?

Qui dormit, non peccat

 


Tavar
2009-03-17 17:25
#12

#11 Träffade en kille som inte var den bästa… :/ var då det började ordentligt men mådde dåligt innan det med, men minns inte varför.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

hus-musen
2009-03-17 17:29
#13

#12 Ah jo sånt kan vara en utlösande faktor till deppressioner osv.. Har du tagit upp det med psykologen eller i brevet? Du kanske kan prata mera utförligt om honom med din psykolog=)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Tavar
2009-03-17 18:15
#14

#13 Håller på och skriver om det i en helt egen del :/ gjorde en lista med allt som jag ska ta upp.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

EmmaRJV
2009-10-31 22:32
#15

Det är synd att dom psykologer du varit hos inte lyssnar, jag själv tänker bli psykolog när jag blir stor. Jag hade lyssnat vad personen trott. Jag skulle inte säga i mot. I stället försöka hjälpa den personen för att få den att må bättre. Kanske är det så att det man tror själv, är det rätta ? Jag tror att varenda människa som mår psykiskt dåligt skulle kunna bli friska en dag. Dom kanske måste lära sig att lita på sig själva. Jag tror att allt har sig en mening. Allting här i världen. Kanske jag inte skrev något vettigt, vill bara visa vad jag tror. Hoppas du hittar en seriöst psykolog

pernillaa
2009-11-01 14:19
#16

Jag inbillar mig att det kan vara så att man projicerar över rädslor, smärta, ångest m.m. i sådana här saker i vissa fall. Man väljer undermedvetet att de ska gestalta sig, för att det ska bli "något att ta på". För det kan vara svårt att sortera annars och svårt att få kontroll över men känslor borde vara just känslor.

Jag vet ju inte i det här läget om det handlar om riktiga andar eller om det är något som kommer inifrån dig. Men om det är känslor så har du uppenbarligen en bit du måste ta itu med.

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

flikkan77
2009-11-01 16:56
#17

Tavar: Nu har jag inte lusläst tråden men jag ser ju också folk som "inte finns". Visserligen bara en person, men det räcker.

Psyklogen som jag träffade tills i våras sa att det var barnsliga fantasier och att jag absolut inte skulle nämna det för min läkare. Det var bara trams alltihop.

Jag kan även känna som om jag har saker som kryper innanför huden på mig, men det var också trams.

Sen i juni har jag mått ganska bra och inte haft så stort besvär med min "röst", tills för några veckor sen då hon bröjade komma igen. Nämnde det för min psykiatrisjuksköterska som så fort hon kunde kontaktade min läkare och nu har jag fått medicin mot det. Ska börja äta den imorgon så får jag se vad som händer…

Du kanske ska prata med din läkare om det, min tog det på allvar och utan att säga att det är trams eller påhitt.

"You just have to belive…"

allhealing
2009-11-01 21:41
#18

Det är vi själva och ingen annan som skapar våra tankar.

Alla känslor som vi någonsin har upplevt lagras i vår kropp. När vi med våra tankar lever oss in i känslor som varit särskilt betydelsefulla för oss skapar vi ett frö. Den närvaro som uppstår varje gång vi besöker tankefröet räcker för att ge det näring till fortsatt tillväxt. Gör vi detta tillräckligt många gånger så kommer detta frö att slå rot och sedan kommer det att växa sig starkare och starkare efter varje besök. Slutar vi att besöka fröet så kan det inte växa mer. Återvänder vi istället till fröet gång efter gång så bildas det snart rötter och stam. Återvänder vi sedan än mer till detta tankefrö så kan den efter många besök till och med börja ta rejält med plats i vårt liv. Är detta tankefröet en positiv tanke så är det bara till att gratulera för all glädje som den kommer att skapa under vårt liv.

Tankar kan även skapa rädsla. Det är när detta sker som mindre önskvärda symptom kan börja ta plats i vår kropp. Det kan vara såväl känslomässiga som fysiska händelser som då börjar manifestera sig in vår kropp eller tankevärld. När vi tänker så gör vi det alltid från toppen av vårt isberg. Allting idag är uppbyggt kring hur man på bästa sätt skapar sig ett liv på isbergets topp. Väldigt liten hänsyn tas till helheten som den lilla bergtoppen vilar på. Bergets topp är alltså den del som vi är medvetna om.

Dagen sjukvård är även den hänvisad till att leta efter lösningen på bergets topp. Detta är orsaken till varför man inom exempelvis psykologin behöver gräva och gräva fram svaret i långsam takt eftersom man endast kan få fram ett svar så långt som personen som söker hjälp själv är medveten. Sökandet sker helt enkelt på bergets topp av en psykolog som är utbildad av ett system som nästan enbart är uppbyggd kring sanningen på bergets topp. Helt enkelt för att det inte funnits speciellt mycket information om hur det undermedvetna verkligen fungerar. Att det undermedvetna inte heller är mätbar gör att dess existens blir väldigt svår att bevisa i vetenskapliga undersökningar. Detta gör att det undermedvetna inte ges det utrymme som det verkligen förtjänar.

Detta är orsaken till varför de psykologer som vi söker oss till inte alltid lyckas hjälpa oss. Helt enkelt för att mycket av det vi upplever inte existerar inom en för vetenskapen nåbar källa.

Det gäller helt enkelt att hitta fröet som är orsaken till att tanken och bilderna inom oss existerar. Först då kan vi bli fria från symptomen.

Ett frö som växer länge skapar ett stort tanketräd eller tom ett fysiskt träd i vår kropp som då med lätthet även har möjligheten att ta sig uttryck som fysiska smärtor. Vill det sig riktigt illa så skapar dessa tankar så småningom tom incitament till utveckling av sjukdom i kroppen.

Hittar man däremot fröet till träden så kan man blixtsnabbt ta bort orsak och verkan. Man slutar mata trädet med näring och då kan inte längre någon orsak eller tanke heller äga rum.

Den första gången efter att fröet tagits bort så kommer det givetvis att återskapas bilder av situationen hos oss men när dessa bilder dyker upp så finns det inte längre någon trädstam att hålla fast vid som bekräftar att bilden verkligen existerar. Detta kommer då att leda till att vi blir medvetna om att det inte längre existerar ett träd och då och först då kommer vi att kunna släppa tanken eftersom den inte har ett verkligt, det vill säga ett emotionellt träd att längre klänga dig fast vid.

Detta är vad jag har observerat när jag använder den här metoden för att bland annat hjälpa personer som exempelvis har panik ångest. Det jag gör är att jag kan följa en händelse rakt ner ända fram till fröet. Dessutom observerar jag där varför en så stark känsla inom oss valt att planterat fröet.

Tack vare detta arbetssätt kan jag därför ta upp sanningen om varför fröet planterades en gång i tiden och presentera orsaken uppe på toppen i vårt medvetna tillstånd. Det är först när vi får en medveten förklaring till varför ett problem existerar som vi har en ärlig chans till att göra ett nytt val. Det är i vårt medvetna tillstånd som du kan ta detta frö och välja att frigöra oss från det.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Verra88
2009-11-02 00:25
#19

Hej tavar!

Känner igen mig i det du skriver har varit så för mig i tre års tid sen jag blev deprimerad.. Och inga psykologer tog det på allvar. För en nu då jag bor i umeå och går till mobila teamet där tar dom detta på allvar. Men det kan vara försent att kunna bota nu då det gått så länge har gått med mina demoner som jag kallar dom jag ser.. dom uppmannar mig till saker nu mera. Men var precis som det är för dig så var det för mig i början också.. och då var jag väll 18 som du då det började komma i samband med att jag börja må as dåligt.. Jag vet inte vad jag ska göra längre står inte ut med mig själv längre.. jag hoppas du skaffar seriös hjälp så de kan bota dig snabbt gå apsolut inte med det för länge..

[Hukanson]
2009-11-02 12:26
#20

Oavsett om det går att få en andlig yttre perception av något negativt hotande så är lösningen alltid att rena sitt eget tänkande . Den ultimata reningen för sitt tänkande är att bli frälst - att få nåd att tänka med ljuset eller Ordet .

Men det är inte allom givet att bli frälst med en gång . Man måste vilja det själv . Man kan tex döpa sig eller genomgå någon transformation på annat sätt .

En bra och enkel metod är att göra Den Violetta Flammans meditation som finns beskriven på Utomjordiskt .

Det är detta som de kristna i alla tider har menat med renlärighet . Syssla inte med demoner utan sök bara frälsningen .

I Kärleken blir både man själv och demonen räddade till fredlig samexistens .

Man bör ju be Gud om förlåtelse för det man gjort som orsakar demonens intresse och närvaro .

Annons:
hus-musen
2009-11-02 22:36
#21

#20 Va?

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: