06. Behandling/Medicin

Biverkningar av Cipralex

2009-02-27 21:46 #0 av: Rajamaja

Någon här som erfarenhet av Cipralex?

Har både positiva och negativa upplevelser av denna medicin. Det positiva är att jag är mycket gladare och kan bemöta vardagen mer normalt, utan att få rejäla ångestattacker eller försjunka i djup depression.

Nackdelen tycker jag är att den har knepiga biverkningar som tex. väldigt verkliga drömmar, drömmer otroligt mycket och väldigt detaljrikt. Kan det vara så att jag bearbetar olika händelser genom dessa drömmar?

Svettas också under nätterna och vaknar upp helt genomsvett, precis som jag skulle ha kommit direkt ur duschen, vilket inte är normalt annars innan jag började med Cipralex.

Vill gärna höra vad du/ni som ätit denna medicin har upplevt den, både positivt och negativt.

Anmäl
2009-02-27 23:08 #1 av: Jea59

Jag kallar dom tabletterna från h-e jag fick alla biverkningar plus lite till som inte stod i Fass åt dom i fyra veckor endast 2,5mg kommer aldrig stoppa en sån tablett i min mun mer

 

Anmäl
2009-02-28 11:16 #2 av: Rajamaja

Kan hålla med. Första 4 veckorna var jag så äckligt illamående, yr, dåsig och allmänt drogad av dem, men dessa biverkningar gick över allt eftersom och först efter 3 månader började jag må bra av dem. Är inne på 4:e månaden nu.

Har fortsatt att kämpa vidare med denna medicin för jag mådde så dåligt innan så det var typ sista utvägen. Givetvis går jag i terapi samtidigt med psykolog.

Styrkan jag äter är 10 mg.

Anmäl
2009-08-01 20:28 #3 av: Bergspuman

Jag har istället tyckt den här medicinen varit den bästa av de fyra jag provat.

Jag började med Zoloft. Den fick jag mellanblödningar av och kunde nästan inte få orgasm alls, fick kämpa typ 45 minuter innan jag kom. Sedan provade jag Remeron. Gick upp 4 kg på 1 vecka och fick utslag i ansiktet. Samma med Mirtazapin.

Därefter testade jag Cipralex. Den bet nästan direkt på de depressiva symtomen. Och den enda biverkan jag kände av var det vanliga illamåendet i början samt diarré, men det gick över ganska fort. En sexuell biverkan även här, men inte alls som med Zoloft. Jag har fortsatt kunna komma 3-4 ggr på raken. Visst, får kämpa liiite mer än utan medicin, men det kan jag stå ut med.

Inget fel på lusten annars. Satte in den igen hösten 2006, vid mitt näst senaste återfall. Då var jag singel och dejtade en hel del. Hade det sexuella inte fungerat så hade jag ju inte haft utbyte av de förhållanden jag hade då...

Dock märkte jag en kul grej när jag senast slutade med Cipralexen, i höstas: Vips kunde jag komma otroligt många fler ggr på raken, rekordet är en 12 gånger! Så det känns ju lite trist att sätta in den igen nu med tanke på att jag just fått återfall igen, och veta att det kanske inte blir så många orgasmer som förr, men å andra sidan får jag kanske se till att njuta desto mer av de jag får... för livslusten är det allra allra viktigaste för mig!

Anmäl
2009-08-02 14:37 #4 av: [Giiisella]

Jag har ätit Cipralex i ca. 3 år och jag upplever exakt samma biverkningar som du. Oroliga mardrömmar som är mycket detaljrika och "verkliga".

Jag kan även, precis som du, vakna upp mitt i natten helt genomsvett..

Det är nog dom biverkningar jag får av medicinen..

Anmäl
2009-08-02 16:19 #5 av: Rajamaja

Är för tillfället väldigt nere psykiskt och det beror på att min sambo nyligen fick diagnosen MS. Samt att jag är väldigt förkyld och har annars mycket ont i leder och muskulatur. Och ovanpå detta är jag arbetslös.

Är inte långt från gråt under dagarna och vill mest bara slänga i mig ångetsdämpande och lägga mig o sova, men det går ju inte att fly livet på det sättet varje gång man är nere i en dalgång.

Skulle vilja öka dosen cipralex om min läkare går med på det. Är många gånger på gränsen till att bara släppa allt som jag gjorde innan medicinen började verka, och det är en upplevelse jag inte önskar min värsta fiende ens.

Och jag skyller mig själv mycket för att min sambo blivit sjuk. Vi hade en väldigt tung period tillsammans förra hösten, i samband med att han fick sitt första skov "anfall" av sin sjukdom.

Att vara psykiskt instabil är inte enkelt! Känns som det är något som kommer leva med mig risten av livet.

 

 

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.