Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3365 ggr
[aspie]
2/15/09, 1:39 PM

Olika former av PTSD?

Min psykolog sa att jag har någon form av PTSD men när jag googlar och letar så finner jag inte någonstans att det finns olika former av PTSD.

Är det någon här som vet om och i så fall vad det finns för olika former av PTSD?

Annons:
[rolnor]
2/15/09, 6:00 PM
#1

Det betyder väl "Post Traumatic Stress Disorder" alltså kan det ju uppkomma vid olika slags trauman, krig/granater, misshandel etc.??? Tänker jag fel?

kerstinjo
2/15/09, 7:50 PM
#2

Nej, du tänker alldeles rätt, för det kan ligga många olika saker bakom PTSD.

 Kerstin 

 

[aspie]
2/15/09, 8:41 PM
#3

Nu var det ju inte så jag menade Tungan ute Visst PTSD kan man få av många olika orsaker som ni båda nämn hät ovanför.

Min fråga var mer om det finns olika sorters PTSD och inte de olika orsakerna som utlöst det

Förstår ni hur jag menar?

kerstinjo
2/15/09, 9:41 PM
#4

Vad jag har förstått så är PTSD inget annat än PTSD!

 Kerstin 

 

[aspie]
2/16/09, 10:13 AM
#5

Ja, det är ju det som är så konstigt tycker jag. Varför säger min psykolog då att jag har någon form av PTSD?Förvånad

flikkan77
2/16/09, 10:24 AM
#6

Han kanske menade att du har "en släng" an PTSD? Du kanske inte har det jättesupermycket men att det finns där ändå. Man kanske kan ha olika grader av det.

Jag har ingen aning utan bara gissar nu…

"You just have to belive…"

Annons:
[aspie]
2/16/09, 10:37 AM
#7

Ja, det var det jag funderade på om det betydde, men det verkar inte så. Antingen har man PTSD eller så har man det inte.

Håller på att läsa en bok om PTSD nu. Kanske får svaret där? Meddelar iså fall Flört

[aspie]
2/16/09, 3:27 PM
#8

Läste nyss i en bok som heter "Själens dolda sår" (vägar till diagnos och behandling av postraumatisk stress) Av bl.a Brita Hännestrand, Evalena Lindholm m.fl.

Där står det så här:

PTSD används idag som en samlingsdiagnos som innefattar flera olika former av psykisk traumatisering.

Typ I-trauma eller "singeltrauma" innebär en avgränsad psykisk traumatisering. Det handlar oftast om ett enstaka trauma, t.ex. olyckor av olika slag (med bil,tåg,flyg etc.),brand, naturkatastrofer, rån, misshandel och övergrepp.

Typ II-trauma däremot omfattar en mer generaliserad utdragen psykisk traumatisering. Den kännetecknas oftast av långvariga och upprepade trauman, t.ex tortyr, systematisk misshandel, eller långvariga sexuella övergrepp.

Inom denna grupp ryms diagnoserna komplex PTSD, eller DESNOS (Disorders of Extreme Stress Not Specified).

Om jag går till mig själv och tänker efter hur mitt eget liv varit och att min psykolog säger att jag har någon form av PTSD så måste det helt vara typ 2 komplex PTSD eller DESNOS han menar.

Så nu fick jag svar på min egen fråga. Den som söker skall finna!Flört

Rocktjejen
2/16/09, 7:40 PM
#9

Det finns något som heter Maladaptiv stressreaktion det ska vara en mildare form av PSTD

Kram Eva

[aspie]
2/16/09, 10:09 PM
#10

#9 Intressant! Har aldrig hört talas om det Förvånad

Citronmeliss
2/17/09, 2:15 AM
#11

Ja, ibland känns det som att ju mer man får veta desstu mer upptäcker man att man inte vet..Förvånad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jea59
2/17/09, 3:11 PM
#12

Då har jag Typ-I

[aspie]
5/14/09, 6:11 PM
#13

Idag fick jag reda på att jag har PTSD typ 2 och den är visst mycket svår att behandla Rynkar på näsan Ska bli intressant och se hur man tar sig ur detta.

Annons:
[rolnor]
5/22/09, 8:26 PM
#14

I princip är väl "vanlig" barndomstrauma att inte bli bekräftad ett trauma, tycker att man ska se upp lite med diagnoser, blir lätt en intelektuell låsning som inte gynnar patienten??!!

[aspie]
5/23/09, 7:23 AM
#15

#14 det har jag inte läst någonstans, men visst måste man vara försiktig med att ställa diagnos. I mitt eget fall så hade jag PTSD som barn redan har jag förstått först nu. Och då handlade det om betydligt mer än att "inte bli bekräftad"

[rolnor]
5/23/09, 12:39 PM
#16

Att inte bli bekräftad och sedd är ingen liten sak, men sen finns det grader i helvetet, att bli hatad eller misshandlad som bebis gör saken ännu värre såklart…

[aspie]
5/23/09, 12:57 PM
#17

Nej, naturligtvis är det ingen småsak att inte bli bekräftad eller sedd, men det utlöser troligtvis inte en PTSD. Däremot kan misshandel göra det.

David
5/23/09, 1:39 PM
#18

Det finns en artikel om vad PTSD innebär.

Men jag har inte hittat något alls om olika former av PTSD, även om jag också har hört det. Det kan vara en "variant" av PTSD.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
5/23/09, 1:58 PM
#19

David Titta i inlägg #8. De två typerna av PTSD finns. Läste det i en av mina böcker om just PTSD.

Det finns säkert andra många psykiska diagnoser som påminner om PTSD. Det finns ju många olika diagnoser som har nästan exakt lika symtom.

David
5/23/09, 4:04 PM
#20

Aspie, måste putsa mina glasögon! Skäms

Du har inte lust att skriva en liten artikel om de varianterna, som vi kan koppla ihop med den andra artikeln om PTSD?! *pliiis*

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
5/23/09, 4:23 PM
#21

#20 David, du kanske skulle ha starkare glas oxå Tungan uteSkrattande

Vet inte om jag klarar av att skriva en artikel, men eftersom jag håller på att läsa om det så kanske jag kan få ihop lite. Jag lovar inget men ska försöka Flört

LillaNilla
5/27/09, 3:42 AM
#22

Skrev en kommentar på artikeln om PTSD men kan tipsa här också om en vetenskaplig studie från 2005 som kom fram till detta:

"Av de långtidssjukskrivna bedömdes 52 procent sannolikt ha PTSD, och 24 procent bedömdes sannolikt ha ADHD. Antalet misstänkta/möjliga fall var ännu högre. 19 procent bedömdes sannolikt
ha såväl PTSD som ADHD, och 56 procent bedömdes sanolikt ha PTSD och/eller ADHD. Om antalet misstänkta/möjliga fall inberäknas bedömdes 87 procent sannolikt ha PTSD och/eller ADHD. Såväl PTSD som ADHD och förekomst av påfrestande livshändelser i form av sexuellt våld och ”svårt mänskligt lidande” hade starka samband med både utmattningssyndrom och långtidssjukskrivning."

Intressant tycker jag… Läs hela på http://www.varkstaden.se/PDF_filer/burnout.pdf I en bilaga finns också "Diagnoskriterier i DSM-IV för posttraumatiskt stresssyndrom" för den som vill våga sig på att diagnostisera sig själv… Det vågade jag och verkar ha PTSD.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: