Annons:
Etikettersjälvtesterundersökningar
Läst 11973 ggr
[aspie]
2/16/09, 4:25 PM

Är du en extremt känslig person?

Testa för att se om du är extremt känslig som person. Jag gjorde testen med ett ar lexicon i knät. Är det något ord su undrar över så slå upp det eller fråga mig så ska jag försöka förklara.

http://www.hsperson.com/pages/test.htm

Annons:
[aspie]
2/16/09, 4:26 PM
#1

Detta är mitt resultat, men jag misstänker att min PTSD påverkar reslutatet.

Self-Test Results

You have indicated that 25 of the items are true of you.

Scoring:
If you answered more than fourteen of the questions as true of yourself, you are probably highly sensitive. But no psychological test is so accurate that an individual should base his or her life on it. We psychologists try to develop good questions, then decide on the cut off based on the average response.
If fewer questions are true of you, but extremely true, that might also justify calling you highly sensitive.

[Vargnatt]
2/16/09, 7:47 PM
#2

You have indicated that 10 of the items are true of you.

Scoring:
If you answered more than fourteen of the questions as true of yourself, you are probably highly sensitive. But no psychological test is so accurate that an individual should base his or her life on it. We psychologists try to develop good questions, then decide on the cut off based on the average response.

If fewer questions are true of you, but extremely true, that might also justify calling you highly sensitive

Sovgott
2/17/09, 10:37 AM
#3

Mitt resultat blev 22, så jag är nog en HSP. Är inte förvånad över resultatet.

hus-musen
2/17/09, 12:01 PM
#4

Fick 5 så jag är inte HSP.

Qui dormit, non peccat

 


Jea59
2/17/09, 3:09 PM
#5

Det gick inte är så dålig på engelska, skulle behöva hela lista översatt på svenska

[aspie]
2/17/09, 3:45 PM
#6

#5 vilka ord är det du inte förstår? Skriv ner dem så ska jag försöka översätta. Gjorde en lista med översättningar själv eftersom det var jättemånga ord jag inte förstod Flört

Annons:
flikkan77
2/17/09, 3:52 PM
#7

Jag fick 21 poäng och samma text som aspie.

"You just have to belive…"

Jea59
2/17/09, 3:54 PM
#8

#6

Tack snällt!

Men det var nästan alltihopa så det är lika bra jag avstår, blir för jobbigt annars.

hus-musen
2/17/09, 4:17 PM
#9

Här är en översättning=)

  1. Jag blir lätt att överväldigad av starka sensoriska input.

  2. Jag tycks vara medveten om nyanser i min omgivning.

  3. Andra människors sinnesstämningar påverkar mig.

  4. Jag brukar vara mycket känslig för smärta.

  5. Jag behöver dra mig undan vissa dagar, i sängen eller i ett mörklagt rum eller rum där jag kan ha en viss integritet och befrielse från stimulering.

  6. Jag är särskilt känslig för effekterna av koffein.

  7. Jag är lätt överväldigad av saker som klart ljus, starka dofter, grovt tyg eller sirener i närheten.

  8. Jag har ett rikt, komplext inre liv.

  9. Jag är obekväm med höga ljud.

  10. Jag är djupt rörd av konst eller musik.

  11. Mitt nervsystemet ibland känns så tilltrasslat att jag bara måste gå ut själv.

  12. Jag är samvetsgrann.

  13. Jag spritter/hoppar lätt till.

  14. Jag blir stressad/skakad när jag har mycket att göra på kort tid.

  15. När människor är obekväma i en fysisk miljö jag brukar veta vad som behöver göras för att göra det bekvämare (t.ex. byte av belysning eller sittplatser).

  16. Jag är irriterad när folk försöker få mig att göra för många saker på en gång.

  17. Jag försöker hårt för att undvika att göra misstag eller att glömma saker.

  18. Jag är noga med att undvika våldsamma filmer och tv-program.

  19. Jag bli otrevligt upphetsad när ett parti som är på gång omkring mig.

  20. Att vara väldigt hungrig skapar en stark reaktion i mig, stör min koncentration eller humör.

  21. Ändringar i mitt liv skaka mig.

  22. Jag märker och njuter av känsliga och fina dofter, smaker, ljud, konstverk.

  23. Jag tycker det är obehagligt när mycket händer på en gång.

  24. Jag gör det en hög prioritet att ordna mitt liv för att undvika att störande eller överväldigande situationer.

  25. Jag blir besvärad av intensiv stimuli, såsom högt ljud eller kaotiska scener.

  26. När jag måste konkurrera eller skall iakttas när jag utför en uppgift,blir jag så nervös och skakig så jag gör mycket sämre än vad jag annars skulle.

  27. När jag var barn, mina föräldrar eller lärare verkade se mig som känslig eller blyg.

Qui dormit, non peccat

 


Jea59
2/17/09, 4:45 PM
#10

#9

Tack va gulligt!

Jag hade 11p hög sensitiv

hus-musen
2/17/09, 4:48 PM
#11

#10 VarsågodGlad Glad att kunna vara till hjälp!

Qui dormit, non peccat

 


[aspie]
2/17/09, 6:29 PM
#12

Vad bra att hus-musen hann före Skrattande

hus-musen
2/17/09, 9:10 PM
#13

#12 Hihi ja de är en del att översätta=) Men jag hade inget annat för mig ändåGlad

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[aspie]
2/18/09, 9:28 AM
#14

Jätte bra och snällt gjort av dig tycker jag Glad

*Kram*

hus-musen
2/18/09, 1:02 PM
#15

#14 tackGlad

Qui dormit, non peccat

 


plastbaronen
2/19/09, 4:15 AM
#16

Jag hade 9… Och jag som trodde jag var känslig ! Där ser man.

allhealing
3/6/09, 11:00 PM
#17

Testet är lite missvisande eftersom en person som har utvecklat sin känslighet som exempelvis ett medium. Mediet har tagit stora kliv förbi det känsliga och lärt sig att det som sker i omgivningen inte har någonting med mediet att göra.

Därför är flera av frågorna i testet missvisande i svaret som ges eftersom det inte tar hänsyn till detta.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

hus-musen
3/7/09, 2:05 AM
#18

#17 Så missvisande är det inte oberoende om du är medium eller inte.

Qui dormit, non peccat

 


84an
11/26/09, 5:40 AM
#19

Fick 14 … inte en aning om vad man ska tycka om det..

Bergspuman
11/26/09, 12:10 PM
#20

Fick 17, och jag anser mig faktiskt som en tålig person. Men pga min hörselnedsättning orkar jag inte med höga ljud. Och jag är rödlätt och otroligt smärtkänslig. Men mitt jobb är ofantligt stressigt ibland, jag skulle inte klara av det om jag inte hade förmåga att distansera mig och hålla huvudet kallt. Men visst, är en person med hög intelligens, rikt fantasiliv, stor kreativitet och känslighet för nya intryck. Går nog inte att förneka…

Annons:
Chestnut
11/26/09, 8:58 PM
#21

Fick 26 så är definitivt extremt känslig.

Med vänliga hälsningar
Chess

sayuri
11/27/09, 2:21 AM
#22

26

Hmm … jag är nog inte så lätt att ha o göra med ibland, är nog lite smått känslig skulle jag tro. Kanske inte så konstigt att man mår dåligt ibland. ATt jag är ljus och ljudkänslig det vet jag och det har mina vänner kommenterat. Jag sitter hellre med svagt upplyst på natten än i fullt dagsljus. Tyvärr måste kroppen ha lite ljus också ibland tydligen fast jag trvs i mitt lugna midnattsmörker. Tur att man har fantasi, humor och inteligens annars hade jag nog gömt mig helt.

LinnB
11/27/09, 11:48 AM
#23

25, samma som aspie. Jag är känslig… och det vet jag om. Har alltid varit det, men med diagnoserna som dök upp efter vägen blev det mycket värre. :P

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

LenaR
11/27/09, 11:18 PM
#24

18. Och då är jag betydligt mer hårdhudad än när jag var ung, på gott och ont. När jag var ung var jag så känslig att jag inte kunde fungera. Ändå saknar jag den där extrema känsligheten ibland.

Man kanske kan lära sej att plocka fram känsligheten bara ibland, när den behövs?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Tassy]
11/28/09, 12:40 AM
#25

27 Obestämd

Musiken
11/30/09, 4:14 PM
#26

20. Jag ser mig sjalv som valdigt kanslig. De svar jag kryssade i stammer otroligt bra overrens med mig. Skulle garna hitta en vag ur det da det ar valdigt hammande i mitt liv.

VeganGeek
12/1/09, 5:34 AM
#27

You have indicated that 26 of the items are true of you.

Samma text som aspie

6# Jag är särskilt känslig för effekterna av koffein.

Fast jag blir trött och lugn, har fått höra att det kan bero på att jag har minskat blodflöde i frontaloberna, vet inte om det stämmer (att det hänger ihop, det minskade blodflödet är konstaterat med datormagrafi)

16#Jag är irriterad när folk försöker få mig att göra för många saker på en gång.

Inte bara irriterad, gråtfärdig och nära att totalt bryta ihop.

# Att vara väldigt hungrig skapar en stark reaktion i mig, stör min koncentration eller humör.

Samtidit som jag reagerar snabbt på låt blodsocker och blir kinkig och lättirriterad kan jag även få ett slags rus från hungerkänslor som hänger samman med den ätstörning jag hade (har?) som gör mig stolt att jag kan vara hungrig och ändå avstå från att äta.

Annons:
flugufrelsarinn
12/1/09, 3:04 PM
#28

26 points. Svarade bara nej på frågan om våldsam film och tv. Alltså är jag väl överkänslig, men det visste jag nog redan =)

giowanna
4/9/12, 9:02 AM
#29

19 stämde på mig….

Jag lider av min känslighet dagligen, och kan inte låta bli att känna av folks inre känslor. Det är väldigt energikrävande, och jag har ofta för lite ork kvar till det jag ska göra.

Vad gör man åt det då???

[CajsaBajsa]
4/17/12, 3:32 PM
#30

Jag kryssade i så gott som alla, men jag tycker också det är ett missvisande test och en lite onödig "diagnos". Är man känslig, konstnärlig, hörselskadad, lider av social fobi, fobisk personlighetsstörning och har ont i kroppen är det klart att man får höga poäng på ett sådant test. Men frågan är egentligen vad som beror på vad.

mayolica
4/18/12, 4:10 PM
#31

Jag förstod inte . nr1 (sensoriska input?)

För övrigt kan jag svara ja på allt.

~ mayolica ~

mayolica
4/18/12, 4:15 PM
#32

#17 allhealing

På vilket sätt menar du att testet är missvisande?

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: