Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 7996 ggr
Jezzz
3/11/09, 8:02 PM

Melatonin testas...

Då jag tog upp med läkaren om mina extrema sömnsvårigheter, och att jag inte sovit mer än 2 nätter på 8½ år utan tabletter… undrade han om jag testat melatonin…

Svarade att jo, jag har tagit upp det men fått nobben.

Svarade oxå att jag haft perioder då jag haft 7 olika sömntabletter på samma gång för att kunna sova några timmar….

Nu sitter jag nyfiken inför kvällen… Har hämtat ut Melatonin och ska enligt överenskommelse testa det för att se om det kan ha någon effekt så att jag kan minska eller kanske t o m sluta med framförallt mina benzo till natten…

Hoppas hoppas! Meatonin är ju ändå ett ämne vi redan har i kroppen…. Benzo är lixom inte särskillt bra ju…

/Jezzz

Annons:
hus-musen
3/11/09, 8:06 PM
#1

Hoppas du får sova gott nu då=)

Qui dormit, non peccat

 


psp04msa
3/12/09, 1:26 AM
#2

Har själv använt melatonin ett tag. Syrran hade med sig ett par burkar från staterna när hon var på hembesök i vintras. För mig funkar de ibland. Har haft sömnproblem sen liten påg (även om jag ibland fortfarande vill se mig själv på det sättet) och länge gått på propovan. Undviker dock i det längsta att ta dessa då de gör mig lite stel i benen och trött dan efter. Min syn på pillerna är att de kan ta bort symtomen men de tar inte bort de bakomliggande orsakerna till att man har dessa symtom. Dvs det finns en anledning till sömnproblemen. Dock kan medicinerna hjälpa en tillfälligt. Min räddning (hittills iaf) kom från ett mycket oväntat håll: LCHF! Av någon anledning som jag själv inte förstår så  somnar jag på kvällen, sover mindre och vaknar tidigare och är utvilad sen jag gjorde en helomvändning med kosten.

Lycka till, Micke.

Micke

Normal people worry me!

Jezzz
3/12/09, 7:23 AM
#3

Gomorron!

Jag har sovit inatt… utan mina Imovane! Dock med mina Propavan som vanligt och jag har vaknat lika mycket som jag alltid gör… MEN! Jag har aldrig kunnat somna utan insomningstabletter innan!

Kanske kommer jag en dag kunna sluta helt o hållet med benzo till natten… men … jag tar det varligt… det har bara gått en natt än sålänge.

Men det gick ju!

/Jezzz

(kan nämna att det är Depot-tabletter med Melatonin… inte vanliga…)

psp04msa
3/12/09, 8:04 AM
#4

Grattis!

Passa på och njut av dagen.

Långsamt kommer man längst, Micke

Micke

Normal people worry me!

Hawknestgrove
3/12/09, 3:34 PM
#5

Vad heter de?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jezzz
3/12/09, 4:03 PM
#6

Circadin 2mg Depottabletter heter de

/Jezzz

Annons:
Citronmeliss
3/13/09, 11:53 AM
#7

Det ska bli spännande att få höra hur du tycker det funkar med Melanton!

Jag känner "bara" en person som ätit det.

Han blev märkbart bättre under den perioden som jag såg honom. (Det är flera år sedan nu)

Hoppas att det ger en förbättring för dig också!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Saga85
3/13/09, 3:25 PM
#8

Så härligt, hoppas du på sikt kommer slippa sova med tabletter! Grattis och all lycka till i fortsättningen! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!

Jezzz
3/13/09, 7:08 PM
#9

Hej

Tack alla för uppmuntrande kommentarer Skrattande

Även inatt har jag sovit utan mina Imovane och det har gått bra. Har bara varit uppe en enda gång, och dessutom sov jag skönt ända till kvart i 10. Helt underbart!

Att somna tar längre tid, men det är en för mig glömd känsla hur det var att somna av "mer naturlig trötthet". Underbar känsla har jag kommit på nu efter 2 nätter…

Att inte bli deckad… att somna för att man e trött…WOW!

psp04msa
3/13/09, 7:11 PM
#10

Strålande!

Micke

Normal people worry me!

Jezzz
3/14/09, 11:57 AM
#11

Skrattande

Tredje natten i rad utan Imovane! Sovit? Jajamensan!

Visserligen har jag blivit sjuk, men tidigare har det inte spelat roll när det gäller att sova… har ändå inte kunnat somna då.

Men… det går framåt! Även om jag snorar ihjäl mig nästan så e min beslutsamhet på att bli av med Imovanen enorm.

Det är dagligen med stor nyfikenhet jag ser fram emot kvällarna nu… för att se om jag kan klara ännu en natt… och ännu en… och ännu en…

Antar att ikväll KAN bli något av en prövning, då jag bara kommer slappa i sängen hela dagen för jag e för sjuk för nåt annat (atchiii)… men nånstans e jag rätt övertygad redan att det kommer gå bra Glad

/Jezzz

psp04msa
3/14/09, 12:10 PM
#12

Med en positiv inställning är mycket vunnet!

Krya på dig!

Micke

Normal people worry me!

Citronmeliss
3/14/09, 9:07 PM
#13

Hoppas att du sover lika skönt i natt igen!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Jezzz
3/15/09, 10:28 AM
#14

4 nätter i rad nu!

Imovane-paketet ligger orört ännu och inatt har jag sussat riktigt bra. Detta trotts att jag sov i princip hela dagen igår för att jag e sjuk. Ska bli riktigt roligt att träffa min terapeut på tisdag och berätta… hon vet inget alls nämligen. Hihi… Hon vet dock att om jag gett mig fan på nånting så har jag verkligen gett mig fan på det oxå!

På onsdag ska jag ringa psyk för att berätta hur det har gått… Jag skulle nämligen ringa efter en vecka och säga om det funkat eller inte.

/Jezzz

hus-musen
3/15/09, 2:28 PM
#15

GrattisSkrattande De verkar ju fungera jättebra för dig=)

Qui dormit, non peccat

 


isa
3/15/09, 9:02 PM
#16

#14 Gratulerar! Vad skönt för dig att ta något mera naturligt till sömnen! Grattis grattisGlad

Jezzz
3/16/09, 1:21 PM
#17

Hej

Håller som jag lovat, er uppdaterade med hur det går med min sömn…

5 nätter i rad har jag nu sovit på enbart circadin (melatonin) och propavan. Jag börjar vänja mig och det känns bra. Har en liten vision framför mig att kunna minska ner på propavanen oxå, men jag tänker se till att jag är stabil utan min Imovane först såklart. Skynda långsamt och resultatet blir bättre i längden.

/Jezzz

psp04msa
3/16/09, 2:49 PM
#18

Grattis!

Måste vara en stor lättnad för dig. Kör på det som fungerar. Har själv inte behövt varken propavan eller melatonin sen jag la om kosten till LCHF för 2 ½ vecka sen. Helt fantastiskt med tanke på hur läng jag har haft mina stora insomningsproblem.

Micke

Normal people worry me!

Jezzz
3/16/09, 3:10 PM
#19

#18

grattis till dig!

Själv vågar jag inte strula till det med min kost… dvs inte ändra för mkt i mat-väg… Har mina dumma erfarenheter av ätstörningar, även om det va länge sen så finns tankarna kvar och jag vill inte riskera nåt.

Men skönt e det iallafall att melatoninet funkar! Skrattande

/Jezzz

psp04msa
3/16/09, 3:57 PM
#20

Klokt av dig! Ganska vanligt att man gör jättemånga och stora förändringar när man ändå är på g med större risk att allting brakar ihop efter ett tag. Små steg brukar löna sig i längden!

Njut av dina framgångar!

Micke

Normal people worry me!

Annons:
Jezzz
3/17/09, 7:54 AM
#21

Gomorron!

Nog bästa natten hitintills! 6e natten med Melatonin. Sovit gott och djupt, bara vaknat en enda gång. Kan mycket väl ha att göra med att jag börjar bli frisk från sjukan jag haft för jag har inte snorat hela natten och ingen feber heller.

Har verkligen sett fram emot idag Flört hehe… Ska ju ha terapi idag och min terapeut vet INGET hihi. Jag går nämligen på terapi på en annan mottagning av krångliga anledningar, och där har jag ingen läkarkontakt, bara min terapeut.

Jag har haft henne sedan -05 och hon har varit med länge och förstår extremt bra hur jobbigt det varit med sömnen. Sist jag träffade henne diskuterade vi om jag skulle byta till annan benzo, typ tillbaka till Nitrazepam eller nåt… men jag ville verkligen inte ha Nitrazepam igen. Så vi pratade lite fram och tillbaka om mina tankar på min medicinering. Dock tog vi inte upp melatonin. Vi pratade även om att jag kanske på onsdagen (när jag träffade läkaren på psyk) kanske inte kom ut med nåt recept alls, eftersom det är såpass starka mediciner jag äter och psykiatrin har blivit mycket mer restriktiv på sånt.

Hehe men nu så! Nu kommer jag med glada nyheter! Ska bli kul att överaska henne med det Tungan ute

/Jezzz

psp04msa
3/17/09, 8:45 AM
#22

Nog kommer hon bli överraskad alltid! Skulle vilja se hennes min. Själv är jag ganska negativt inställd till mediciner, generellt sett. Tycker det skrivs ut för lättvinnligt som enkla lösningar på komplicerade problem och behandlar symtomen men inte orsaken till dem (c:a en halv miljon svenskar knaprar SSRI-preparat, tex). Har jobbat några år på en psykiatrisk avdelning där behandling handlade om vilka mediciner som skulle sättas in och i vilka doser. När jag vid en rond frågade varför en patient hade ångest så tittade den övriga personalen på mig som om jag kom från en annan planet.

Dock finns det absolut personer som har hormonella eller andra obalanser där medicin är det enda rätta och där man kan få hur mycket stöd som helst och bli hur mycket terapeutad som helst och ändå inte komma någon vart (bipolär sjukdom, tex, är ett sånt tillstånd). Drar mig till minnes om att jag har läst någonstans om personer som har brist på kroppens egna sömnhormon, melatonin,men att detta är ganska ovanligt. På din beskrivning verkar det sistnämnda, iaf så här långt, ha varit åtminstone ett av dina problem. Lite märkligt att kroppens naturliga resurser är något man provar när allt annat misslyckats. Vet inte om man enlelt skulle kunna mäta nivån med blodprov.

Glädjs åt dina framgångar! Jag är nyfiken på hur det går framöver så fortsätt skriv!

Micke.

Micke

Normal people worry me!

Jezzz
3/17/09, 7:39 PM
#23

Micke: Jo, jag tycker oxå det är himla synd att man går igenom all världens medicinering innan man testar nåt som är ett kroppseget hormon. För mig tog det 8½ år… och då HAR jag ändå tagit upp att jag ville testa melatonin…men läkaren gav mig nobben.

Terapeuten min blev minsann glad idag när jag berättade! Tyckte det var fantastiskt. Hon vet som sagt vilka extrem-doser jag varit satt på och att det aldrig funkat riktigt bra med något. Hon undrade oxå varför jag inte fått det tidigare….

Men men… Imorrn ska jag ringa psyk och berätta hur det gått. Antar att det bara blir en "rapportering" via nån i receptionen… men ändå, det kommer ju stå i min journal att jag ändrat och tagit bort min överdos Imovane pang bom. hihi.

/Jezzz

Jezzz
3/18/09, 8:00 AM
#24

En vecka är avklarad! Dessutom sovit ritigt riktigt bra inatt! Och är utvilad nu på morronen när jag gick upp kl 6.

Jag har dessutom lagt märke till att mina "trötthets-attacker" som brukar komma flera ggr varje dag, inte är så vanliga längre. Jag har inte heller samma behov av att sova på bussen till o från jobbet heller.

Idag ska jag ringa psyk, berätta hur det gått och få påfyllning av 2 andra mediciner.

/Jezzz

Jezzz
3/18/09, 4:42 PM
#25

Ringde ju psyk idag. De ringde nyss upp och sköterskan sa att läkaren var verkligen glad för min skull att det fungerat så himla bra med melatoninet.  Nu har jag recept på circadin på apoteket med 6 st uttag. Känns bra. Det övriga gick oxå bra, som jag skulle ta upp med honom.

Mår bra… är glad. Men… (alltid ett förbannat "men")…jag har levt så länge med effekten av snabba insomningstabletter… som jag skrivit innan, så har jag typ glömt hur det var att somna för att man e trött… och jo, jag saknar det… Men det är väl inte så konstigt egentligen? Att sakna nåt man levt med i nästan 9 år?

Men men… jag ska iallafall inte tillbax till kemiska insomningar på det sättet. Men en viss saknad kommer jag nog känna ett tag. Vore kanske konstigt annars…

/Jezzz

Hawknestgrove
3/18/09, 6:23 PM
#26

Ja de kostar ju 163 kr för tre veckor och är ju tyvärr inte under högkostnadsskyddet….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

psp04msa
3/18/09, 6:55 PM
#27

Förändringar är i princip alltid jobbiga. Kom å tänka på barn som växer upp under kaotiska förhållanden. En del har beskrivit det som att vara i ett mer eller mindre konstant tillstånd av en "väntan på nästa katastrof". Denna väntan kan ofta upplevas som mycket svårare att hantera än när katastrofen är ett faktum, vilket kan skapa ångest och sätta igång handlingar så att katastrofen inträffar för att slippa denna väntan. Man skapar såledeles den katastrof man är övertygad ska komma förr eller senare för att slippa förväntansångesten.

En nyinlärning med upptäckten att katastrofen inte kommer (problemen försvinner) blir då jobbig för att det är inte det som käns bekant utan bara konstigt, även om det inte är det man vill ha. Det kan då vara svårt att lita på att det nya tillståndet kommer att hålla i sig och fungera. Vi människor är lite konstiga på det sättet då vi aldrig tycks få nog av det vi inte vill ha!

Det är först när det nya har satt sig som det känns naturligt och obehaget avtar.

(Hoppas mitt svammel blev något sånär förståligt.)

Fortsätt med det som fungerar så ska du se att det så småningom känns bättre!

Micke

Micke

Normal people worry me!

Annons:
Jezzz
3/18/09, 7:02 PM
#28

Tack

Jo jag kommer ju fortsätta med detta såklart. Ingen tvekan. Och ditt svammel blev absolut förståligt Skrattande 

Gunilla: Jo, visst gör det de… men jag tar det utan tvekan och ler hihi.

Varma kramar till alla ni som följer mig här!

/Jezzz

Jezzz
3/22/09, 10:15 AM
#29

11 nätter nu med Melatoninet. Nice! Fast inatt var det lite svårare… men jag får skylla mig själv… Jag fick för mig att testa sova utan Propavanen… hmm..näää.. det gick ju inte så bra.. så kl 01 inatt petade jag i mig dem iallafall… sovit sådär… då det va lite föööör sent för dem…

Men.. ingen imovane än sålänge iallafall!

/Jezzz

psp04msa
3/22/09, 12:09 PM
#30

Häftigt att det fortfarande fungerar!

Jämför dina avsteg med mitt nya ätande. Man har hittat ett huvudspår som fungerar och kan i det göra små avsteg för att undersöka vad som händer och om det inte visar sig fungera kan man återgå till huvudspåret utan att det blir nån katastrof. För mycket experimenterande på en och samma gång leder dock oftast till nya katastrofer och risk för återfall i gamla beteendemönster.

Micke

Micke

Normal people worry me!

Jezzz
3/23/09, 7:59 AM
#31

Micke:

Sant sant… ska inte testa utan Propavan igen på ett tag Tungan ute Vinner på att ha det såhär ett tag till.

Sovit inatt oxå. Somnade dock lite sent för att jag tog melatoninet senare än vanligt… och det va ju lixom inte meningen…Inte när man ska upp kl 6 sen iallafall..

Känner inte av melatoninet på morronen, även om jag ska upp tidigt, men det hade kanske varit bra om jag somnat lite tidigare och fått nårra fler timmars sömn. Jaja, man lär sig av misstagen Flört

/Jezzz

Citronmeliss
3/23/09, 2:01 PM
#32

Fortsätt kämpa på tids nog kanske du kan slopa propavanet helt och klara dig enbart med melatoninet. Det vore ju toppen!Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jezzz
3/26/09, 7:57 AM
#33

Melatoninet funkar ännu toppen! Inte nån Imovane än iallafall! Vänjer mig mer och mer vid mitt nya sätt att sova och det känns bara såååå bra!

Jezzz
3/28/09, 9:04 AM
#34

Snart dags att hämta ut ännu en förpackning Circadin… tiden har gått, en förpackning räcker 3 veckor. Jag har sovit utan imovane hela tiden!!!!

Yihoooo!

/Jezzz

Annons:
psp04msa
3/28/09, 9:23 AM
#35

Grattis!!!

Måste kännas skön.

Micke

Normal people worry me!

Jezzz
3/28/09, 9:28 AM
#36

Micke:

Jo, det är helt otroligt. Tänk att det snart gått tre veckor!!! Ojojoj!

/Jezzz

Jezzz
4/1/09, 1:14 PM
#37

Inatt ver det den 21:a natten… dvs 3-veckors-natten som jag sovit utan Imovane. Circadinen,funkar underbart bra. Trodde inte att jag skulle klara denna natten då jag haft oerhört ont efter mina blockadsprutor för fibromyalgin igår. Men det gick!

Vaknade visserligen oftare, pga smärta, men somnat om igen.

/Jezzz

psp04msa
4/8/09, 6:16 PM
#38

4 veckor inatt?

Micke

Normal people worry me!

hus-musen
4/8/09, 6:18 PM
#39

#37 Va bra att de funkar!

Men att du vaknar av smärtan men kan somna om igen måste ju vara ett toppenbetygSkrattande

Qui dormit, non peccat

 


Jezzz
4/8/09, 8:30 PM
#40

#38:

Haha.. du håller minsann koll!

Japp inatt var det 4 veckor! Helt UNDERBART!!! Känns inte som att det är en medicin på samma sätt heller, då det ju är ett tillskott av ett kroppseget hormaon som jag har brist på… Bara det känns oxå underbart!

/Jezzz

psp04msa
4/8/09, 11:12 PM
#41

Suveränt!

Lycka till framöver!

Koll? Såg ditt förra inlägg och räknade en vecka framåt. Inte så svårt faktiskt!

Micke

Normal people worry me!

Annons:
Citronmeliss
4/15/09, 12:50 PM
#42

Hej, Tezzz!Glad

Nu har det gått 5 veckor om jag inte minns felFlört

Hur går det för dig, sover du bättre nu med regelbundet intag av melantoninet?

Det har ju varit en positiv förändring för dig så jag hoppas att den hållit i sig!

Kanske något även för andra med svåra sömnproblem att fundera över.

Ett tänkbart alternativ till att slippa sina starka sömnmediciner.

Kram

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jezzz
4/15/09, 8:45 PM
#43

#42:

Det fortsätter att gå bra! Riktigt bra faktiskt!

…och.. (hehe..)… nu har faktiskt lyckats dra ner på propavanen 3 nätter i rad med… bara en istället för 2.. känns toppen.. hoppas kunna sänka till noll… men det får ta sin tid.

*happy*

/Jezzz

Citronmeliss
4/15/09, 8:55 PM
#44

Vad bra Jezzz, det låter toppen!

Tänk vad skönt att till slut kunna sova utan alla propavanen! Ett bra mål även om det tar sin tid!

Det får ta den tid som behövs!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jezzz
4/21/09, 11:36 PM
#45

6 veckor har rullat förbi… sover gott o bra o allt e bara UNDERBART!!!

/Jezzz

Jezzz
4/21/09, 11:36 PM
#46

6 veckor har rullat förbi… sover gott o bra o allt e bara UNDERBART!!!

/Jezzz

Citronmeliss
4/23/09, 1:30 AM
#47

Härligt, Jezzz!SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

lakrits69
7/31/09, 4:13 PM
#48

Gud va skönt det låter!Glad

Annons:
Citronmeliss
8/2/09, 12:01 PM
#49

Jezzz, jag är nyfiken på om du fortfarande äter melatonin och hur du har det med sömnen nu?Glad

Kram

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jezzz
8/2/09, 12:22 PM
#50

#49:

hej hej Glad

jo minsann… jag äter änu melatonin. Det funkar toppen och ingen är mer glad över det än jag Flört

kram!

/jezzz

Citronmeliss
8/2/09, 12:55 PM
#51

Det var roligt att höra, jezzz!Glad

Hoppas du mår bra för övrigt också!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

lakrits69
8/2/09, 10:02 PM
#52

Har du lidit av ångest innan du började med melatonin ?

Jezzz
8/3/09, 12:48 PM
#53

#52:

Hej

Jo, jag har en lång historia med svår ångest bakom mig. Har det ännu ibland men det blir bättre o bättre. Det tog 8 år med svåra sömnstörningar och ångest, ätstörningar, depressioner, självskadebeteende, Borderline, terapi, behndlingshem osv innan jag började med melatonin. Jag har länge haft benzo varje dag (8 år) men nu har jag även slutat med det. melatoninet var mitt första steg att slippa ifrån benzo-preparat.

/Jezzz

Upp till toppen
Annons: