Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 4475 ggr
isa
2009-01-29 22:21

En fråga

Min gamla kurator sade ofta till mig att jag var "på gränsen" till bipolär sjukdom.

Kan man vara bara "på gränsen" ?

kan man ha "en släng utav det"?

Eller har jag något som liknar det?

Jag blir smått manisk ibland, och då har jag jättemycket energi och blir irriterad för att allt och alla är så himla långsamma. Jag jobbar liksom snabbare än min egen dator, känns det som.

Jag kan lyssna och sjunga till  samma låt i rad , kanske 10 gånger i rad .

Är det maniskt av en mild form ?Det känns inte som ett tvång. utan låten blir bara bättre och bättre, fast jag kan ha hört den 100 gånger förut i mitt liv. Jag behöver inte lika mycket sömn heller.

Men jag blir inte alls sådär kraftigt manisk som de som har den här sjukdomen blir.

Det konstiga är att det brukar komma efter jag varit nedstämd eller efter jag har kommit ur svåra ångestperioder, med många panikattacker.

Och om jag förstår rätt, så får de som har bipolär sjukdom ofta sin mani före deras depressioner och ångetsperioder.

För jag blir så överlycklig att det är över, och att jag "överlevt" ångesten.

Men jag behöver väl inte ha bipolär sjukdom för det?

Ska tala med min nya psykolog om det här. Får se vad hon säger.

Men jag ville höra vad ni tycker om det här.

Kram isa

Annons:
hus-musen
2009-01-29 23:15
#1

Näe man kan inte ha en släng av bipoläritet, antingen har man det eller så har man det inte=) Men du kan ha liknande symtom.

Jag kan oxå bli så, när en depression går över så blir man glad o lätt i kroppen, allting är roligare o man kan tillomed sjunga med i de urusla låtarna på radio fast de spelar samma låt 14 gånger i timmen=) Hoppa runt på gatan så stockholmarna måste tro att jag är galen=) Men de är vad jag kallar livsglädje då, allting blir så ljust o skojigt!

Mani för mig är när man känner ett inre tvång att göra något, att ha en mani är inte roligt. Som att tex knäppa på lysknappen tre gånger fast man vet att de är släckt första gången man knäpper.

Qui dormit, non peccat

 


isa
2009-01-29 23:27
#2

#1 Jaha, Ok. Då är det helt normalt att ha lite överskottsenergi då,kan man säga.? Det låter ju ganska logiskt, nu när jag tänker efter och har läst ditt inlägg.

Men jag älskar den perioden! Jag får hur mycket som helst gjort och det är inga problem med någonting. Allting är enkelt och går med en svindlande fart. Jag liksom "dansar" fram.

Synd att det händer  så sällan. Skulle vilja ha mera utav den känslan.

hus-musen
2009-01-30 11:37
#3

#2 Ja jag tror att de är helt normalt, det är väl hjärnans sätt att ruska av sig allt det mörka! Man slappnar av och rent naturligt så frigörs ju fler endorfiner vilket gör att man blir lyckligare!

Och sen brukar man få en hel del låst energi i kroppen när man är i en depperiod, så det blir liksom en "spark därbak" när man kommer ur den=)

Qui dormit, non peccat

 


flikkan77
2009-01-30 14:15
#4

Nä, man kan nog inte ha "en släng" av något. Kan man nästan bryta ett ben?

Men visst är känslan efter en depression underbar! Kan allt, hinner allt och vill massor. Är inne lite i en sådan period just nu. Tyvärr tippar jag snabbt över till depression än så länge men jag skuttar nästan lika lätt tillbaka till det glada igen.

Idag är jag glad!

"You just have to belive…"

Senixus
2009-06-20 00:07
#5

hus-musen: Bipolär mani är INTE ocd. Jisses alltså Förvånad Skrikandes 

Symtom under maniska episoder:
  • Ökad energi, aktivitet, rastlöshet, skenande tankar och forcerat tal
  • Överdriven upprymdhet eller eufori
  • Man blir extremt lättirriterad och lättdistraherad
  • Sömnbehovet minskar
  • Orealistisk uppfattning om den egna förmågan och kraften
  • Okaraktäristiskt dåligt omdöme
  • En längre period av beteende som skiljer sig från det vanliga
  • Ökad sexualdrift
  • Missbruk av droger (särskilt alkohol men också sömnmedel och narkotika förekommer)
  • Provokativt, påträngande eller aggressivt beteende
  • Förnekande av att något är fel och dålig eller ingen sjukdomskänsla
Symtom under hypomana episoder:

Hypomani är en mildare form av mani. Symtomen liknar manins men är mindre svåra. Hypomani är som regel ett förstadium till mani och leder ofta till förvärrade symtom, eller att man faller ner i en depression.

Symtom under depressiva episoder:
  • Långvarig sorgsenhet, ångest eller känsla av tomhet
  • Känslor av hopplöshet eller pessimism
  • Känslor av skuld, värdelöshet eller hjälplöshet
  • Inget intresse för, eller glädje av, att utföra vanliga aktiviteter, inklusive sexlivet
  • Minskad energi, man känner sig uttröttad eller "seg"
  • Svårighet att koncentrera sig, minnas eller fatta beslut
  • Man blir rastlös eller lättirriterad
  • Sömnstörningar
  • Aptitförlust och viktnedgång
  • Kronisk smärta eller andra långvariga fysiska symtom som inte orsakats av fysisk sjukdom
  • Självmordstankar eller självmordsförsök
Symtom under blandepisoder:

Vid blandepisoder förekommer symtom på mani och depression samtidigt. Man kan känna sig upprörd och uppjagad men också lättirriterad och deprimerad. Vid blandepisoder är självmordsrisken som störst.

Kopierat från DENNA sida

Orsaken till att jag blir arg… jag har Bipolär 1 & min Mani är då rakt INTE att trycka på lysknappen 3 gånger. Känner mig så grinig nu alltså. Kolla upp saker innan du (hus-musen) påstår massa osant. Det är ju så här vi som har Bipolär sjukdom får massa osaningar spridda om oss. Inte kul kan jag säga.

evrekaw
2009-06-20 02:16
#6

#5 Instämmer… Det där med lysknappen är snarar tvångstankar än mani…

Tyvärr är dessa riktlinjer som nämns ovan bara riktlinjer. Man stämmer inte alltid in exakt i det generella mönstret…

#0 Nej, man kan inte ha en släng av det… Man antingen är det eller inte. Se till att du får träffa en psykiatriker på affektiva enheten. De kan den här sjukdomen bättre…

Jag tycker att det låter som om du blir hypoman. Alla utvecklar inte full mani. Men att växla mellan hypomani och depression är definitivt att vara bipolär.

Manisk är du inte - för då hade din självinsikt varit för låg för att du själv skulle ha ifrågasatt en eventuell diagnos eller ditt beteende.

Själv har jag normala perioder mellan skoven, så de hakar inte i varandra jämt.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Senixus
2009-06-20 03:08
#7

Kan tillägga att en del Bipolära börjar med depp & får hypomani efteråt. Så att det ter sig så betyder inte att du inte skulle kunna ha Bipolär. Som evrekaw skrev.. Psykiatriker på Affektiva, då får du svar på hur det ligger till & hjälp om du nu skulle vara Bipolär.

Och att vara Bipolär är inte världens undergång, det bara känns så ibland. Sen går livet vidare Flört

Nej då, jag är inte lite åt hypoman hållet nu 'hmm' Men än sålänge är jag 'bara' hypoman iaf. Det var nog därför jag blev så sur på att blanda Bippo med tvångstankar/handlingar 'sorry'

Upp till toppen
Annons: