Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 8156 ggr
Tavar
2009-02-06 01:22

Vaknar av Mardrömmar

Hej

Har problem med att jag flera gånger i veckan vaknar utav mardrömmar. Det görstör hela min sömnsrytm då det kan ta upp till 2 timmar innan jag lyckas somna om och när jag väl vaknar går jag runt med ångest hela dagen för att drömmarna är så hemska.

Ska få medicin så jag kan få till jämnare sovmönster (går och lägger mig vid väldigt olika tider samt att jag många gånger vaknar mitt i natten trots att jag inte drömt något) men vet inte om det kommer hjälpa spec mycket.

Någon som vet hur man kan veja bort mardrömmarna på ett bra sätt?

// Nina

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
kerstinjo
2009-02-06 01:51
#1

Bra sovrutiner är inte så dumt för att få en jämnare och inte lika orolig sömn.

Lägg dig vid samma tid ungefär och gå upp vid samma tidpunkt.

Varva ner innan läggdags. Ingen TV eller data en timme innan läggdags.

Gärna gå en promenad någon timme innan läggdags.

Gå igenom din dag och tänk på tre bra saker du gjort under dagen.

Ha svalt och utvädrat i sovrummet.

Brukar du grubbla på olika saker när du väl lagt dig, så ta lite tid innan läggdags och skriv ner det du grubblar på.

Några tips för en jämnare sömn, som säkert kan göra att du går till sängs lagom trött och avkopplad. Vilket i sin tur kan påverka sömnen positivt.

 Kerstin 

 

[aspie]
2009-02-06 08:10
#2

Det beror nog på varför du har mardrömmar. För min del, enligt psykolog drömmer jag mardrömmar p.g.a min PTSD Rynkar på näsan

Aviendha
2009-02-06 12:58
#3

Jämna sovtider kan hjälpa. Jag vaknar alltid kring 3-5 oavsett när jag lägger mig om jag är i en svacka och kan inte somna om, och har hemska mardrömmar som ger mig ångest. Lika hemskt varje gång att vakna skrikandes och kallsvettig.

Fick sömntabletter som iofs gjorde mig rätt groggy dagen efter, men ändå tog bort mardrömmarna och gjorde att jag sov hela natten.

Annars kan det ju finnas orsaker till dina mardrömmar, som kanske går att arbeta med för att minska/få bort?

Tavar
2009-02-08 18:26
#4

Min psykolog tror med att det kan vara min sömn som är orsaken till mina drömmar men har ju självklart märkt att de blir mer drömmar när jag känner mig stressad på dagarna.

Drömmarna är inte hemska på det sättat att jag vaknar skrikande men kan få gråt- eller ångestattacker så fort jag vaknar eller senare på dagen eftersom de vägrar släppa även fram mot eftermiddagen/kvällen.

För det mesta handlar det om att jag ska försöka skydda mig, eller nog jag bryr mig väldigt mycket om (tex min pojkvän), från en zombieattack men har även haft flera kidnappsdrömmar, våldtäktsdrömmar, att jag ser de jag älskar misshandlats och mördats och sådanna saker…

Vid många tillfällen har det inte ens hänt något spec på dagen som kan orsaka drömmarna.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[krufix]
2009-08-18 17:18
#5

Hej. Jag har haft riktigt otäcka mardrömmar i flera år, och dom handlade om vad som helst. Problemet?
Mina p-piller! Jag bytte till hormonfria före sommaren, och jag har nästan inga mardrömmar alls längre!

Kolla upp sånt, den saken som verkar ofarlig kan vara boven.
Barnmorskan blev förvånad, både min mor och syster hade problem med p-piller med hormoner, hon hade aldrig hört talas om det.
(Inte jag heller visserligen)

Lycka till, och vill du prata om dina drömmar så skicka ett pm med din e-mail/MSN så kan vi försöka reda ut orsaken. :)

isa
2009-08-18 22:00
#6

#5 Klokt skrivet av dig. Mediciner, och p-piller och t.o.m mat, drycker ( t.e.x läsk, med mycket kemikalier ,kaffe, och även the´ menar inte bara alkohol ) och cigaretter kan påverka drömmarna i negativ riktning.

Även hur din säng står kan påverka drömmarna för känsliga personer. Du har väl inte möblerat om?

Själv så måste jag ha huvudet på huvudkudden åt Söders väderstreck, annars kan jag inte ens somna. Det är sant, men min familj tror jag är tokig. Det finns faktiskt en kinesisk lära om detta.

hoppas du finner en förklaring till mardrömmarna.För mig så  brukar de försvinna när jag förstår varför de uppkommit. Konstigt nog.Kanske jag blir lugnare då, när jag förstår varför.?

kram isa

Annons:
Tavar
2009-08-19 00:25
#7

#5 Problem med p-piller har jag haft enda sedan jag började -_-'' har provat det ena och det andra men använder nu ringar eftersom varken min barnmorska eller psykolog vill att jag ska vara utan hormonreglerande preparat även om de gör mig deprimerad.

men kan vara lite som du skrivit, ringar ska ju vara snällare mot kroppen och om jag jämför hur jag mått med ringarna jämnfört med piller är det mycket bättre nu. Dock har inte mardrömmarna försvunnit, utan har snarare bytts ut mot nya :/

#6 Har inte märkt att det påvärkat mig. Har alltid haft min säng åt samma håll här hemma, även efter att vi flytta till en annan lägenhet på samma gata -_-'' Är även åt detta håll som jag känner är rätt när jag tänker på det

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Upp till toppen
Annons: