Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 6906 ggr
plastbaronen
2/6/09, 9:00 PM

Indian-namn och internet

Jag läste häromdagen att indianer tycker vår kulturs namnskick är ganska konstigt. Man ger en människa ett namn vid födseln, och sen behåller hen det under resten av sitt liv. Namnet är offentligt. Men i vissa indiankulturer så byter man namn flera gånger under sitt liv, och en del av de namnen är hemliga. Indianerna menar att det är mer naturligt, eftersom människor förändras under sitt liv.

Det slog mig att det indianska namnskicket är ganska likt våra nicknames på internet. Visst är det kul :)

Annons:
[aspie]
2/7/09, 8:19 AM
#1

Hmmm, en mycket intressant tanke tycker jag Flört

Jea59
2/7/09, 11:48 AM
#2

Ja de skulle vara roligt å byta namn efter man förändras, men tänk om alla gjorde så vilket liv det skulle bli i folkbokföringen.

Tur att nick-name finns

[aspie]
2/7/09, 12:31 PM
#3

He he he, de ska väl ha lite att göra på folkbokföringen 23 Whistle

Citronmeliss
2/7/09, 3:10 PM
#4

Tycker jag med, vi gör så att de får behålla sina jobbGlad kanske rent av nyanställer om tillräckligt många av oss gör detSkrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
2/7/09, 3:19 PM
#5

Jag har funderat på att byta namn ibland.

Undra om någon annan heter Citronmeliss tro?Flört

Ett nytt efternamn kanske också skulle vara kul, min fars namn och dotter på slutet.. Erlingsdotter! Citronmeliss ERlingsdotter, kan det kanske vara något?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jea59
2/7/09, 3:29 PM
#6

Ja sån arbetslöshet som det har blivit, nu sätter vi igång o byter namn, vi tar efternamnet på en gång fint med -dotter på slutet.

De e ju inte bara folkbokföringen, utan skattemyndigheten, försäkringskassan, överallt det skulle bli en lavin…… och tänk så många nya jobb, vi skulle göra en God GärningSkrattande

Annons:
Citronmeliss
2/7/09, 3:37 PM
#7

Ja tänk vilken välgärning vi görGlad

Vad ska du heta Jea?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
2/7/09, 3:50 PM
#8

Tja, då får jag nog kalla mig aspie Lordsdotter Flört

Jea59
2/7/09, 4:29 PM
#9

Ja jag får nog heta Alexandra Sivertsdotter eller Star Vargsjtärna eller Skogsfrun eller….åh det kom så många namn, helt plötsligt kom namnen upp som känslor, beroende vilket sammanhang o humör man e på.

Alexandra skulle ju passa väldigt bra i offentliga sammanhang men sen på fritiden när jag är ute i naturen så kom skogsfrun upp…..det blir värre o värre det här

Saga85
2/7/09, 4:34 PM
#10

Intressant det där. Namn har jag faktiskt bytt en gång pga att jag kände att jag fick en ny start. Från Josefina till Saga. Kanske skulle man haka på det där dotter-efternamnet. Saga Björnsdotter. Vad vikingaktigt det låter, hehe.

Citronmeliss
2/7/09, 4:37 PM
#11

Vikingaaktigt är fintGlad

Jag får också upp tankar på massa olika namn, jättekulSkrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
2/7/09, 5:46 PM
#12

Mmmm, det är en ganska skön känsla när en massa namn kommer upp som spelar/speglar på ens känslor. Just nu spelar jag en massa musik som väcker mina känslor som legat i dvala Flört

Känner mig levande helt plötsligt  Skrattande

Aviendha
2/7/09, 6:41 PM
#13

Jag bytte efternamn dagen efter jag blev 18. Något som var väldigt stort för mig, från ett egentligen fint namn till ett vanligt "eriksson". Trivdes inte med mitt förra alls. Från att jag var 12 så utelämnade jag efternamnet överallt där man normalt uppger dem, om jag inte var tvungen. Det var en befriande känsla faktiskt, även om min mamma än idag ser det som min revolt/hån mot henne och hennes släkt, vilket absolut inte var fallet.

Annons:
plastbaronen
2/7/09, 6:44 PM
#14

Citronmeliss Erlingsdotter låter riktigt coolt Skrattande

Jag har också bytt namn fram och tillbaks några gånger. Har testat att ha ett "utländskt" namn. Det var intressant, faktiskt. Folk uttalade det fel och många undrade var jag kom ifrån.

[aspie]
2/7/09, 7:06 PM
#15

# 14

Kul att byta namn, Jag skulle vilja gör det, men frågan är vilket namn. Jag har haft/har många smeknamn men vet inte vilket jag skulle vilja kalla mig. Mitt efternamn får mig mig att må dåligt och vill byta Rynkar på näsan

Aviendha
2/7/09, 7:09 PM
#16

#15 Jag mådde dåligt av mitt efternamn, som jag skrev ovan. Det hjälpte mig mycket att byta. Jag presenterar mig numer med efternamn när det är "behövligt" utan att tänka på det, från att ha undvikit det i allra högsta grad och skämts/mått dåligt. Det gav mig mycket.

Citronmeliss
2/7/09, 7:14 PM
#17

Ja, jag kommer definitivt att fundera vidare på att kanske skaffa mig nytt eller nya namn..Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
2/7/09, 7:15 PM
#18

#16

Tog du ett släktnamn eller ett "påhittat" namn? Jag vill inte ha mitt flicknamn p.g.a alla övergrepp och jag vill inte ha min ex makes namn som får mig att må skit p.g.a övergepp. Att ta ett annat namn kostar ju en massa penagr så hur ska man göra?

Aviendha
2/7/09, 7:23 PM
#19

#18 Det finns rätt strikta regler gällande det där.. Som jag fattade det så får jag inte byta till ex. Andersson (redan befintligt namn) eftersom det inte finns i min släkt. Att hitta på ett eget går ju, men då måste man söka patent på det (kostar pengar). Att ta ur släkten går ju, men då är det regler för hur många generationer det  måste ha funnits i, och det får inte vara för långt borta i släktträdet. Jag gjorde det enkelt för mig, tog pappas. Fans inte så mycket att välja på ändå. Svensson, mammas efternamn och Eriksson, som både farmor och farfar hade sedan innan.

Nu kan ju jag ha gammal info, var ju innan regeringsbytet, och de kan ju åändra lite ;) Här hittar du nog lite info i vilket fall. Ansökan lämnade jag in till skatteverket, och fick igenom det rätt fort ändå.

Här finns reglerna om det.

[aspie]
2/8/09, 9:32 AM
#20

Tack för info Flört

Annons:
Aviendha
2/8/09, 1:14 PM
#21

Så lite så. GladHoppas något var till nytta.

[aspie]
2/8/09, 1:17 PM
#22

Jodå, det kommer säkert till användning när jag orkar ta tag i det. Det var så jobbigt och dyrt att byta namn sist att jag inte orkat ta tag i det riktigtSkäms

Aviendha
2/8/09, 1:44 PM
#23

Jag förstår dig, har själv väldigt svåt att ta tag i saker. Men jag betalade inte ett öre för att byta till pappas namn. Men det är kanske olika för vad man byter osv.

Gasoline
2/8/09, 1:54 PM
#24

Det ligger något i det du säger..

Anders 50
2/8/09, 2:40 PM
#25

Jag försökte för många år sedan att byta efternamn, då skulle det kosta ca. 1500 kr. Men namnet jag ville ha gick inte att få, så då fick det vara.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[aspie]
2/8/09, 2:47 PM
#26

#23

Jo, jag har funderat på att ta mammas flicknamn och då kostar det inget. men alla kostnader för nytt körkort och andra saker som måste namnändras kostar ju oxå  för att inte tala om vilket arbete och vilken tid det tar innan allt funkar ok, Det är det som är så tröttsamt tycker jag Rynkar på näsan

Aviendha
2/8/09, 3:31 PM
#27

#26 Ah, det hade jag inte ens tänkt på Skäms Jag hade ju leg, men med lappen om att man bytt efternamn så gick det att använda, men jag fick ju körkort strax därefter. Passet behövdes ändå förnyas och bankkortet med eftersom mitt ungdomskonto inte gällde mer, så jag hade väl så mycket tur man kan ha när det gäller tid att byta på ;)

Annons:
flikkan77
2/8/09, 3:38 PM
#28

Jag har redan lagt till ett eget namn i mitt namn, ett helt påhittat ett som ingen annan har. Mesäta, finns en liten historia bakom med så det är intehelt taget ur luften.

Skulle jag byta tilltalsnamn skulle jag nog vilja heta Zally.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
2/8/09, 3:38 PM
#29

#25 Jag försökte också byta efternamn för ett antal år sedan. Namnet jag ville ha var det ingen som hade, men ett snarlikt.

Jag fick då besked om att jag gärna fick söka det men förmodligen skulle få avslag med tanke på likheten.

Det skulle dock kosta mig lika mycket även om namnbytet inte blev godkänt så jag avstod.

Det var en "stor" summa för mig som jag kanske ändå inte fick något för..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
2/8/09, 3:46 PM
#30

#27 Jag det gäller att ha flyt med allt som behöver ändras då man ska byta namn Flört

#28 Sally heter min dotters ena voffe Flört Jag har oxå några namn jag skulle vilja lägga till eller/och bli kallad för. Aspie har jag snart helt identifierat mig med så det kan jag ju heta, he he he

#29 Fattar inte varför det ska vara så in i norden dyrt att byta ett efternamn Förvånad

Aviendha
2/8/09, 3:51 PM
#31

#30 Haha, jag skulle garanterat svara om någon kallade mig Avi, eftersom jag ofta förkortar Aviendhas namn med det och andra medlemar har börjat ta efter det ;)

Kanske är det så dyrt för att de inte vill ha jobb på folkbokföringen och skatteverket? Oskyldig Det är ju en välanvänd metod för att få folk att geupp, att göra det dyrt eller jobbigt menar jag.

[aspie]
2/8/09, 3:54 PM
#32

Vinner jag en MASSA pengar så ska jag ge folkbokföringen en massa jobb de inte vill ha för då kommer jag att betala namnbyte för er allihopa SkrattandeTungan ute

Aviendha
2/8/09, 4:03 PM
#33

Haha, det skulle nog hjälpa lågkonjuktiren lite =)

Gasoline
2/8/09, 4:10 PM
#34

#33 Jo, men jag vet inte riktigt om det är på rätt sätt.

Men på tal om att vinna och lågkonjukturen, så hur går det för alla spelbolag nu när inte folk har råd att spela, eller har folk de?

Annons:
Aviendha
2/8/09, 4:12 PM
#35

#34 Jag var ju inte allvarlig. Inte ens jag tror att namnbyten ger den nationella ekonomin ett uppsving ;)

Gasoline
2/8/09, 4:24 PM
#36

#35 Nää, jag tänkte väl =P

Upp till toppen
Annons: