Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 6272 ggr
flikkan77
1/19/09, 1:57 PM

Att skada sig.

Ta bort detta om det inte passar, behöver bara lufta lite funderingar.

Varför är det så vanligt att just skära sig? Har själv en del ärr men varför väljer man nått som syns så tydligt att det är en medveten handling?

Det finns ju massor med sätt att skada sig på där det kan se ut som en olycka istället. Ett tag lagade jag mycket mat just för att det var så enkelt att "råka" bränna sig.

Så varför väljs det så ofta ett alternativ som måste förklaras? Eller är det bara att det uppmärksammas och syns mer så att det är därför man hör så mycket om det.

Egentligen borde en del andra "vanliga" skadesätt också komma fram och informeras om till anhöriga. Inte här då utan mer på sjukhus och sånt… kanske de på vårdställen borde ha mer koll med. Fast det är ju det, en "olycka" händer ju så lätt…

"You just have to belive…"

Annons:
[aspie]
1/19/09, 2:24 PM
#1

Ja, det är märkligt att just sådana synliga självskador uppmärksammas så mycket.

Det finns ju många som håller på med självskador som inte syns, typ droger, alkohol, eller annat destruktivt leverne som är minns lika jobbigt för den drabbade.

Tänker på när jag hade gipsat benet och alla tyckte så himla synd om mig. För min egen del fattade jag inte varför det var synd om mig på grund av ett litet gipsat benFörvånad när jag hade superpanikångest som var sju resor värre. Det syns ju inte och ingen tyckte det var synd om mig. Det enda de sa när jag började kallsvettas och må illa och var tvungen att luta mig för att inte falla var ett spydigt. "SOMLIGA SKA INTE HA MER ATT DRICKA"

Blir så trött på sånt Skrikandes

flikkan77
1/19/09, 2:32 PM
#2

Fast droger och alkohol syns ju också en del, fast inte lika mycket som att skära sig.

Klart du inte ska ha mer att dricka när du har panikångest… Rynkar på näsan Suck! Tänk vad folk ska döma andra bara för att man beter sig lite konstigt. Själv tycker jag att jag börjar bli väldigt bra på att tänka till och inte tro det värsta om folk.

Klarar inte av att någon tycker synd om mig så jag döljer det mesta så länge det går. Fast när jag stukade foten ganska illa och hoppade på kryckor så fick jag stå ut. Orkade dock bara gå med kryckorna i två veckor av de minst tre jag skulle ha dem.

"You just have to belive…"

[aspie]
1/19/09, 6:21 PM
#3

Flikkan, jag menade inte att jag drack då de sa att jag inte skulle ha mer, utan jag var så dålig av panikångest att de trodde jag var full trots att jag inte hade tagit en enda droppe

flikkan77
1/19/09, 7:30 PM
#4

Förstod det uttryckte mig lite luddigt bara. Har inte all pytt hemma i pannan längre så jag får inte riktigt ihop tankarna just nu.

Sån panikångest har jag inte haft, däremot så blir jag så "döv" att jag inte hör om någon ropar på mig. Kan dessutom glömma andas och då kan det låte konstigt när jag kommer på det igen.

"You just have to belive…"

[aspie]
1/19/09, 7:36 PM
#5

ha ha ha, inte all pytt i pannan var ett nytt uttryck för min del. För min egen del har jag heller inte all pytt i pannan för tillfället. Går omkring och känner mig berusad och flamsar som om jag vore på fyllan på riktigt trots att jag inte tagit en enda droppe.

Tror nog det kan bero på medicinbyte Tungan ute

flikkan77
1/19/09, 7:47 PM
#6

Tror jag dessutom myntade "all pytt i pannan" alldeles själv. Bara kom på det en gång och de flesta liksom lägger det på minnen sen.

Medicinändringar kan vara konstiga åt vilket håll man än gör dem, upp eller ner eller bort eller in… allt blir knas! Flört

"You just have to belive…"

Annons:
isa
1/19/09, 9:14 PM
#7

#6Håller med er om första inlägget. Det var bra skrivet flikkan!! Tänk att "vi" inte kommit längre i Sverige än så, att man bara bryr sig mest om de sjukdomar och problem som syns utanpå!

Hi hi. Fyndigt uttryck flikkan!"Jag har nog inte heller all pytt i pannan " just nu! hi hi

Jag har bara hört "inte alla hästarna inne i stallet" och "inte alla flingor i paketet" hi hi

flikkan77
1/19/09, 11:15 PM
#8

Isa, det är väl så att det som syns är det som finns. Att plåstra om ett skärsår är lättare än att komma på om personen skadar sig på andra sätt. Det är tabu att prata om och jag vet inte om någon har frågat mig om jag skadar mig. Tror faktiskt att frågan har varit om jag skär mig. Konstigt egentligen… Obestämd

Har du hört "Hissen går inte enda upp" eller "jag tror hennes inneboende har lyttat ut"?

Själv har jag en inneboende som har flyttat in i mitt huvud och det är lite krångligt. Vet inte alltid vem av mig som är vem. Oskyldig Ska väl inte skoja om sånt men jag skrattar hellre än gråter. Glad

"You just have to belive…"

exitingsvillemo
1/20/09, 2:17 AM
#9

kan ju fortsätta att tipsa om:

alla korvarna ligger inte på grillen

har inte alla hästar hemma (snarlik som din #7)

Poletten trillar inte ner

finns ju så många härliga uttryck =)

Saga85
1/20/09, 4:24 AM
#10

Jag diggar starkt "har inte alla chips i påsen".

För att återvända till ämnet. När man skär sig har man på ett skumt sätt känslan av "kontroll". Man bestämmer lätt själv hur mycket och kan styra över hur djupt/stort/allvarligt det blir. Genom de flesta andra sätt som jag kan tänka mig går det inte att förutse skadan eller på samma sätt reglera gränsen, och man tappar kontrollen. Det är mest hur jag har känt inför det hela, och mina reflektioner runt det.

#8 Menar du att det är professionella som ställt den frågan, eller släkt/vänner? Själv har jag från sjukvården fått frågan om jag skadar mig, men aldrig om jag skär mig.

[aspie]
1/20/09, 10:21 AM
#11

På tal om roliga uttryck!

Vad sägs om "Han har slask i melonen" eller " Hon är knäpp i kolan" eller att få "tuppjuck" eller "psykbryt"

Tungan ute

flikkan77
1/22/09, 6:25 PM
#12

Saga85: Alla chips i påsen var rätt kul! Tror jag har hört det förr… kanske…

Du kan nog ha rätt i att det är en kontrollkänsla i skärandet, har inte tänkt på det på det viset förr. Ju "större" saker man tänker göra desto osäkrare känns det.

Det har varit vårdpersonal som frågat om jag skär mig. Fast i min journal står det att jag har sjävskadebeteende.

"You just have to belive…"

flikkan77
1/22/09, 6:27 PM
#13

Aspie: Slask i melonen lät otäckt! Fick en bild i huvudet av att öppna en stor vattenmelon som har en massa luktande gojs i sig. Uschlingens!

Tuppjuck är ett av mina älsklings ord. Det ligger så bra i munnen!

"You just have to belive…"

Annons:
Aviendha
1/22/09, 8:00 PM
#14

Alla hamstrar i garaget är min favorit ;)

Men åter till ämnet. Har själv självskadebeteende. För mig har det vart enbart negativt att skära pga uppmärksamheten, men ändå inte kunnat hålla mig ifrån det. Så jag har "levt destruktivt" utan att gå in på detalj mer. Och för mig är det värre, då det bildar vissa vanor som inte alls är lätta att bryta. Och de tär själsligt mer än några ärr gör för min del.

Maddo
1/23/09, 10:30 PM
#15

Jag har funderat lite på detta,kann det innte vara så att man kanske har Svår psykisk smärta,som mann förvandlar till fysisk istället.Jag menar att de som man har ont i själen år så jobbigt att man tar upmärksamheten från det området och lägger det i fysisk smärta istället.Då handlar de ju innte om att det syns eller inte för andra mäniskor.Dom som jör det så att de syns tänker nog inte på det.Jag tror mann kan ha fler sätt att skada sig själv på,som ingen inte ens sej själv förstår,förren man förhoppningsvis hittar det inom sig själv.Och får insikt.Jag tror tillockmed att vissa som låter sig misshandlas också egentligen vill skada sig själva,i de fall dår bakomliggande orsaker kann finnas…Ja de kann diskuteras hur långt som helst. HÄR HAR INNTE HISSEN HELLER GÅTT ENDA UPP….Glad

Lev livet, det går inte i repris.

Emelie-E
1/23/09, 11:07 PM
#16

#15 Jo men visst är det så att man förvandlar den psykiska smärtan till fysisk. Men det är endast för en liten liten stund. Och oftast mår man bra mycket sämre efteråt. Men det känns så himla skönt under den lilla stund då man verkligen slipper smärtan inom sig.

När jag skar mig så brydde jag mig inte om att det syntes.. Jag mådde så dåligt och klarade inte av det. Armarna fick ta all stryk. Tillslut var det ju någon som la märke till mina sår. Och det var också då jag började att få hjälp.

Maddo
1/23/09, 11:28 PM
#17

Ja det är det jag menar .att man på nogot sätt jör det synligt för då är det ju lättare för utomstående att se att det inte står rätt till.Det är ju svårare med mäniskor som har andra sätt att skade sig på,som ofta tolkas fel av omgivningen Det är som att allt sätts inn i olika fack.Men i själva värket handlar de i slutändan om samma sak.Men det är ju skönt att du fått hjälp nu.Det är ett trassligt nystan som man måste trassla upp för att komma ut igen och få balans mellan kropp och själ.Hoppas du är bättre nu.Kram

Lev livet, det går inte i repris.

ramgona
1/25/12, 10:28 PM
#18

jag skär mej själv jag skär mej för att få bort ångest tankar eller när jag känner stress osv osv men mest handlar det om min ätstörning som jag har ednos .. jag kan vara en perjod med väldigt lite att äta sen går de bättre en  tid igen .. jag har skurit mej över 10 år och ätstörningen har jag haft sen 1995 … o jo har vart på treapi ätit medicin mm mm men om man ej vill själv bli frisk från de så kan ingen hjälpa .. ibland skulle jag villa bli frisk men sen kommer rädslan men vad är jag utan dessa greijer hmm det är kompliserade saker de där kram

http//www.raakisliv.blogspot.com

läs gärna :D

indra-bus
1/30/12, 10:27 AM
#19

Ja har "tomtar på loftet"

Är " inte helt hundra"

O "har inte alla får i hagen".

Har höjt min epilepsi mededicin. Har inte förut fått sådana här biveknigar, känner mig yr o helt kokko i huvudet. (Mer än vanligt alltså)

Men till ämnet.. Jag har sökt runt om själv skade betende. Har en kommpis som mått dåligt ett tag. Hon har panik ånest o har skurit sig i armarna sen på benen för att de syns mindre där.

Jag har oxå ångest men de är mer generell åget. Har haft några panik "attacker" men säkert mycket lindrigare än hennes. O klarat av att hantera de med att lägga mig i sägen o dragit täcket huvudet. O tänkt de går snart över, de går snart över.

Jag har frågat henne varför hon gör så. Hon säger att de är för avleda den psykiska smärtan. Hon har aldrig skurit sig när jag varit med henne, fast hon har fått panik ångest.

Har oxå frågat vad hon vill att jag skall göra om hon börjar skära sig när jag är med. Men hon säger att hon vet inte.

Har ni några tips. Vad man kan göra  som vän?? Mer än ta kniven ifrån henne.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: