15. Stress/Tvångstankar

Stress.

2009-02-05 00:35 #0 av: kerstinjo

Jag tillhörde de som har en "inbyggd" stressfaktor, jag hade lätt för att stressa iväg och göra 10 saker på en gång, med resultat att jag mådde dåligt på det.

Jag hade även lätt för att glömma att ta det lugnt, ta en sak i taget och det viktigaste först. Fastän jag försökte leva för en dag i taget hände det att jag stressade upp mig för saker jag skulle göra om t.ex. två veckor.

Förnuftsmässigt vet jag att det är fel för jag kunde ändå inte göra något åt det just den dagen.

Stress är farligt! 

Jag fick en gång nedanstående att läsa och öva på och det var inte alls så dumt!

Stress.

Det handlar om att ändra ett beteende och få nya vanor. Diskutera igenom ditt beteende med dina närmaste. Man har ofta noterat mycket mer än du anar och det kan hjälpa dig att analysera hur du reagerar och handlar i olika situationer.

6 viktiga steg för att komma igång:

1. Bestäm dig

Det första steget är mentalt. Fundera på om du verkligen vill ändra dig och i så fall på vilket sätt. Vill du verkligen, kommer du också att lyckas!
Övning 1-2

2. Sätt upp mål

Bestäm dig för hur du vill vara och må om en månad. Dela upp målet i delmål och sätt upp kontrollpunkter. Se målen för din inre syn. Hur vill du handskas med en bestämd situation, hur vill du vara förberedd för en viss uppgift, eller hur vill du reagera om du blir provocerad. Skriv ner målen och kontrollera måluppfyllelsen.
Övning 3

3. Avsätt tid

Ledig tid kommer aldrig. Prioritera de aktiviteter du valt. Regelbundenhet är A och O. Schemalägg aktiviteter i god tid. Boka det roligaste först!
Övning 5

4. Inga undanflykter

Allt kan användas som undanflykter för att inte genomföra de förändringar du vill. Genomskåda dem.
Övning 4

5. Planera långsiktigt

Du blir ingen ny människa på några dagar. Inte ens på några veckor. Genomför dina program långsiktigt. Det är bättre att lyckas med en liten förändring, än att misslyckas med en stor och ge upp.
Övning 5

6. Kontrollera måluppfyllelsen

Bestäm vid starten hur du skall kunna kontrollera att målen nås. Kan du använda tester? Kan du få hjälp av dina närmaste? Kan du föra dagbok?
Övning 3

Tänk på att det inte är kraven i sig som är skadliga utan hur du upplever dem!
Anmäl
2009-02-05 08:13 #1 av: [aspie]

stress stress stress, så himla trött jag är på denna vidriga stress Skrikandes  speciellt då jag inte själv kan göra något åt den Rynkar på näsan

Anmäl
2009-02-05 08:32 #2 av: flikkan77

Jag stressar aldrig, göra bara 113 saker på samma gång.  Oskyldig

Anmäl
2009-02-05 08:42 #3 av: Jea59

Ja min hjärna är redan inne i mars

Anmäl
2009-02-08 13:07 #4 av: isa

Jag är alltid minst en vecka före i mitt tänkande. Håller på och försöker få tillbaka mitt gamla tankesätt som jag hade innan jag blev sjuk: Att ta dagen som den kommer och leva i nuet.

Anmäl
2009-02-08 13:46 #5 av: Aviendha

Jag planerar inte ett dugg, har aldrig kunat se längre in i framtiden än max två veckor som mest. Men min stress är ständigt där. Ångest och stress över allt mellan himmel och jord. Det tär verkligen på en.

Anmäl
2009-02-08 14:03 #6 av: Gasoline

Jag stressar alltid, även fast det är gott om tid osv. Grymt jobbigt, måste lära mig att få en bra tidsuppfattning för att kunna planera så jag inte stressar + att lära mig att ta det lugnt, allt behöver inte hända på 2 röda.

Anmäl
2009-02-08 14:22 #7 av: Citronmeliss

Kerstin, jag blev stressad av detta inlägget, så pinsamtSkäms

Anmäl
2009-02-08 14:28 #8 av: Anders 50

Jag har inte märkt att jag stressar så det känns som ett problem.

Ett bra tankesätt är: "Det ordnar sig alltid!" Och det brukar det göra.

Har för mig att jag läst eller hört att liite stress är nyttigt, någon som vet något om detta?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-02-08 14:43 #9 av: Citronmeliss

Ja, lite positiv stress som gör att adrenalinnivån höjs sägs ju vara OK!

Det jag upplever är en inre stress som gör mig helt kaotisk inombords, även om jag är blickstilla så det inte märks något utåtObestämd

Den stressen är rent skadlig vet jag av erfarenhet!

Precis som annan stress som kanske kommer pga av för mycket att göra eller känslan av att ha det . Det som vi kanske kan kalla prestationsångest!

 

Anmäl
2009-02-08 15:07 #10 av: kerstinjo

#7 Glad

Anmäl
2009-02-08 15:10 #11 av: [aspie]

#9 Precis Melissen, den stressen är skitjobbig och den är skyhög på mig säger doktorn Gråter

Anmäl
2009-02-08 15:25 #12 av: Jea59

#9, 11

Här är en till det syns inte utåt

Anmäl
2009-02-08 15:48 #13 av: [aspie]

#12

he he he, vi kan ju starta en klubb till Flört

Anmäl
2009-02-08 16:47 #14 av: Jea59

Har försökt att köra avslappningscd när man ska ligga o spänna musklerna o känna skillnaden på spänd o avslappnad muskel...

...vad händer, jo helt plötsligt kliar det på näsan, sen på armen efter det på låret med några tankar farandes i huvet.

Sen kan jag cd;n utantill ja då vill jag att det ska gå fort så jag kommer vidare till nästa moment...blir man trött på sig själv eller?

Anmäl
2009-02-08 16:56 #15 av: Gasoline

#14 Känner igen det där =P

Anmäl
2009-02-08 16:57 #16 av: Aviendha

#14 Haha. Ursäkta att jag skrattar, men det är så beskrivande! Jag är likadan, och killen tycker jag är knäpp som inte kan fokusera ;)

Anmäl
2009-02-08 17:01 #17 av: Citronmeliss

Jag kan bara fokusera ibland. Obestämd

Annars vill jag gärna skynda på och mister fokus på det jag gör eller gjorde, för det är/har redan hunnit att bli dåtid.. *fnissar*

Anmäl
2009-02-08 17:07 #18 av: [aspie]

#14 Ja, kliar det inte på näsan så kliar det någon annan stans då man ska koncentrera sig på avslappning. Min psykolog påminer mig om avslappningsövningarna jag ska göra, men jag glömmer bort dom hela tiden eller oxå så kliar det som sagt eller så somnar jag på två röda sekunder.

Skulle nog vara bättre med avslappningshypnos för min del om det nu finns?

Anmäl
2009-02-08 17:15 #19 av: Jea59

Åhh va skönt att det var ett gäng till som upplevde så härSkrattande

En del av mina vänner tycker att såna här band är så mysiga dom sjunker in o slappnar av eller somnar..inte som en annan som blev en värre spänd fjäder.

Jag förtränger dom där cd:n, jag vet att jag borde träna men jag bara ser hela scenariot framför mig.

Ska börja gruppträna nu på gym med styrka o musik, det blir nog bättre eftersom jag måste fokusera på ledaren...ja bättre o bättre när dom andra svänger till vänster så svänger jag till höger men det är inte så farligt iallafall jag gör ju momentet

Anmäl
2009-02-08 17:22 #20 av: [aspie]

Ha ha, jag hoppas du inte krockar med någon då du sticker till vänster istället för till högerSkrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.