Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 5927 ggr
[aspie]
2/15/09, 11:44 AM

PTSD/ADHD/Utmattningssyndrom

PTSD och ADHD bakom många fall av utmattningssyndrom säger Gunilla Brattberg och jag tror hon har rätt så det smäller om det Flört

Har själv PTSD och uppfyller kriteriet för ADHD och nåt mer och jag är verkligen UTMATTAD!

http://www.varkstaden.se/PDF_filer/burnout.pdf

(PTSD =posttraumatiskt stresssyndrom)

Annons:
timmerbacka
4/20/09, 7:13 PM
#1

Har du blivit utredd? Jag har något som min läkare på neurologen på Sahlgrenska kallar för Astenoemotionellt syndrom. Med i beskrivningen står det: koncentrationssvårigheter, uttröttbarhet, irritabilitet, minnessvårigheter, huvudvärk övergående nackspänningshuvudvärk.

koncentration, minnessvårigheter, utmattning och huvudvärk blev markant mkt värre efter att barnen (2 st) föddes.. Jag trodde först det var "småbarns problem"…det löser sig när jag vant mig vid nya rutiner. Men inte..Jag har spikade rutiner, men lika slutkörd mentalt iallafall.

Som att jag inte klarar av att ta in för mycket information - jag glömmer det som nån sa till mig för 5 minuter sen, eller nåt jag skulle göra.

[aspie]
4/20/09, 10:26 PM
#2

Hmmmm, det låter som du kan ha ett neuropsykiatrisk funktionshinder. Typ ADHD eller /och nåt mer eller annat.

Jag har inte blivit utredd men misstänker (liksom de på neuropsykiatriska enheten) att jag har typ ADHD och ev Aspergers/högfungerande autism.

Astenoemotionellt syndrom har jag aldrig hört talas om men däremot vet jag att många med Aspergers syndrom/högfungerande autism ofta blir feldiagnostiserade.

De symtom du beskriver stämmer in på både AS/HFA (Aspergers, hög fungerande autism) och ADHD men också på många psykiska diagnoser. Det är därför många med AS/HFA blir feldiagnostiserade

David
4/22/09, 10:13 AM
#3

Hur har det gått Aspie? Blev det något riktig utredning, och fick du något svar?

Själv pratar de om 4 dagars intensiva psykologtest, kanske är det neuropsykologiska tester? Är osäker, men det verkar som de vill testa och prova allt, eftersom jag är väldigt svårdiagnostiserad. Känns på sätt och vis skönt att de börjar ta det på allvar och vill testa allt möjligt, både för att kunna utesluta, men även kanske hitta källan till allt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
4/22/09, 1:09 PM
#4

Men halloj David! Så kul att "se" dig härSkrattande, känns som evigheter sen.

Utredningen väntar jag fortfarande på tyvärr Rynkar på näsan

David
4/22/09, 1:14 PM
#5

Aspie! Tack! Glad Här uppe verkade det som att man kunde få en utredning relativt snabbt, om det är standard eller om de bara vill skicka iväg mig på något är jag dock lite osäker på.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
4/22/09, 1:25 PM
#6

Har oxå hört att det blir snabba utredningar där du bor. Pratade med en tjej om detta som bor där men minns inte vem det var Obestämd

Annons:
timmerbacka
4/23/09, 12:47 AM
#7

Aspie

Jo, något neurologiskt är det helt klart… Mitt "syndrome" har jag aldrig tidigare fått något namn på. Det var nu först i februari och det tyckte jag var lite märkligt för jag har haft min läkare i 10 år och han har aldrig sagt det innan. Men ok, jag har inte ifrågasatt det heller - inte ens nu när jag fick "namnet" på det, tyvärr.

Det var först när jag kom hem som jag började leta info om detta på nätet. Och det beskrivs överallt som demens och då blir man ju skraj…Va? Ska jag redan bli dement?? Jag är bara 37 år!! Men, demens kan ju komma i tidig ålder…

Men jag "tränar" minnet dagligen..

Var på leva o fungera mässan idag och ÄNTLIGEN hittade jag en pryl som jag skulle kunnat haft hjälp av när det gället minnet En trådlös sakfinnare…Bara ett BIG problem..jag hör dåligt så jag skulle aldrig höra pipandet från sökaren.

Så jag får fortsätta lägga nyklar,hörapparat o annat viktigt på "ett bra ställe".. Flört

[aspie]
4/23/09, 8:15 AM
#8

#7 Jaha, så de säger att det är demens och så ung som du är? Förvånad

Ja, det är ju neurologiskt men inte det samma som jag skrev neuropsykiatriskt funktionshinder.

Den där glömskheten är ju vanligt vid dessa funktionshinder oxå. Får jag fråga hur det märks att man har demens, mer än glömskan?

LillaNilla
5/27/09, 3:52 AM
#9

Jag har också kommenterat studien som aspie skrev om först i denna tråd i en annan tråd om PTSD, samt i artikeln om PTSD. (Hittade de sidorna före denna…) Men jag kan ju skriva samma sak även här eftersom det här väl  kanske var den bäst passande tråden…

Resultatet av Gunilla Brattbergs studie sammanfattas såhär (ifall man inte orkar ladda ner och läsa själv…):

"Av de långtidssjukskrivna bedömdes 52 procent sannolikt ha PTSD, och 24 procent bedömdes sannolikt ha ADHD. Antalet misstänkta/möjliga fall var ännu högre. 19 procent bedömdes sannolikt ha såväl PTSD som ADHD, och 56 procent bedömdes sanolikt ha PTSD och/eller ADHD. Om antalet misstänkta/möjliga fall inberäknas bedömdes 87 procent sannolikt ha PTSD och/eller ADHD. Såväl PTSD som ADHD och förekomst av påfrestande livshändelser i form av sexuellt våld och ”svårt mänskligt lidande” hade starka samband med både utmattningssyndrom och långtidssjukskrivning."

Intressant tycker jag… Läs som sagt hela på http://www.varkstaden.se/PDF_filer/burnout.pdf I en bilaga finns också "Diagnoskriterier i DSM-IV förposttraumatiskt stresssyndrom" för den som vill våga sig på att diagnostisera sig själv… Det vågade jag och jag verkar ha PTSD.

Upp till toppen
Annons: