Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2933 ggr
Saga85
12/27/08, 4:00 AM

Jävla sjukvård

Varför kan de inte höra av sig? Tror de att jag VILL vara sjukskriven och bara sitta hemma och glo in i väggen? Orka orka orka. Hur lång tid ska de ta innan de kan ge mig en tid? Visst, det är jul nu. Men ringde för två veckor sedan och fick ett "vi ska försöka ge dig en tid innan sjukskrivningen tar slut, behöver du mer medicin får du komma på drop-in, vi skickar ett brev, hejdå". Fan att man blev så bortskämd av omtänksamma människor i småstan. Och nu är jag inte ens säker på om sköterskan jag pratade med skulle boka upp mig med en läkare och en psykolog, eller bara läkare. Hon var så kortfattad och jag var lika seg i huvudet som vanligt.

Jag vill ju få hjälp, det är därför jag flyttat hem till föräldrarna. Men jag orkar inte ta tag i något, och familjen tror att jag mår bättre för att jag inte gråter öppet längre och därför frågar de heller inte om jag behöver hjälp med något.

Jag som trodde att det här skulle vara något bra. Lägga studierna åt sidan ett tag, flytta tillbaka till hemstaden och ta mig tid att få hjälp att reda ut sig själv. Så naiv man kan vara.

Annons:
David
12/27/08, 8:12 AM
#1

Kikade på din presentation, är det i Mölndal du hamnat? Isåfall är det bara att gratulera… Rynkar på näsan. Är det vårdcentralen du kämpar med? Försök få en remiss till psykiatriska öppenvården på Sahlgrenska eller Östra.

Mölndal är inte direkt kända här i regionen för att vara snabba, eller direkt omtänksamma. Tyvärr.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tatsja
12/27/08, 8:46 AM
#2

Tur du har koll David. Hur är det i köping? Jag väntar på att få komma till terapeut. Men remiss gick i oktober och inget har jag hört.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

LiindaH
12/27/08, 1:27 PM
#3

#0 - Usch låter inte alls roligt det där !
Hoppas det blir bättre för dig..

#2 - Jag tror inte David vet med varenda ställe !
Han är inte precis någon läkare själv. Han må vara duktig visa delar.

// Liinda

Saga85
12/27/08, 1:44 PM
#4

Ajdå, borde ha stannat kvar i Falun…

Ja, det är vårdcentralen det gäller. Hur går man till väga för att få en remiss? Glad att ha dig till hjälp David, du allsmäktige ;)

Man kan ju tycka att om det gått såpass långt att man blivit sjukskriven så borde det gå att få hjälp hyfsat fort, men icke. Att stanna kvar i Falun och fortsatt med vård där hade kanske varit bäst, men jag klarar inte längre av att bo själv.

isa
12/27/08, 3:45 PM
#5

Stackars dig Saga85. Fy vad jobbigt när man bara vill få hjälp.

jag tycker sjukvården i Sverige för övrigt är under all kritik - den kan vara bra när man väl har fått hjälp, men vägen dit är lång och alltid så otroligt komplicerad och knölig. Förstår inte varför man ska behöva slåss för sin rätt och behöva bli arg för att dom ska förstå allvaret. Detta gäller inte bara psykiska grejor, min erfarenhet är också att man får kämpa för fysiska sjukdomar- om det inte är något vanligt, och enkelt. Då får man hjälp, men dålig hjälp vid "kvinnosjukdomar", som är min erfarenhet. De avfärdar det mesta, med att man bara har mensvärk- fast det kan vara både det ena och det andra. ( obs- jag menar inga könssjukdomar…….)- De har ju t.o.m sagt till en tjej jag känner, att hon hade mensvärk när det var blindtarmsinflammation…… en annan kvinna som jag läste om hade äggstocksinflammation - då trodde de också att hon bara hade mensvärk…………………..

Hoppas du får hjälp snart.

Kramar från isa.

David
12/27/08, 4:01 PM
#6

#2. Tja, Köping avlastar ju Västerås en del, så det Landstinget där gjort är egentligen bara att sprida ut köerna. Mitt tips är att ligga på, ring och tjata. Det hjälper alltid. Sen är det ju vårdgarantin, 90 dagar max. Det här med att ringa och tjata fick jag som tips när jag lyssnade på en regeringsdebatt, att det var mycket mer effektivt än att bara sitta hemma och vänta.

#3. Vet du inte om att jag är allvetare! :). Nä, skämt å sido har jag tillgång till en sida där man ser på ett ungefär hur lång köerna är runt om i landet till olika specialiteer. Finns under Socialstyrelsens hemsida. Mölndal har jag dock egen erfarenhet av, så där behövde jag inte ens fuska. Lika så Landstinget Västmanland… det vet du ju varför! Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
LiindaH
12/27/08, 5:26 PM
#7

#6- haha jappsen : )

// Liinda

Tatsja
12/28/08, 7:24 AM
#8

#3 Visste väl att han var allvetare Flört

#6 Att ligga på när jag har så enormt dåliga erfarenheter av allt vad psykologer heter, är jobbigt. Även smärtkliniker som jag gärna sätter en bomb under.

Har försökt i alla år att vara min egen psykolog. Sätter mig i en stol och sen står jag vid sidan om och pratar med mig själv. Många gånger har det hjälpt bättre.

Att få veta att min trafikolycka är på grund av min fars alkoholism, stämmer inte i mina öron. Fick veta att han dog i början av 1980 och olyckan var 1995. Det hänger inte ihop. Var det kanske han som körde långtradaren efter mig?

Nej, att träffa någon *klok* psykolog har jag aldrig gjort. Även väpnade rånet var på grund av min uppväxt, inte att jag arbetade som väktare och det kom några puckon och rånade affären.

Visan i det hela går vidare, de skyller allt på min barndom och ingen har hitills försökt att ta reda på problemets kärna idag. Verkar som om själv är bäste dräng, stämmer. I alla fall på mig.

Negativ? Ja, mot psykologer och smärtkliniker i alla fall, mycket på grund av deras behandling mot mig, inte med mig. Jag har ingen talan utan de är de som vet bäst.

Tur jag har en allmänläkare som är väldigt bra. Han hjälper mig på alla sätt. Försöker få till stånd mina idéer och tankar. Han är guld värd, men det tog lång tid att hitta honom.

Mår jag dåligt, så kan jag ringa och antingen få taltid, eller telefontid, snabbt. Det känns tryggt.

Men nu har överläkaren på Carema kommit med detta förslag att jag ska snacka med kurator/terapeut/psykolog, för mina problem. Han sa att jag kunde göra ett försök i alla fall och försöka hålla igelkottaskinnet inåt och inte utåt. Hur det nu ska gå till. Vi får se.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Saga85
12/29/08, 4:51 PM
#9

Pratade med en vän igår. Hon berättade att hon var tvungen att ringa tre gånger innan de faktiskt tog tag i att sätta upp henne på en väntelista för psykolog! Och under den tiden blev hon även påkörd, fick ett par skruvar i knät, blev sjukskriven och såklart mer nere. Även då fick både hon och hennes far ligga i som djur när hon behövde nya smärtstillande som hon gick på för att orka med smärtan. Skandal! Och vi svenskar som ska ha så bra sjukvård…

Upp till toppen
Annons: