Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 5219 ggr
Emaljoh4
1/6/09, 9:17 PM

Hur ska jag somna snabbare?

hej på er alla.

Första gången jag är inne på den här sajten..

Kan berätta lite kort om mig själv bara.

Jag heter Malin och är 14 år, går i 8:an. (typ det jag orkar berätta nu)

Och nu till 'problemet' : Jag har svårt att somna, och när jag först har somnat, så vaknar jag flera gånger per natt.
Jag har testat allt för att somna snabbare, det funkar ibland med ljudbok.. då somnar jag ganska snabbt!

Men jag vaknar fortfarande flera gånger per natt och har då svårt att somna om… Ligger vaken då minst 20 min innan jag klarar av att somna om.

Jag hade detta 'problem' för några veckor sen, vaknade jämt och ständigt och hade svårt att somna. Sen försvann det, jag sov hela natten, men det höll i sig i högst 2 veckor, sen började jag vakna igen..

Jag som person är ofta väldigt 'hyper/enerigsk (tolka det hur ni vill) och har väldigt svårt att slappna av, jag är alltid orolig för allt som kan/kommer hända.. Har även ganska mycket överskottsenergi och har svårt att sitta stilla en längre tid (vet inte om det ens har med saken att göra, men ändå)

Efter många timmars sömlöshet (om man lägger ihop alla timmar) så har jag blivit trött, trög och fattar ingen ting, jag 'hör' nästan inte vad folk säger, jag försöker förstå orden, men de blir bara som bakrunds 'musik'…

Jag tror allt började med skolan, jag började i ny skola (när jag började i 8:an) (har alltid gillat att vara i skolan), tyckte allt gick bra, tills mitt första prov - IG (icke godkänt).. Jag blev lite besviken och tänkte ' nästa gång gör jag det bättre'.. men det började 'droppa in' IG-prov efter IG-prov. Har varit tvungen att göra MASSOR med omprov! Har haft 'vanliga' prov och omprov som jag måste göra, allt vart bara stress.. Jag orkade inte! Gav nästan upp.. Började skolka och orkade inte vara på lektionerna.. Läraren ringde hem flera gånger i månaden och allt var bara skit.
Men jag har klarat mig genom detta - Inte ensam..

Fick en vuxen vän några månader innan som jag höll kontakten med regelbundet..
Skolan började, det var väl roligt? eller… ?
I min jobbigaste period hjälpte hon mig, hon stöttade mig, hjälpte mig att plugga, och tänkte inte ge upp även om jag var påväg att göra det flera gånger..

Så jag vet inte…. Jag började ju sova bra igen efter några veckors vaknande flera gånger per natt.. Men nu, de senaste dagarna har jag börjat sova dåligt igen.. jag vet inte varför och vad jag ska göra åt det! Rynkar på näsan

Det  här vart nog lite långt! Om nån ens orkade läsa allt..

Jag vet iallafall inte vad jag ska göra, för jag klarar inte av att sova så lite som jag gör.

Tacksam för tips!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
flikkan77
1/7/09, 7:38 AM
#1

Oj, det verkar ju som om du har det ganska jobbigt. Har inga konkreta lösningar just nu, har varit vaken halva natten så jag är lite så där trött och trög. Men jag ville visa att jag läst och kanske kan jag komma på nått bra svar sen när jag fått sova lite.

"You just have to belive…"

[aspie]
1/7/09, 11:44 AM
#2

Har du pratat med skolsköterkan om detta eller annan läkare?

Du skulle nog behöva något som lugnar ner dig inför natten annars kommer din kropp att säga ifrån. Vet inte om de ger så unga tjejer något att sova bättre på, men det verkar som om du verkligen skulle behöva det samt att kanske gå i samtalsterapi eller liknande.

Mina nätter ser precis ut som dina om jag inte tar de piller jag fått. Skulle inte klara av att sova alls annars hur trött jag än är. När det är som värst hjälper inte ens mina piller så bra som de borde och då får jag ta till extra av lugnande.

Hoppas verkligen att du kan få hjälp med detta snart.

Emaljoh4
1/7/09, 1:15 PM
#3

#2 nej, jag har inte pratat med min skolsköterska eller nån läkare.. Kommer nog inte göra det heller, för jag är rädd för läkare och skolsköterskor! (jag vet inte varför)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
1/7/09, 1:17 PM
#4

Tillägger : och de flesta som jobbar inom socialen osv.. Som typ läkare, skolsköterskor, gynekologer, osv osv.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
1/7/09, 2:20 PM
#5

Tror nog att du måste få dig själv att våga söka läkare för att få den hjälp du behöver.  Du behöver inte vara rädd för dom och du får ju ta med dig någon du kompis eller släkting till läkaren om det får dig att känna dig tryggare

isa
1/7/09, 2:25 PM
#6

Jag tycker som aspies inlägg ( #5 ) Du måste få hjälp tycker jag, och som sagt så får du ta med dig någon om du inte vill gå själv.

mvh isa

Annons:
Emaljoh4
1/7/09, 2:59 PM
#7

men tänk om läkaren… typ.. dissar mig eller nåt… Det tar lång tid att beställa tid, och vad ska man säga då?

jag har liksom svårt att prata med nån face to face, har lättare att skriva…  Men det bästa är väl att prata face to face.. Men jag vet inte vad jag skulle sagt isåfall!

Och om jag skulle gått dit, så skulle jag nog sprungit iväg… även om jag skulle gått med någon, skulle blivit rädd….

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
1/7/09, 3:21 PM
#8

Skriv ner allt som är jobbigt och hur du känner dig. Hur svårt du har att sova och hur rädd du är för att prata med andra och din skräck för att gå till läkare o.sv. Skriv ner allt i lugn och ro och förklara för läkaren att det funkar bäst så för dig. Visst det kanske känns jobbigt ändå, men det måste du försöka övervinna för att du överhuvudtaget ska kunna få hjälp. Tycker du att läkaren inte tog dig på allavar så ska du inte tveka för att söka en annan läkare.

Skulle du våga gå till skolsyster med en kompis och en likdan nedskriven lista på hur du mår så vore det ju bra. Hon kan remittera dig till en läkare som passar bäst just för dig.

Vi är många som har svårt för att prata face to face, men det är ett måste om man ska få hjälpa. Många skriver ju hellre då ner sina problem och ger till sin läkare.

Tro nog att det ska gå bra för dig Flört

Emaljoh4
1/7/09, 3:30 PM
#9

men de kommer ju inte kunna göraa nåt direkt!

Och eftersom jag snabbt blir beroende, så har jag inte lust att ha sömnmedicin (eller vad det kallas) ……..

Det jobbigaste är nog att jag vaknar på natten (Det är ibland svårt att sova, ..)

Om jag typ lägger mig… *funderar* 10, så vaknar jag mellan 1-3 .. Sen kanske jag vaknar vid 5 tiden igen.. Det är olika hur många gånger jag vaknar per natt, mellan 1-3 gånger iallafall.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
1/7/09, 4:58 PM
#10

Då verkar du ha samma sömnproblem som jag.

Det finns mediciner som inte är beroende-framkallande och förresten så skulle nog ingen läkare skriva ut något som kan ge beroende till dig som är så ung.

Jag tror du har svårt att sova för att du har en hög intre stress och oro och då behöver någon som ger dig ro för att sova (precis som jag)

Tror nog att det skulle vara bättre för dig att kontakta BUP. Tror dina problem skulle uppmärksammas bättre där.

Emaljoh4
1/7/09, 5:24 PM
#11

Men det finns en lång historia bakom allt jag redan skrivit.. Men jag tror inte att det har med det att göra…

Bup verkar lite läskigt!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Hawknestgrove
1/7/09, 6:36 PM
#12

IBland så får man ta tjuren vid hornen. Vaddu gör och inte gör, snälla, inga tabletter! Ta en promenad på kvällen innan läggdags, slopa kaffe eller cocacola.

Läs även här

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

allhealing
1/7/09, 8:53 PM
#13

#11

När jag läser din text så verkar inte dina sömnprobelm ha gått så djupt in i ditt medvetande än. Det betyder att det är "enklare" att få hjälp med detta om du tar mod till dig och söker upp någon.

De förslag du fått här ovan är vädligt bra. Läkare och skolsköterskor har tystnadsplikt och kommer aldrig att berätta om detta för någon annan.

En annan sak som jag ser hos dig är att du ska vara medveten om att läkare och skolsköterskor inte kommer att bedömma dig på något sätt. De är där för att hjälpa dig. Dom "tycker" ingenting om dig bara för att du kommer till dom. Dom vill hjälpa dig. Men det kan dom bara göra om du går dit och träffar dom. Glad

Vi betalar skatt för att du ska kunna få denna hjälpen. Var inte rädd för att använda det som du kommer att betala skatt för i framtiden redan idag. Guld i mun

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
V-lang
1/8/09, 12:27 AM
#14

Hej Malin!

Har det blivit så jobbigt så måste du ta dig i kragen nu och gå till skolsköterskan, jag vet att du har jobbigt att prata med någon men nu får du lov att göra det.

Ett tag så var det bara problem med insomnandet men nu har det blivit sömnstörningar och det är värre för då får inte kroppen den vila den behöver. Och som aspie säger så finns det medecin som inte är beroendeframkallande men som gör att du får sova lugnt på natten.

Emaljoh4
1/8/09, 8:02 PM
#15

#13 måste erkänna att jag litar mer på personer utan tystnadsplikt än de som har det…

Ni har kanske rätt! Jag ska fundera lite på det!

Måste även berätta om min dröm som jag drömde när jag somnade igen (efter att jag vaknade vid 4 tiden)

Jag drömde att jag och familjen hade en båt, som vi åkte runt i .. Vi åkte till nåt ställe och stannade där.. Jag gick runt, jag hälsar på en tant med en hund, vi står och snackar men plötsligt blir jag kidnappat av ett gäng killar … De ville att jag skulle sälja knark till de . Det ville jag inte (hade tydligen knark)… Men då drog de iväg mig, jag tyckte att det gjorde så ont, för jag hade jätte mycket träningsvärk i revbenen, så bara nån nuddade mig gjorde det jätte ont.. De drog tydligen iväg mig till en porräffär (det skulle vara det, men utan porrsaker) i affären var det ett långbord, jag skulle precis sätta mig ner när väckarklocklan ringde… 06.20..

Allt detta är tagen från verkligheten.. Min dröm har alltså utspelat sig från olika situationer från mitt liv..
Inte allt i drömmen, har t.ex inte blivit kidnappad.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

allhealing
1/9/09, 12:26 AM
#16

#15

Det jag menar med inlägg #13 är att jag som "medium" ser energier om dig när jag skriver svaret. Det jag ville trycka lite extra på i texten var att jag "ser" att du har lite svårt att "lita" på andra personer.

Av just den anledningen så skulle ett sätt att träna sig igenom detta vara att träffa just personer som du har lite "svårare för". Dvs personer som du inte litar lika mycket på.

Eftersom de även har tystnadsplikt så har du ingenting att förlora på detta. Det enda du skulle kunna "förlora" är i så fall just din rädsla för att träffas sådana personer och samtala med dom. Att förlora sin rädsla kan ibland verka övermäktigt och jag förstår dig om du inte vill gå in i denna energi djupare än du har gjort fram tills idag.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Emaljoh4
1/10/09, 9:16 PM
#17

Hej ALla!

Jag kan ha hittat anledningen nu! (inget säkert, men bara en gissning)

förut, så promenerade jag mycket, minst 1-1,5 timme varje dag.. Men sen vart det så mycket i skolan, så jag slutade att promenera så mycket, sen började lovet, då hade jag ju tid, så jag började promenera och då sov jag på nätterna, men lite innan lovet var slut så slutade jag promenera igen, det var då jag började vakna igen..

jag vet inte om detta är anledning, en gissning! Kan det stämma tror ni?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

flikkan77
1/10/09, 10:20 PM
#18

Det kan mycket väl ligga något i det. Vet att det kan vara riktigt tufft i skolan ibland men om du känner att du hinner så testa att börja promenera igen. Ta den tid du hinner med också får du se vad som händer.

Jättekul att du kanske har kommit på en anledning i vilket fall som helst.

Kram på dig!

"You just have to belive…"

Emaljoh4
1/11/09, 5:40 PM
#19

#18 , Jag måste promenera ändå! Jag pluggar ju inte så bra om jag inte är ute i frisk luft.. Så efter skolan kan jag ju börja med en långpromenad och sen plugga! =)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Hawknestgrove
1/11/09, 5:56 PM
#20

JA vad du gör oh inte gör, inga tabletter! Spelar ingen roll, de är beroendeframkallande vilket som. OCh som du ser, en promenad hjälper, då får du ta den även om tiden är knapp.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Emaljoh4
1/11/09, 5:58 PM
#21

#20 Ja, precis!

Jag är även en person som snabbt blir beroende av saker - så det är inget bra att börja med mediciner, bättre att hitta andra lösningar! =)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Upp till toppen
Annons: