Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1477 ggr
David
2008-12-27 18:34

OT. Snäll vs Elak

Har ju gått på ett antal föreläsningar och läst ett antal böcker om hur man ska vara snäll…

Tänker försöka hitta en föreläsning, eller en kurs, i hur man är riktigt elak istället!

Verkar inte fungera så bra för mig att bara vara snäll hela tiden. Folk tar det lätt förgivet att man ska vara snäll.

Så, någon som har tips på var jag kan hitta en sån kurs?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
zmulan
2008-12-27 18:39
#1

Du kan få ett par lektioner av mig…..

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

David
2008-12-27 18:40
#2

Men Zmulan! Du är ju inte elak!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

zmulan
2008-12-27 18:49
#3

jo då… det är jag!!!! men jag behärskar mig….

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

David
2008-12-27 18:49
#4

Då måste du göra det riktigt ruskigt bra! För den zmulan jag känner är långt ifrån elak!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
2008-12-27 18:51
#5

Visst är det tröttsamt med folk som tar för givet ens snällhet och t.o.m ibland utnyttjar den?

Kan dock ändå inte låta bli att småle, för det lät så roligt om en kurs i att bli elak. Hi hi hi.Glad

ps. Har du läst "Fnuhas" inlägg om konsten att säga nej?

Den var jättebra. (Men fast man säger nej, betyder ju inte att man inte är snäll. Man bara sätter en markering. )

David
2008-12-27 18:53
#6

Ja, och få höra "men du är ju ändå så snäll". Precis som om snäll skulle vara lika med mesig osv. Har tagit upp det ett antal gånger här, att snäll är något positivt, men oftast används nästan som skälsord.

Därför ska jag bli elak! Måste bara hitta den där kursen! Undra vem som kan tänkas hålla i den, och hur kursbeskrivningen ser ut? Och vad som ingår i kursplanen! Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
isa
2008-12-27 19:00
#7

Jag ska hjälpa dig och leta! Jag vill också gå den kursen!! Undrar som sagt vad man får för lärare??? I kursplanen ingår det säkert en hel del intressanta praktiska övningar…………….Glad

Silvernalles
2008-12-27 19:06
#8

"Snäll" är för mig förknippat med att bete sig "strömlinjeformat", att inte sticka upp. Att inte vädra sina åsikter,att inte kritisera andras

"Elak" Man kan bete sig elakt utan uppsåt, det anser jag inte vara elakt. Elakhet måste för mig ha en avsikt att göra illa, skada, såra.

David
2008-12-27 19:14
#9

#8. Det är just de rollerna jag försöker få bort. Därför jag gått på otaliga föreläsningar och läst massvis med böcker om att vara snäll, att det inte är att vara mesig, att hålla med andra, inte säga vad man tycker osv. Men det är ju den generella tanken när man hör ordet snäll.

Lite därför jag tycker att det används som skälsord nuförtiden.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jenahbella
2008-12-28 03:09
#10

haha david vi kan ta en "bad ass" kurs när vi ändå ska ha våran rock kväll :) kommer bli riktigt farligt! haha! :)

Tatsja
2008-12-28 07:05
#11

Snäll är grisen med, lik förbenat blir den slaktad till jul.

Så jag förstår vad du menar. Jag kanske skulle vara med på den kursen. Har ju sedan jag var liten fått höra att jag var elak. Sen kvittade det hur snäll jag än var.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Faxlin
2008-12-28 07:51
#12

Ja med tanke på vad jag fått höra sissta tiden så kan jag hålla i en sådan kurs. Jag måste vara mästare i att vara elak.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tatsja
2008-12-28 09:41
#13

Anmäler mig direkt. Flört

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Jenahbella
2008-12-28 09:42
#14

åsa! du elak? hahahahaah :D förlåt men du e ju typ den snällaste någonsin :D

flikkan77
2008-12-28 10:00
#15

#12 Jag kan vara medhjälpare på den kursen då. Är tydligen också rätt elak.

"You just have to belive…"

spikes
2008-12-28 10:10
#16

du kan få ta en kurs hos mig annars jag får ju ofta höra att jag är både det ena och det andra i elak väg,och det bara för att jag säger vad jag tycker och dessutom står för det,ordet nej är heller inte främmande för mig…men vill ju tillägga här att man måste ta det med ro och lära sig stå emot all smutskastning också,och det kan ibland vara jobbigt för vissa….det är en grej man måste lära sig det kommer inte självmantFlört

[aspie]
2008-12-28 10:35
#17

Tycker ingen ska vara elak mot någonRynkar på näsan

När det gäller denna sajt så är det oerhört viktigt att inte vara elak eller prata illa om andra eftersom många eller de flesta av oss redan mår fruktansvärt dåligt. Elaka gliringar/pikar är heller inget som borde finnas.

Det är inte bra att vara allt för ärlig genom att säga vad man tycker i negativ mening. Ofta är de bättre att istället hålla truten.

flikkan77
2008-12-28 10:38
#18

Håller med aspie. Särskilt när det gäller de sista två meningarna.

"You just have to belive…"

[aspie]
2008-12-28 10:41
#19

Du är så go lilla flikkanSkrattande

spikes
2008-12-28 11:00
#20

17,jag håller också med dig aspie helt och fullt….men det finns ju ett talesätt som säger att man lär sig mykcet av att ta en konflikt men då måste man också våga ge sig in i en…..och sedan slutföra den.

annars är jag en person som hellre hjälper än stjälper och har alltid varit sådan……

Annons:
[aspie]
2008-12-28 11:09
#21

Det går inte alltid att lösa en konflikt, speciellt om den andra inte vill reda ut saken. Dessutom är det ju ofta så att båda eller den ena aldrig kan inse eller erkänna sina fel tyvärr. Tycker då att det är bättre att inte börja en konflikt alls. Att kunna förlåta och gå vidare är betydligt större än att bråka och anse sig ha rätt hela tiden. Men det är min åsikt.

flikkan77
2008-12-28 11:32
#22

#21 Just nu står jag inför ett sådant dilemma, det blev en konflikt men den andra personen vill inte lösa det. Eller ville inte lösa det, nu är det lite sent för händelsen har passerat.

Jag har lätt för att förlåta och gå vidare. Alla kan vi tycka olika och vilja olika, jag är inte sämre än någon annan på sånt. Ibland blir det bara så otroligt komplicerat. Denna gången blev det en hönsgård av en liten fjäder.

"You just have to belive…"

[aspie]
2008-12-28 12:33
#23

Usch ja. Råkade själv bli utsatt för en konflikt som varade i 3 år på jobbet, trots att jag inte gjort något fel Förvånad. Ett klart missförståd som en invandrare med svårigheter för svenska inte begrep. Inte bara jag blev utsatt för dennes anklagelser. Ledningen förstod tack och lov att det var dennes fel.

David
2008-12-28 13:41
#24

Tänkte absolut inte börja vara elak här… Så det kan ni vara lugna för!

Däremot IRL ska jag försöka bli en riktig… ja. Flört. Är så trött på att få höra "han är ju så snäll", "du är ju så snäll att dig behöver vi inte ta hänsyn till". Du är ju redan så snäll så skit i vad du tycker ungefär…

För mig har "snäll" blivit ett skälsord precis som… ja, alla möjliga svärord ni kan hitta på. Därför ska jag bli elak, så jag slipper det där. Och då kanske man blir behandlad lite bättre också? Konstig tankegång, men tyvärr dagens sanning.

Snäll är fåren på Gotland!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2008-12-28 13:54
#25

Ha ha ha, snälla är fåren på Gotland Skrattande 

Tror inte du kan bli elak David. Men däremot så kan du lära dig säga NEJ! Tycker de du är elak då så säg att det är doktorns, aspies och Kerstins orderFlört

Snäll har jag oxå fått höra jag är så många gånger, men jag har aldrig sett det som ett skällsord. Men tror nog att det faktiskt kan bli så i vissa ögon tyvärr Rynkar på näsan

*Kramar om David*

isa
2008-12-28 13:55
#26

Obs! DavidE ett litet tips när du ska försöka bli mer elak: Se till så att du inte blir bitter istället! det är viktigt. Men jag tror nog du kan skilja på de två känslorna.

mvh isa

[aspie]
2008-12-28 13:59
#27

#26 Mmmm, det var ett bra förslag. Bitterheten har långa starka rötter som är svåra att bli av med och inte alltid så lätt att skilja på heller som du skrev.

Annons:
Hawknestgrove
2008-12-28 14:11
#28

Dabvid, kor är snälla. MAn får mjäölk av dem. Men man tar inte in dem i köket för det. så sluta vara snäll. Bli lite småstygg, det sätter krydda på tillvaron!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

spikes
2008-12-28 15:13
#29

21,ja jag menade inte att man inte kan se det åt andra hållet också..men ja ja nu har jag sagt mitt i detta och det var absolut inte för att peka ut någon eller annat…men nu vet jag det jag behövde veta….

tack och hej……

David
2008-12-28 15:34
#30

Jag håller på rätt mycket med att skapa ett bra underlag till en åklagare gällande hur en person uppfattar "men". Och har väl läst lagböckerna upp och ner, och pratat med diverse domstolar, och till slut även en på Riksåklagarämbetet och fått en massa material.

Men, och hur man uppfattar en kränkning, är till och med i lagens ögon helt baserat på personens egna uppfattning och känslor kring det som hänt! Glad. Finns till och med prejudikat på det.

Vad jag försöker säga att vi troligtvis uppfattar samma sak på olika sätt, och ingens sätt är fel. Inte ens i lagens ögon.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2008-12-28 15:42
#31

Läste någon stans att om en person känner sig kränkt av det någon sagt,är det en kränkning även om det inte från början var menat som en kränkning. Var det så du menade eller?

Obestämd

[aspie]
2008-12-28 15:44
#32

#29 Såg inte att du hade pekat ut någon heller Flört Vi sa ju bara vår åsikt i detta. Ingen skada skedd vad jag kan se

Faxlin
2008-12-28 18:26
#33

#14: Ja jag är elak. Det har jag fått höra massor nu. Så jag vet att så är det.

#15: Du känns nog som en för snäll männsika för att kunna hjälpa till på kursen att lära ut. Men kanske skulle du behöva gå den :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Honestyisdead
2008-12-28 19:41
#34

Att vara elak är fult.

Annons:
Faxlin
2008-12-28 19:48
#35

#34: Ja jag håller med dig. Så ack så ful jag lär vara om man ska tro folk.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaH
2008-12-28 20:38
#36

*fnittrar åt Zmulan* eller kanske inte fnittrar asg!

// Liinda

kerstinjo
2008-12-28 20:43
#37

Jag har bråkat större delen av mitt liv och av någon anledning finns det inget att bråka om längre.

Varför skulle jag lägga negativ energi på att vinna en konflikt? Så intressant tycker jag inte att det är. Däremot så är deviset "Lev och låt leva" något att tänka på.

 Kerstin 

 

Angelclaw
2008-12-28 22:54
#38

Jag tycker inte att "snäll" är att man inte säger vad man tycker, snäll är ju omtänksamhet, empati, viljan att göra gott. Visst kan man säga vad man tycker, men man väljer sina strider och HUR man säger saker…

Jag behöver kan också ge kurser i elakhet ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

flikkan77
2008-12-29 09:47
#39

En sak jag kom att tänka på är ju att man ibland säger att någon "är så snäll att h*n är dum".

Det är ju inte det minsta positivt. Kan man inte vara snäll utan att var korkad och lätt att utnyttja för det?

"You just have to belive…"

kerstinjo
2008-12-29 10:09
#40

# 39 Klart man kan!!

Som jag sagt så har jag bråkat halva mitt liv och omedvetet ödslat massor av energi på det. Till vilken nytta? Har det alltid varit så viktigt att just jag har fått rätt?

Naturligtvis inte! Vi tycker olika, vi har olika värderingar och uppfattningar.

Med åren har jag fått mer förståelse för andra människor och insett att det är bättre att ha en positiv syn på livet och människorna omkring mig än att gå omkring och vara arg.

Jag har fått lära om, lära mig att vara snäll och det finns inget negativt i det. Tvärtom så är det härligt att ha fått in snällheten och positiviteten i mitt liv.

 Kerstin 

 

[aspie]
2008-12-29 10:15
#41

#40

Åhh, sä härligt skrivet av dig Kerstin, Du satte ord på det jag inte fick framSkrattande

#39

De har även sagt så om mig, att jag är så snäll att jag är dum, men jag lider inte av att vara snäll. Däremot av elaka parasiter som drar nytta av det och suger ur all energi från mig. Har en gammal gubbe på gården som är ett praktexempel på en sån.

Annons:
kerstinjo
2008-12-29 10:19
#42

# 41 Lägg honom i stenkrossen!Oskyldig

 Kerstin 

 

[aspie]
2008-12-29 10:24
#43

Ha ha ha, får jag låna din stenkross då Kersin Skrattande

flikkan77
2008-12-29 14:29
#44

Lider inte heller så mycket av att vara snäll. Det jobba är de där få gångerna om året då jag verkligen sätter ner foten. Då blir alla andra så kinkiga för de hade räknat med att få sin vilja fram.

Annars är jag en väldigt bråkfri människa. Det där med att stå och skrika på varandra har jag aldrig förstått. Bättre att lyssna tills den andre har pratat klart och sen komma med egna argument. Vilket gör folk frustrerade eftersom de räknat med mothugg.

"You just have to belive…"

[aspie]
2008-12-29 15:14
#45

De som räknar med mothugg är väl ganska typiskt för dessa "bråkmänniskor". Gör allt för att provocera fram bråk. Och inte fattar jag varför folk vill bråka. har aldrig förstått dettaRynkar på näsan

Honestyisdead
2008-12-29 19:53
#46

#45 Vill bråka vill jag nästan aldrig Flört Däremot kan vissa människor göra mig riktigt arg och jag är inte den som tyst ser på då andra behandlas illa.

Sen är det ju väldigt lätt att genom nätet missförstå "tonen" i inlägg. Folk kan uppfattas som bråkstakar då dom egentligen bara säger sin åsikt. Så både den som skriver och den som läser måste tänka både en och två gånger.

[aspie]
2008-12-30 09:00
#47

Helt rätt Hera, så är det Flört

Tatsja
2008-12-30 09:08
#48

Vill man veta hur man blir elak, gå på en match med huliganer. Där är det hemskt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
CarolineO
2008-12-30 12:24
#49

Som jag alltid sagt      Man ska inte va för snäll, d har man bara skit för!   ;0)
Glimten i ögat,  men iaf… För snäll ska man inte va.
Numera är jag snäll, men rättvis och drar mig inte för att säga ifrån eller nej!
Tror alla skulle behöva lära sig det, man mår så mkt bättre då än om man blir tagen för given och trampad på hela tiden…

spikes
2008-12-30 15:42
#50

49,där sade du vad jag tänkteFlört

Upp till toppen
Annons: