Annons:
Etikettbehandling
Läst 6021 ggr
Tatsja
2008-12-14 08:10

Självmord på recept

Någon som sett TV4 faktas reportage om självmord på recept?

Jag såg det igår kväll och blev helt förstörd över hur läkare skriver ut recept åt ungdomar som förändrar deras beteende.

Antidepressiv medicin skrevs ut för deras ångest och många barn tog livet av sig.

Hoppas föräldrar idag inte låter barn och tonåringar få dessa medel utan försöker gå till botten med problemen istället.

Tror även äldre tonåringar kan bli beroende och få dessa biverkningar.

En biverkning var också att skada sig själv genom att skära sig. Så ni som gör det, kolla upp er medicin.

Mer att läsa.

Antidepresiva medels baksida

Edit: Jag tog bort namnen på medicinerna. I förebyggande syfte. Dock är det en jätteviktig fråga Tatsja tar upp // David

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
flikkan77
2008-12-14 09:02
#1

Ja, biverkningslistan på mediciner är nästan skrämmande. Minns min första medicin där det bland annat stod: Hicka, självmordstankar, gäspningar bland de vanliga biverkningarna. Kändes lite som om de försökte linda in det där med självmordstankar mellan två ofarligare biverkningar.

Jag kan själv tycka det är svårt att veta om det är jag själv som mår konstigt eller om det är medicinen som gör jag att mår konstigt när jag ska sätta in en ny medicin. Sätter in nya mediciner rätt ofta eftersom de flesta slutar fungera efter ett tag. Nu har jag visserligen ätit två "basmediciner" i nästan ett år. Bara några andra som lagts till och dragits från.

"You just have to belive…"

Tatsja
2008-12-14 09:33
#2

Jag äter också mediciner med hemska biverkningar. Men många läkare glömmer att tala om att antidepresiva mediciner absolut inte får slutas med själv. Många mår bra efter ett tag och slutar med dem och sen tar de livet av sig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

flikkan77
2008-12-14 09:48
#3

Det har du rätt i. Vet inte om någon läkare någonsin sagt till mig att jag inte får sluta med dem själv. Kan inte vara helt säker eftersom jag tappat bort ett år eller två ur minnet men jag tror inte det. Skulle aldrig komma på tanken att experimentera själv men alla är ju inte som jag. FörvånadFlört

Kom på nu att min nyaste läkare faktiskt fråga om jag äter mina mediciner som jag ska, eftersom det fanns de som gjorde lite som de ville.

"You just have to belive…"

Tatsja
2008-12-14 10:36
#4

Det är jättefarligt att sluta med medicinen utan att ha läkarens tillåtelse. Samarbetet mellan läkare/patient måste fungera bättre. Sluta inte utan att ha upplyst läkare om det.

Många läkare är inte upplysta om detta, vilket är fel.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

flikkan77
2008-12-14 11:53
#5

Fast det är väl ingen medicin det egentligen är bra att sluta i förtid på. Penicillin ska man ju äta kuren ut, fast de biverkningarna är ju annorlunda med.

Något jag också har märkt är att utsättningsbiverkningarna kan vara värre för mig än de när jag sätter in en ny medicin. Så jag slutar inte med mina om jag inte måste.

"You just have to belive…"

Ylva-Li
2008-12-14 16:00
#6

Sen är det ju så också att väldigt sjuka personer som redan är livströtta, kan få orken att ta steget när de får medicin. Därför är det så farligt att ge anti-depp till självmordsbenägda..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
LiindaH
2008-12-14 16:09
#7

Helt galet…

Tyvärr är det inte bara såna piller som dödar folk.

// Liinda

Hawknestgrove
2008-12-14 16:49
#8

Ni kanske vill halshugga mig nu, men jag vill nästan starta krig mot såna, som skriver ut nervmedikanmenter till omyndgigt folk. MAn får ju inte ge ungar sprit, så varför skriva ut massa piller?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tatsja
2008-12-15 02:23
#9

Får jag vara med och hålla bilan?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

exitingsvillemo
2008-12-15 02:54
#10

Anledningen till att man inte får sluta tvärt med medicin är väl att det är stor risk för abstinens?!? Därför ska ev medicin trappas ner försiktigt.

Det är ju lika när man börjar äta ny medicin, man måste trappa upp försiktigt.

Har inte sett dokumentären. Självklart ska det inte skrivas ut mediciner till höger och vänster. Men medicinerna hjälper ju faktiskt många också.

Jag vet inte, jag kanske har en bra läkare, men jag har då fått all information jag behöver om medicinerna jag äter. Från anti-depp till sömntabletter. Och då är jag ganska svårmedicinerad, svarar inte på medicinen som alla andra.

Det kan ju ibland vara väldigt svårt att "gå till botten" med problemet istället för att medicinera. Det finns inte alltid ngn "botten" ingen direkt anledning till att man mår dåligt. Medicin kan ibland vara det enda som hjälper.

Jag har accepterat att jag förmodligen kommer få äta mina mediciner hela livet och det gör jag så gärna om det får mig att hålla mig över ytan.

Cat
2008-12-15 02:56
#11

Jag har ätit de mesta och fått nästan alla biverkningar man kan få. Sen har man fått höra att lite måste man stå ut med att de gäller att prioritera. Vissa gånger har biverkningarna bara varit inbillning påstår läkare.

De senaste halvåret har jag bytt medicin 8 gånger just på grund av biverkningar. För den läkare jag har nu (som jag faktiskt tror själv är bipolär) tycker inte att man ska behöva stå ut. Hon ger inte upp med min medicinering trots att jag gått igenom nästan allt under dom senaste 11 åren.

Man blir så förbannat arg när läkare inte tar sitt ansvar när de gäller medicin och bara skriver ut mer och mer skit utan någon större dialog med patienten eller uppföljning.

Nu har inte jag sett de här pogramet för jag har inte den kanalen med jag kan ju gissa att de va mycke skit dom drog upp. Jag har ju ändå varit med i den här karusellen i 11 år.

Nåt som får mig att må riktigt illa är läkare som straffar människor som skadar sig själv genom att sy igen sår utan bedövning. Tanken att om man klarar av smästan att skära sig själv så ska man väl fan klara å få de igensytt utanbedövning.

De behövs mycke mer utbildning på just dom områderna i sverige och jag lider verkligen med er som "måste" skada er själva för att klara av att gå vidare.

Tatsja
2008-12-15 08:43
#12

#10 och #11. Lovar det var en väckarklocka att se programmet. Visste inte att vissa mediciner kunde få ungdomar att reagera som de gjorde. Nu har de fått läkemedelsföretagen att skriva om biverkningar på paketen, men sen behöver ju läkarna veta om dem också.

Många av föräldrarna var skeptiska till medicinering, men trodde läkarna visste bäst. Det är ju så att man tror de ska kunna sin sak. Tyvärr är det inte så.

Vissa föräldrar vittnade till och med om biverkningar. Speciellt de som hade barn som begått självmord.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Danila
2009-01-30 16:26
#13

Jag tror personligen att SSRI preparaten är bra men som många sriver så är det av stor vikt att läkarna också inser riskerna med medicineringen. Jag tror att statistiken är ganska snedvriden då det finns väldigt många patienter som får medicinen utan att ha en allvarlig depression eller svår ångest. Jag har behandlats med SSRI preparat under månnga år och för mig har de fungerat bra mot depression och framförallt ångest. Det jag saknar mest av de läkare som jag träffat är de bristande uppföljning av patienter. Jag träffade min första läkare en gång och det var allt under ett års tid. Det är först nu tre år senare som jag har fått uppföljning av min medicinering av en psykiater. Jag har på egen hand försökt sluta flera gånger med medicnen och fått väldig abstinens vilket tillslut ledde till täta panikattacker och en doshöjning. Vidare så har jag fått biverkningar iform av tinitus och huvudvärk varje dag och då kom läkarna fram till att jag ska sänka min dos och äta ett medel som heter lyrica. För mig verkar det som att de chansar lite med pillrena och det kan kanske vara förståeligt då psykiska besvär är svåra att sätta fingret på. Men hur som helst så får man lida både för sina psykiska besvär och ovissheten om den "hjälp" man får. Önskar er alla lycka till i pillerdjungeln

Annons:
HannaM
2009-01-30 17:02
#14

Jag tror inte på antidepressiva, inte för mig i alla fall. Läste någonstans att det endast var 20% fler som fick hjälp av dom än placebopreparat, det var en för liten skillnad för att den ens ska vara signifikant. Men tror man p åatt det fungerar så ökar man chansen att det faktiskt gör det.

Aviendha
2009-01-30 18:51
#15

Jag åt antidepressiva som tonåring, började vid 17. Och jo, bland "vanliga" biverkningar stod självmord med. Men å andra sidan så fick jag dem inte på en gång, utan situationen blev så dålig att de bedömde att jag verkligen behövde dem som ett kompement till min samtalsterapi. Kanske var det tack vare dem som jag sitter och skriver här idag? Jag vet inte.

Men jaghåller med i övrigt, att ge så unga människor sådana preparat vind för våg känns inte bra.

Tatsja
2009-01-31 00:51
#16

De kunde ge till och med små barn det. Bara för att de skulle bli lugna. Har de aldrig hört talas om överskottsenergi och extra gympa?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

hus-musen
2009-01-31 11:54
#17

Ärligt talat, när jag läser den här tråden så blir jag alldeles trött på omvärlden.. Vadå skriva självmord som en biverkning? Hur dum får man vara? Depression är en biverkning som kan leda till självmord tex..

Dessutom så får man inte skriva ut läkemedel med allvarliga biverkningar, o i så fall så anser jag att en mycket allvarlig "biverkning" är självmord!

Många gånger så verkar de vara så att de är väldigt lätt att få ut olika sorters medeciner, men att faktiskt få bra psykiskt stöd är totalt omöjligt. Vet många som slussats runt, fått nya recept, men inget har frågat varför de känner som de gör eller erbjudit psykologisk hjälp, fast de är lag på att det..

Qui dormit, non peccat

 


Aviendha
2009-01-31 12:00
#18

#17 Hade jag haft kvar bipacksedeln hade jag kunnat skicka den så du själv kunde se att det verkligen stod så. Sitter ju knappast och hittar på det ;)

Får och får skriva ut medicin med allvarliga biverkningar. Den medicin jag åt är en av de vanligare i Sverige att ge mot just depression. Antar att den hjälp man räknas kunna få överväger risken…

Menar nu inte att försvara att medicin skrivs ut hejvildt och som en enda hjälp utan annan behandling dessutom, men om man inte fick skriva ut medicin med allvarliga biverkningar så skulle knappt någon medicin alls vara laglig att skriva ut.

hus-musen
2009-01-31 12:21
#19

#18 Nej jag tror inte att du ljuger, jag vill bara inte tro att världen verkligen ser ut såGlad

Nej de finns många medeciner som skulle försvinna, o ibland undrar jag om de inte vore lika bra.. Roten till många problemet kan man inte bara medecinera bort, man kan behöva prata om dem o få andra synsätt! Man börjar liksom i fel ände när man ger medecin först o tar terapi senare nån gång om man har tur! Fast de är ju bara det jag sett i den här snurriga karusellen=) Förhoppningsvis så fungerar ju de bra annars=)

Har man sjukdom som kräver medecinering så ska man naturligtvis få medecineringen man behöver, men jag är mot att att recept skrivs ut så pass lättvindigt som det görs idag.

Vet om en 5-åring som vill ta livet av sig för de inte är värt att leva, pga medecinen han får.. Sånt känns förjävligt faktiskt.. Men han måste ha medecinen för läkaren o han får inte byta..

Qui dormit, non peccat

 


kerstinjo
2009-01-31 12:23
#20

# 18 Du har alldeles rätt där.

Men innan ett läkemedel blir godkänt så ska man väga biverkninarna mot den hjälp som läkemedlet ger. Tydligen så anses "självmordsbiverkningen" vara så liten att det vägs upp av den nytta läkemedlet gör.

Men t.o.m. Alvedon ger biverkningar, det finns inte ett läkemedel som inte ger biverkningar.

 Kerstin 

 

Annons:
Aviendha
2009-01-31 12:35
#21

#19 Precis. Inte heller ovanligt att en otillräcklig utredning görs så en person får fel medicin som gör värre skada innan "felet" upptäcks och rätt medicin ges.

Att bara medicinera bort något tror jag inte alls på, om det inte gäller speciella fall, men som du säger så verkar det vara så att man får medicin och inget annat. Åt mig har det vart tvärtom, och det är jag glad för ändå.

Medicin bör väl ger som det var tänkt, som en krycka när den absolut behövs som stöd för annan behandling i detta fall.

#20 Ja, hur många har inte vart halvt beroende av treo som då gett huvudvärk tex?

hus-musen
2009-01-31 12:53
#22

#20 Jo de är ju sant, det finns biverkningar i allt! Även i sk ofarliga saker som huvudvärsktabletter..

#21 Ja de är ju mer än en som blivit felmedecinerad i många år till o med.. Så man ska nog alltid ifrågasätta varför man få just den medecinen och vad den gör! O få flera utlåtanden o inte bara lita på en läkare!

Men de låter ju bra att du har fått den hjälp du behöver, då kan ju inte hela systemet vara uselt=)

Qui dormit, non peccat

 


kerstinjo
2009-01-31 13:36
#23

# 22 Helt sant, för många gånger tror jag inte läkarna har den kunskap som behövs.

Det är alltid lättare att skriva ut rätt värktabletter än att hitta rätt bland antidepressiva.

 Kerstin 

 

hus-musen
2009-01-31 13:56
#24

#23 Nee jag tvivlar oxå på att alla läkare har den kompetens som behövs alla gånger, hade de det så hade inte så pass många misstag skett!

Jo värktabletter är enklare=)

Qui dormit, non peccat

 


Love-
2009-01-31 17:45
#25

jag lider av deppretion och har ätit antidepp sendan jag var 15 de vill säga i över 3 år och tycker det är bra att dem finns även om det ibland inte känns som om dem hjälper men jag och andra omkring mig ser att jag mår bättre med dem än utan dem så jag är glad att läkare skriver ut dem, men visst trotts att jag har gått på dem har jag skurit mig och försökt ta mitt liv x antal gånger

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

exitingsvillemo
2009-01-31 18:33
#26

en släkting till mig har tidigare varit långtidssjukskriven för djup deppression,men är nu mer eller mindre bra, tack vare antidepp-medicinen.

Dock har h*n svackor nu och då, som många andra och under en period var h*n i kontakt med en läkare för att få vara sjukskriven 50% under en kortare tid, tills h*n kommit på fötter igen.

Svaret av läkaren blev: Det är inget fel på dig, alla kan ha dåliga dagar ibland, men om du vill kan jag skriva ut sobril till dig…Förvånad

Hur går den ekvationen ihop? H*n var inte sjuk, utan fullt frisk, men kunde få sobril om h*n ville… Ngt är allvarligt fel på dagens läkarvård.

Tatsja
2009-02-01 09:27
#27

#17 Att jag skrev denna tråd är för att det visades på teve om biverkningarna som just barn får. Anledningen är ju att deras hjärnor inte är lika utvecklade som de som är äldre. Många anser att hjärnan inte är så kallad fullvuxen förrän runt 20 års åldern. Därför får just barn den biverkningen. Sen är det ju olika på mediciner.

Men man ska alltid vara aktsam med medicin för barn och kolla noga på förpackningen och fråga både läkare och apotekspersonalen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
flikkan77
2009-02-01 10:45
#28

#27 Sen gäller det ju att hålla koll på barnet med, finns ju även en del biverkningar som inte står med på listorna. De uppträder för sällan för att vara med man kan ändå ha rapporterats om.

"You just have to belive…"

Tatsja
2009-02-03 00:39
#29

Du har så rätt flikkan, men det är ofta där det spricker.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Emelie-E
2009-02-03 01:08
#30

När jag fick antidepressiva första gången, så var jag runt 16 år. Och de två första veckorna fick jag inte vara ensam. Var tvungen att alltid ha någon med mig. Just för att man kan börja må så mycket sämre i början av medicineringen och att självmord var en av biverkningarna.

Sen den medicinen jag fick, så är den inte lämplig för barn och ungdomar under 18 år.
Så man kan egentligen fråga sig, varför de skriver ut såna saker till dem som är under 18.

Tatsja
2009-02-03 09:37
#31

Tror det behövs mer upplysning om detta. Läkare skriver lite som de vill och är inte insatta i alla mediciner. Sen att skriva ut en som de gjort till dig, är så fel. Finns andra som är bättre och inte ger dessa biverkningar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

flikkan77
2009-02-03 09:42
#32

Mina läkare har faktiskt varit bra och pratat lite om biverkningar på vissa mediciner. Nu har jag bra koll själv men det hade jag ju inte i början.

Men så träffade jag min läkare en gång i veckan med. Då hinner det inte hända så mycket som om man blir lämnad helt utanför. Mådde jag konstigt kunde jag ta upp det med läkaren ganska fort.

Synd att inte alla har haft den tur som jag delvis har haft.

"You just have to belive…"

Jea59
2009-02-03 16:35
#33

Värsta med dom här medicinerna, att dom e så nya det är ingen som kan säga var dom har för långtidsverkan i framtiden när man äter dom, vad som kan hända med en, så det känns precis som dom här medicinerna är ett stort experimentstadie

Tatsja
2009-02-04 08:55
#34

# 33 Där har du rätt, men så är det med de flesta mediciner. Även de som skrivs ut till oss som är lite äldre. Men om de skrivs ut till barn under 18 år, så MÅSTE både fackfolk och föräldrar upplysa/upplysas om vilka biverkningar det kan ge.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
lkn02001
2009-02-04 12:09
#35

jag fick antidepp och antiångest utskriven 2005, jag har fortfarande inte varit på något återbesök. Slutade själv äta medicinerna 2006 samtidigt som jag fortsatte samtalsterapi (men denna hade ingen kontakt med sjukvården) och det gick bra. har varit hos läkare ett antal gånger efter det för t.ex. förkylningar osv. men ingen har ens frågat något om det eller varför jag slutat hämta ut medicinerna.. det är skrämmande.

Tatsja
2009-02-06 09:39
#36

#35 Hemskt. Att sluta med de medicinerna utan att ha kontakt med läkare, är farligt. Du kan må jättebra, sen slår det till. Ångest och hemska tankar. Var lite aktsamma om ni vill sluta, ta kontakt och trappa ner med läkares uppbackning.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

lkn02001
2009-02-06 09:49
#37

ja, det är verkligen skrämmande… men jag kan inte ta tillbaka det jag gjorde. Det var för väl att det gick bra…

Tatsja
2009-02-06 09:54
#38

Du hade tur. Men tyvärr är det många som inte har haft det. Har en gammal vän som miste sin dotter. Hon hängde sig. Skrämmande.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

flikkan77
2009-02-06 10:19
#39

Jag håller på att trappa ner mina mediciner, min läkare vet om det men gillar det inte.

Nu har jag slutat med mediciner så många gånger att jag känner att jag har kontroll på det hela. Kan känna av lite vad som är en biverkning och vad som är jag.

Först gången jag tog bort en medicin var det dock inte så roligt så det är inget jag rekommenderar.

"You just have to belive…"

Tatsja
2009-02-10 09:45
#40

Var bara aktsam flikkan. Även om glädjen finns kvar, så ha ständig kontakt med läkare.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

flikkan77
2009-02-10 10:04
#41

#40 Ska träffa läkaren i arpil, hon har inte så mycket tid nämligen… och eftersom jag inte klarar av att prata i telfon så dröjer det ett tag.

"You just have to belive…"

Annons:
Tatsja
2009-02-10 23:30
#42

Bara ta det lugnt och försök tänka positivt, flikkan

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

flikkan77
2009-02-11 09:15
#43

Än så länge så känns det helt okej med! Har inte märkt några mer negativa effekter merän att jag är lite retligare än vanligt, men sånt kan ju gå över.

"You just have to belive…"

mille09
2010-06-18 23:18
#44

Jag äter antidepresiva som heter Citopram typ.

Har ätit dom i snart 3 år börjar få smått ont i lever och njurar (oftast njurarna som gör ont.

Fick tabletterna pga att jag inte åt, deprimerad, gick ner i vikt. och skadade mig själv.

Har alltid varit mobbad i skolan, sen dog 6 kompisar 2008 + 4 till 2008 som tog livet av sig. sen blev jag våldtagen av en kille jag hade varit tsm med i 4 månader för 2 år sen. Har hoppat av skolan och sitter bara hemma med mina djur.

Har en ny kille nu som jag har varit tsm med i 4 månader snart, men jag är rädd att han ska vara otrogen och själv så har jag inget självförtroende eller nått.

detta kankse inte hörde hit men skönt att prata av sig

<3 ferrets is the life <3

evrekaw
2010-06-21 18:17
#45

Har suttit här och läst igenom denna tråd… Intressant och med många viktiga synpunkter.

Jag kan bara tycka att… Visst antidepressiva hjälper vissa och inte andra. Men oavsett vilket så glöms det viktigaste bort. Orsaken!

Man kan inte bara skriva ut piller för att dämpa symptomen. Att bara få antidepressiva men ingen terapi/psykolog/kurator/samtalskontakt, där man går till botten med det bakomliggande problemet, borde vara regelvidrigt. Det är att likna vid att använda täckstift vid acne.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Bergspuman
2010-06-21 18:44
#46

#45 Ja, men med ett undantag: Om det är återkommande depressioner som är biokemiskt betingade, dvs. inte utlöses av några yttre faktorer eller en svår uppväxt.

Då tycker jag det är helt berättigat att skriva ut piller utan vidhäftande terapi.

Jag själv är ett bra exempel på det. Har en fullbordad psykoterapi bakom mig, känner inte att mer terapi kan bidra med något. Depressionerna kommer som ett brev på posten om jag slutar med medicinen numera.

Men håller annars med om att oförsiktig förskrivning, kombinerat med utebliven terapi och otillräcklig uppföljning är hemskt.

evrekaw
2010-06-21 21:16
#47

#46 Instämmer, samma med mig som är bipolär… Mina depressioner har ingen yttre förklaring…

Men terapi har gjort gott på flera sätt ändå. Skulle inte velat att jag bara fått Lithium och antidepp utan att få trassla ut allt min sjukdom ställt till med… Och få råd om hur jag skulle hantera allt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: