20. Dagens fråga

Ångest och ursprung?

2008-12-22 14:35 #0 av: UlrikaG

Har ångesten alltid ett ursprung eller finns det ångest som bara uppkommer utan egentligt skäl?

Vad tror ni?

Anmäl
2008-12-22 15:18 #1 av: AnneN

Jag tror att den alltid har ett ursprung, men ibland kan det vara väldigt svårt att hitta det.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2008-12-22 15:31 #2 av: Saga85

Jag tror som AnneN.

Min förra terapuet pratade om att ångest är uttryck för en stark (och okänd) rädsla. Det gäller att hitta denna "rädsla" och ta itu med den för att på så sätt få bukt på ångesten.

Anmäl
2008-12-22 15:38 #3 av: flikkan77

Håller med ovanstående talare.

Ångest har nog ett ursprung bara det att man inte alltid förstår vilket det är. Jag kan vakna med ångest och har absolut ingen aning om varför, men nått bör det ju vara. Tror jag... Flört

Anmäl
2008-12-23 18:18 #4 av: UlrikaG

Även jag är övertygad om att ångest alltid har ett ursprung, men att det kan vara oerhört svårt att finna pga många orsaker.

Dock tror jag oftast vi som är drabbade av någon form av ångest, är vår största fiende, då vi inte litar på oss själva till den grad att vi vågar ta steget att läka, av rädsla för vad vi skall finna, och ev förlora.

Anmäl
2008-12-23 18:51 #5 av: David

Jag tror också att grundorsaken till att man drabbas av ångest alltid har ett ursprung, som ofta, eller nästan jämt, är otroligt svårt att hitta. Men sen när man väl är inne i "ångestsystemet", så kan ångesten komma utan anledning. Allafall är det så för mig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2008-12-23 19:24 #6 av: Destany

jag fick panikångest pga av en jobbig relation.. o detta vet jag eftersom paniken började i samband med relationen.. nu e paniken så gott som borta men relationen e fortfarande jobbig så den kommer väl igen

Anmäl
2008-12-23 19:28 #7 av: [aspie]

Håller med David! Åtminstone verkar det så på mig efter alla år av ångest

Anmäl
2008-12-23 22:07 #8 av: isa

Jag tror också att ångesten/panikångest har en orsak från början, ett ursprung. Sen har det varit så med mig också , som David skriver att sen när man väl är inne i ångestperioden så kan det komma utan att man förstår varför eller utan direkt anledning.

Jag tror ångest föder ångest så att säga.

#3 När jag vaknar med ångest och haft en bra sömn och t.o.m en trevlig dröm, då tror jag att ångesten ligger där undermedvetet i alla fall, den hade bara inte kommit ut tillräckligt mycket på dagen.......... vet ej dock vilket som är värst, att få det direkt när man vaknar , mitt på dagen, kvällen eller på natten när man sover. Det är lika otrevligt varje gång.

Tur att vi alla finns härinne som kan stötta varannGlad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.