Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1231 ggr
[aspie]
2008-12-21 17:57

Skev bild på sig själv

Dismorbid eller vad det nu heter? De visar människor som har den diagnosen på tv just nu.

Måste säga att jag verkligen känner igen mig själv även om det inte är lika gravt som hos de på tv.

De på tv går inte ut i dagsljus, de har alltid solglasögon eller så gör de återkommande skönhetoperationer och de har sagt upp all bekanskap för att de inte vågar visa sina ansikten.

Jag är till stor del likadan, men jag vågar gå ut, även om jag helst går omvägar för att slippa träffa folk, speciellt i dagsljus närr alla fel syns så tydligt.

Har i dagarna funderat på att skaffa speciella glasögon som alltid är lite mörkare för att jag känner att jag inte syns lika mycket då. Tycker det känns skönt att få gömma sig bakom ett par solbrillor och dra upp en luva över huvudet så jag syns så lite som möjligt.

Jag brukar dra upp jacka så mycket det går vid halsen eller ha en stor sjal på mig för att dölja den lilla dubbelhakan.

Jag står ofta vid spegeln och kollar hur jag skulle kunna se ut om jag gjorde plastikoperationer.

Jag har nästan alltid kläder som ska dölja så mycket som möjligt av min kropp, speciellt nu när jag gått upp så mycket av medicinerna.

Tycker bara att jag ser en gammal och ful och fet gammal kärring när jag ser mig själv i spegeln eller på foto. Har jag en skev bild av mig själv då eftersom det finns de som tycker jag ser bra ut????

Hatar att se på mig själv Rynkar på näsan

Finns det fler som känner igen sig???

Annons:
kerstinjo
2008-12-21 18:03
#1

Nu är du dum, jag har precis sett ett kort på dig och du var riktigt fin.

Du såg inte alls gammal och ful ut. Men du är alldeles för negativ.

Klart att du har en negativ och skev bild på dig själv, men är det inte rätt typiskt om man inte mår så bra?

Jag tyckte att du såg jättefin och fräsch ut. Jag blev faktiskt positivt överraskad för jag trodde att din självbild stämde. Men inte!!

Så ut och sträck på dig!!

 Kerstin 

 

[aspie]
2008-12-21 18:11
#2

Ha ha ha, ja, så det kan bli. Men det har väl kanske med den dåliga självkänslan att göra.

Jag blev ju kallad ful, fet och dum i huvudet m.m under hela min uppväxt. Kan ju ha med saken att göraObestämd

Tack Kerstin Glad

Angelclaw
2008-12-21 18:14
#3

Åh Aspie vad det smärtar mig att höra, jag såg också den bilden på dig! Du är inte alls ful på något vis! Förstår att det inte är så lätt att "vrida tillbaka" en bild man har på sig själv. Att man liksom präntar in den där negativa bilden så att det blir en slags sanning oavsett vad andra säger. Jag är likadan!

Men jag tycker faktiskt att du var jättefin!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[aspie]
2008-12-21 18:18
#4

#3 Tack det gläder mig. Konstigt att det ska vara så förbaskat svårt att ta till sig det positiva man får höra och så himla lätt att suga i sig allt negativt. Hur är jag funtad egentligenObestämd?

Angelclaw
2008-12-21 18:25
#5

#4 Jag tror att du är normalt funtad, om man växer upp och får höra en massa negativa saker så kommer det att hänga med länge!  Förstår att det är svårt att ta till sig det positiva men, du är jättefin och till råga på allt supertrevlig!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[aspie]
2008-12-21 18:27
#6

#5 Åhhhh! Tack så glad jag blir Skrattande Vad gulligt sagt av dig Skäms

Annons:
Angelclaw
2008-12-21 18:45
#7

#6 Ingen orsak jag är bara ärlig! :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Faxlin
2008-12-21 18:59
#8

aspie du är absolut inte ensam om att ha den sortens självbild. Jag är likadan. Det där med att det tar på krafterna när man måste göra saker där man syns. Jag skrattar inte bland folk, ja inte ens hemma faktiskt utan att hålla handen för munnen. Jag skäms så för min brist av tänder. Försöker att hålla mig i bakrunden vill inte vara med på bild.

Jag har nog missat bilden av dig, så jag kan inte uttala mig där. Men jag kan säga som så att med tanke på hur underbart varmhjärtad och snäll du är emot allt och alla här inne på nätet så kan din självbild omöjligt stämma. Någon så god kan aldrig vara ful.

Kramar om

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2008-12-21 19:02
#9

Rättar mig själv här. NU har jag sett bilden på dig. Och jag hade rätt. Du är fin. Riktigt fin. Finns inget där som gör att du behöver dölja något. Och du ser lika snäll ut som du är här på nätet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[aspie]
2008-12-21 19:04
#10

Nej, men Faxlin. Nu blir jag ju riktigt generad fast samtidigt väldigt glad förståssSkämsSkrattandeSkäms

Underbart varmhjärtad, snäll mot allt och alla och god Förvånad Mmmmm, den karamellen ska jag suga på längeSkrattande TACK!

Tråkigt bara att du ska behöva känna så som jag med den dåliga självbildenGråter

*kram kram*

Faxlin
2008-12-21 19:09
#11

#10: Ja men gör så, sug på den länge. Plocka fram det varje gång du börjar tänka negativt om dig själv. För det är sant.

Japp att ha dålig självbild är inte skojigt alls. Nackdelen här är att jag vet ju att min stämmer. Bara att kika i spegeln så syns det där liksom. Hatar speglar.

Kram

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[aspie]
2008-12-21 19:12
#12

Men så där är ju jag oxå, har svårt att tro att just din självbild skulle stämma. Du är ju oxå så himla trevlig och snäll.

Hmmmm, vi kanske skulle starta en spegelhatar-klubbObestämd

Faxlin
2008-12-21 19:14
#13

Ja, vi startar en spegelhatar klubb. Jag kan bli ordförande i den och du vice ordförande. Nu saknas bara lite fler till styrelsn :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
[aspie]
2008-12-21 19:17
#14

Ha ha ha, det låter kanon ju Skrattande 

Kanske det ska bli *spegelhatare iFokus*Flört

Angelclaw
2008-12-21 19:18
#15

Jag kan också vara med där :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Faxlin
2008-12-21 19:19
#16

Ja varför inte. Det finns ju iFokus sajter om det mesta nu :-)

Angelclaw, klart du får vara med. Så nu har vi ännu en i styrelsen :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[aspie]
2008-12-21 19:20
#17

#15 Du är hjärtligt välkommen Skrattande

Angelclaw
2008-12-21 19:28
#18

Haha om nån av er startar så är jag medis :D Lätt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Faxlin
2008-12-21 19:29
#19

#18: Eller så startar du den :-)
Jag kan inte starta fler iFokus sajter vet du. Är ju redan värd på tre sajter här inne :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[aspie]
2008-12-21 19:32
#20

Ja, då får angelclaw starta för jag är nog inte av det rätta virket för att Starta en sajt tyvärr Skäms

Annons:
Angelclaw
2008-12-21 19:48
#21

Haha näääää jag kan inte!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[aspie]
2008-12-21 19:51
#22

#21 Vaffo inte de Förvånad

Angelclaw
2008-12-21 20:00
#23

Nej men jisses jag skulle inte palla det!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Saga85
2008-12-22 00:19
#24

Jag kommer hoppa med om någon startar en skev självbildssajt. Men vad är det med oss kvinnor och självbilder egentligen? Känns som om det är en väldigt typiskt kvinnlig sak ta ut dåliga känslor på utseendet (inte för att jag tror att det inte förekommer hos män). Själv har jag väldigt svårt att säga att en människa är ful. På något vis ser jag alltid de fina sidorna hos andra (för det har ALLA!). Är någon "ful" i mina ögon beror det på andra saker - klädval, frisyr, mm., inte på hur människan egentligen ser ut. Är det någon jag inte tycker om kan jag däremot se de fulare sidorna hos dem (för även fula sidor har alla). Jag väljer själv om jag tycker en människa är ful eller fin - det tror jag många gör. Medvetet eller ej väljer man att se de sidor man tycker passar för hur man känner för personen i fråga.

Har man en dålig period mentalt tar man gärna fram sina fula sidor och fokuserar på. Är man på topp mentalt tar man fram de fina och glömmer/bryr sig inte om/accepterar de fula.

Och med detta menar jag inte något i stil med "det är insidan som räknas". Klart den gör det, men den förändrar inget i hur jag ser människans yta. Ingen är finare för att den är snäll, eller fulare för att den är dum. Alla människor är vackra på olika sätt.

Däremot känner jag mig tjockare än tjockast, trots att jag vet att jag inte är det. Och jag vet ju hur ful och tjock jag tyckte jag var i våras när jag tunnare än någonsin, men inte fattade varför folk försökte tvinga i mig mat. Och jag vet hur snygg och smal jag kände mig när jag var som tjockast för ett par år sedan, men inte riktigt fattade varför jag aldrig hittade byxor som passade i vanliga affärer.

Skillnaden? När jag var spinkig var jag nere i en mörk svacka, när jag var tjock var jag sprudlande och livsnjutare.

Sedär, en mindre roman blev det där. Och skulle kunna skriva massa mer eftersom jag är i rätt stämning. Eller fel stämning egentligen (det är ju inte bra att tycka man är ful).

Saga85
2008-12-22 00:25
#25

*Det kanske verkade lite motsägelsefullt på sina håll det jag skrev, men jag fyllde på lite här och var och kom till lite insikt medans jag skrev. Det där med att tycka någon är ful. Vet inte om det var tydligt - men menar lite att även om jag TYCKER att någon är ful, så ÄR den inte ful. Jag har bara valt att fokusera på personens fula sidor. Sedan kan det ju bli sådär fulsnyggt, det är det finaste som finns. Vet inte ens varför jag kallar det fulsnyggt, för det stämmer ju inte. Och om ni undrar så blev mina fingrar spattiga och vill bara fortsätta skriva skriva så jag bara fortsätter att skriva det första som dyker upp i huvudet. Är bra på sånt. Att bara skriva meningslösheter i all oändlighet. Nej! Nu avbryter jag mig själv och slutar slösa rader.

Faxlin
2008-12-22 00:28
#26

Tycker det du skrev var väldigt insiktsfullt Saga. Och när man tänker på det stämmer det nog väldigt bra. Att man väljer om man ser en persons fina elelr fula sidor. Och inte alltid gör man det medvetet heller. Sedan finns det faktiskt sådana som mig som inte har en fin utsida oavsett vilka glasögon man har på sig liksom. Men det får man lära sig att leva med också. Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zaphix
2008-12-22 11:55
#27

Sambon och jag satt och tittade på det programmet vi med. Fick många menande blickar ifrån honom. Men jag tycker inte alls att jag har det syndromet som de har. Jag är ju fet, ful och äcklig.
Många dagar har jag problem att gå ut, bussen kan jag knappt åka med längre. Speglar går oftast bra att titta i, men däremot att se sig själv på foton.. Urk! Det värsta som finns, då ser man ju alla skavanker.

Jag vet att jag kan förändra hur jag ser ut, och därmed må bättre. Men jag har inte ork. Jag är fet för att jag äter så oregelbundet, men jag orkar helt enkelt inte laga mat oftare. Det är stökigt i köket, vilket gör att jag inte gillar att gå dit, men jag oprkar inte städa.. Och när jag väl äter så är jag ju jättehungrig och äter för mycket. Då känner jag mig äcklig, och då kan jag inte gå ut på ett par timmar.

Okay.. Lite sjuk kanske jag är när jag läser det.. Men de i programmet var ju snygga!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[aspie]
2008-12-22 17:03
#28

#27

Mmm, precis så tycker jag oxå. De i programmet var ju snygga Förvånad

Saga85
2008-12-22 20:19
#29

Jag vill inte vara cynisk, men det känns som om tv tar in klassiskt snygga människor när det gäller såna här program. Kanske för att inte riskera att mindre begåvade människor skickar in kommentarer som "vaddå, h*n var ju faktiskt ful". Eller så tycker tv-folket inte att det blir ett instressant program om "fula människor klagar på att de är fula". Missförstå mig rätt. Det blir helt enkelt en större effekt.

[aspie]
2008-12-23 05:11
#30

#29 Hmmm, det kan nog vara så som du "säger" faktiskt. Har inte tänkt på det

Förvånad

Upp till toppen
Annons: