Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 4026 ggr
mollgan72
1/26/09, 8:24 AM

Diagnos

Hej!

För 2 år sen fick jag en ganska djup depression och fick pröva Efexor, men mådde sämre av den. Den läkare jag hade kontaktat sa att det berodde på att jag hade bipolär typ 3. Eftersom hon inte gjorde några tester, undrar jag hur säker hon kan vara, eftersom varken jag eller någon i min omgivning känner igen mig i symptomen. Ett halvår senare var jag hos en annan läkare och hon gjorde ett test, vilket visade att jag inte var bipolär. Den första läkaren skrev ut Lamotrigin som jag skulle trappa upp, men jag mådde inte bättre. På sommaren fick jag Cipralex upptill och mådde betydligt bättre.

Jag har aldrig varit hypoman eller manisk. Däremot har jag haft depressioner i omgångar.

Hur sätter man en diagnos egentligen?

Annons:
hus-musen
1/26/09, 10:31 PM
#1

Ja en diagnos ska ju sättas efter symtom o provsvar tycker jag iaf! Men så ser ju inte verkligheten ut alla gånger, de verkar du har råkat ut för!

Qui dormit, non peccat

 


ch2o
3/21/11, 4:04 PM
#2

En utredning görs av en läkare som jobbar inom affektiva psykiatrin.

Man sätter en diagnos beroende på hur din sjukdomsbild har sett ut under ditt liv och vad du uppvisar för symptom. Sedan spelar andra faktorer in i diagnosticeringen såsom ärftlighet, missbruksproblem, hur du har reagerat på mediciner du äter eller tidigare har ätit.

Det tar oftast flera år att få klarhet i om en person lider av Bipolär typ 2 då hypomana eller maniska tillstånd inte förekommer alltför ofta.

Många människor har återkommande depressioner eller återkommande nedstämdhet. Alla verkar tro att de har bipolär sjukdom. För att bli diagnosticerad med Bipolär sjukdom typ 2 krävs det att du har haft en depressiv episod och MINST EN HYPOMAN episod i minst fyra dagar.

Har du aldrig varit hypoman eller manisk är det inte Bipolär sjukdom du lider av.

Frida & Paulsson

Upp till toppen
Annons: