Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 7262 ggr
TriciaJohansson
2009-01-09 15:52

adhd-syndrom

Jag har ADHD-syndrom, vilket är en väldigt underskattad sjukdom, många tror det enbart handlar om hyperaktiva ungjävlar som stället till problem. Det trodde mina föräldrar också, tills den dagen deras dotter fick diagnosen som svar på alla problem, med impulsivitet, all kontrollbehov, att allt måste va på ett visst sätt, och även (tro det eller ej) var diagnosen ett svar på varför jag var så mycket långsammare än andra. I mitt fall har de som sagt inte bara med hyperaktivitet att göra. Min styvbror har också adhd, och han är underaktiv! Hans symptom är inget jag ska dra upp, men det är faktiskt jobbigare än man tror att ha denna sjukdomen, och då utgår jag från mig själv. Det jobbigaste är nog när folk tror att man är dum för att man råkar ha en neuropsykologisk sjukdom. Jag har igenomsnitt över det nornala när jag gjort intelligenstester, och fick ca 140 i logiskt tänkande. Dessutom är jag en riktig bokmal, och pratar väldigt vuxet, och gillar att resonera! Jag tycker folket ska sluta kategorisera människor ("den är dum", "den är smart", "den är onormal", "den är normal") och för guds skull inte ha förutfattade meningar om olika sjukdomar! Som om personen i fråga inte redan mår dåligt pga av alla vistelser på psykiatrin, och atta mediciner, så ska man inte behöva få massa förutfattade åsikter om sin sjukdom också. Är det någon som håller med?

Annons:
flikkan77
2009-01-09 17:30
#1

Tycker det var bra skrivet. Det finns alldeles för mycket förutfattade meningar i vårt samhälle.

"You just have to belive…"

[aspie]
2009-01-09 18:56
#2

Ja, jag håller med. har förmodligen ADHD själv samt att min dotter har ADHD. Men det är ingen sjukdom utan ett medfött funktionshinder Flört

isa
2009-01-09 20:24
#3

Jättebra skrivet! Det sista man behöver är korkade åsikter och ifrågasättande om sin sjukdom som folk ändå inte förstår sig på!

TriciaJohansson
2009-01-09 22:35
#4

aspie, enligt min läkare samt källor jag läst är adhd en kronisk sjukdom.

[aspie]
2009-01-10 09:11
#5

Inte enligt de läkare och de sjukvårds-sidor jag har läst. Den förklaring jag har fått är ett medfött fel i hjärnan. Men jag ska ta och kolla upp det igen för säkerhets skull Flört

[aspie]
2009-01-10 09:18
Annons:
[aspie]
2009-01-10 09:26
#7

Här finns mer att läsa…..

http://www.attention-riks.se/index.php/adhd-damp-/fakta-om-adhddamp.html

Som t.ex detta…

Orsaker

Forskare som är insatta i området är numera överens om att ADHD är ett neurobiologiskt funktionshinder. All tillgänglig seriös forskning tyder på att biologiska faktorer är avgörande för uppkomsten av ADHD och att ärftlighet spelar en stor roll i detta sammanhang. Olika riskfaktorer och påfrestningar under graviditet och förlossning kan också spela roll. Vetenskapliga studier har visat att man kan se olika avvikelser i hjärnans funktion hos personer med ADHD. Den gemensamma nämnaren är störningar i impulsöverföringen i de delar som styr uppmärksamhet, aktivitetsreglering och impulskontroll. Biokemiska förklaringsmodeller till detta, som framförallt handlar om dopaminförsörjningen i hjärnan, är de för närvarande mest aktuella. Detta stämmer väl med de neuropsykologiska förklaringsmodeller som på senare tid lanserats. Man antar där att svårigheterna kan förklaras som brister i exekutiva funktioner, det vill säga de processer i hjärnan som svarar för planering, organisation, samordning, impulsreglering m.m.

Också brister i det så kallade arbetsminnet hör hit. Arbetsminnet svarar, enkelt uttryckt, för förmågan att hålla flera saker i huvudet samtidigt och att kunna använda tidigare erfarenheter för att förstå nya situationer som vägledning för handlandet. Det finns inga belägg för att psykosociala faktorer såsom dålig uppfostran, brister i familjefunktion, stress, traumatiska händelser, miljöfaktorer eller dylikt skulle kunna förklara uppkomsten av ADHD. Däremot har sådana faktorer stor betydelse för hur allvarliga konsekvenser funktionshindret får. En förstående, anpassad och stödjande omgivning kan förhindra att funktionshindret utvecklas till ett allvarligt handikapp.

TriciaJohansson
2009-01-11 14:13
#8

Okej, tack aspie. Men fenomenet "diagnos" ges när man har en slags "sjukdom", det spelar ingen roll om det är medfött eller ej. Jag följer helt vad min läkare säger, han är ju trots allt utbildad ;)

[aspie]
2009-01-11 14:45
#9

Ja, det är ju klart din läkare är utbildad. Det är mina med Flört Trots det så tycker inte alla läkare samma. En del läkare verker inte ens ha samma utbildning Obestämd

[aspie]
2009-01-13 13:51
#10

#8 Förresten, eftersom du har ADHD så kan jag rekommendera  dig att kolla in Bokstavsfolk iFokus.

Flört

HannaM
2009-01-13 14:38
#11

Så länge jag slipper kalla det syndrom så känns det bra för mig, sjukdom eller funktionshinder spelar ingen roll, huvudsaken är att jag och människor jag umgås med vet vad det är och hur jag fungerar.

TriciaJohansson
2009-01-13 15:33
#12

jag håller med HannaM, vi kan vara överens om att adhd är ett syndrom. Om det är funktionshinder, sjukdom.. vad spelar det för roll? Och aspie: Tack för tipset, men mina symptom innebär inte att jag har problem med inlärning, stavning, skolarbeten, och liknande svårigheter, utan impulsivitet, underaktivitet, kontrollbehov, osv. Adhd innebär inte bara att man automatiskt är en av bokstavsfolket, det finns ju olika sorter, precis som att det finns olika sorters cancer (bara ett exempel)..

HannaM
2009-01-13 15:48
#13

#12 Namnet bokstavsfolk har sidan fått på grund av diagnosernas namn såsom ADHD, DAMP och liknande, att diagnoserna helt enkelt ofta är en bokstavskombination. På sidan finns människor med asperger och adhd främst men även dyslektiker och föräldrar till barn med dessa problem. Många delar dom svårigheter du har, andra har andra svårigheter. Jag kan också rekomendera sidan det finns mycket stöd och mycket att känna igen sig i. jag har liksom du inga som helst problem med stavning eller ord på det sätter. Däremot problem med att komma igång (vilket försvårar skolarbete) impulsivitet och att läsa av folk.

Sen råkade du missuppfatta mig, jag vill inte kalla det för syndrom, jag gillar inte det ordet utan föredrar sjukdom eller funktionshinder men vilket av dom två spelar ingen roll.

Annons:
[aspie]
2009-01-13 17:34
#14

Jag har heller inga svårigheter med stavning och ord m.m och jag föredrar att kalla ADHD, AS och alla andra bokstavsdiagnoser för funktionshinder, för det är precis vad det är Flört

TriciaJohansson
2009-01-14 15:56
#15

Jag föredrar att kalla det för en medicinisk diagnos, eftersom det är precis det det är. Men syndrom är ju ett ord för "tillstånd", och det tycker jag också är ett bra ord. Dock gillar jag inte ordet funktionshinder, eller sjukdom (även ifall jag själv sagt "sjukdom"), då det känns som om ordet funktionshinder betyder ett HINDER (för mig) vilket adhd inte nödvändigtvis behöver vara om man vet hur man hanterar det. Och jag är över normalbegåvning, sattsar på pluggandet och jobbet/praktiken, och är ambitiös, vilket får mig att tycka att funktionshinder inte är rätt ord för mig.

#13 Oj, förlåt. Jag missuppfattade nog dig.

TriciaJohansson
2009-01-14 15:58
#16

Och en sak till: ordet Bokstavsfolk, och i synnerhet bokstavsbarn tycker jag inte alls om! Det är som ett skällsord tycker jag. Precis som cpbarn, eller dampbarn :S

hus-musen
2009-01-14 18:13
#17

#16 Varför är det fel att säga bokstavsbarn? Använder visserligen inte det ordet själv, men jag tycker inte att det är ett skällsord. Egentligen så kan alla beskrivande ord mer eller mindre användas som skällsord beroende på sammanhang och personen som uttalar dem.

Qui dormit, non peccat

 


HannaM
2009-01-14 18:17
#18

#16 Olika människor tycker olika saker om olika ord, för min del är ordet bokstavsfolk inget problem men det är ju upp till var och en hur man väljer att uppfatta ord.

Däremot tycker jag inte att du ska missa chansen att få dela med dig av dina upplevelser som kan hjälpa andra när det går så bra för dig som det gör bara för att sidan heter vad den gör, det kan sporra unga människor så dom själva kan se att en adhd diagnos inte är slutet på livet.

Sara
2009-01-14 23:20
#19

Enligt socialstyrelsen heter det nu mera funktionsnedsättning istället för funktionshinder.

Sara

[aspie]
2009-01-15 18:01
#20

#19 Ja, så är det nog Skrattande TACK!

Annons:
TriciaJohansson
2009-01-17 21:29
#21

#17 Inget illa mot just dig, men varför måste folk alltid ifrågasätta det man tycker om saker och ting? Jag tycker att bokstavsbarn låter som att man försöker se ner på en person med ett problem, då ordet låter väldigt nedlåtande, - iaf i mina öron!

#18 Tack, men nej tack. Jag väljer själv vilka forum jag går med i, och om jag får säja min mening - hur löjligt du än må tycka att det låter - så ger namnet på ett forum det första intrycket till mig.

Till er båda: Jag är ingen människa som jämt är ute efter att fajtas, (många ser mig dessvärre som en sådan person), dock vill jag vara tydlig med det jag tycker :)

Ha en jättetrevlig dag!
/Tricia

Acedia
2010-10-07 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag började blogga för att försöka sprida lite medvetenhet kring ADHD.

Titta gärna förbi!

http://adhdsystern.bloggsida.se

Tangotime
2010-10-07 15:46
#23

Jag tror att alla fördommar kommer av att samhället inte vet vad det är egentligen. Lite som CP skador. Förr sprang varenda unge omkring och sa att "dumma ungar" var CP skadade osv. Nu går vuxna runt och pratar om överaktiva "jäkligt jobbiga barn" och säger "han måste ha adhd eller, jäkla adhd unge" osv. Vi vet för lite och följer liksom bara med strömmen.

Men det var mycket bra skrivet TS och med information kommer kunnskap!

Och fördommar kommer alla människor alltid att ha, mer eller mindre. Tyvärr.

Upp till toppen
Annons: