Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 2988 ggr
Invisible
12/28/08, 1:18 AM

dum fråga..

Vad kan man göra för att motverka ångest och depression?

Annons:
zmulan
12/28/08, 1:22 AM
#1

Det var ingen dum fråga alls…. absolut inte. Frågar mig det varje dag själv. Har dock inget bra svar.

värme /Z

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Saga85
12/28/08, 4:37 AM
#2

Tror att vara väldigt lyhörd inför sig själv, våga säga nej/ifrån och ta itu med saker i tid är viktiga saker. Men här talar jag väl mest från vad jag tror ligger bakom just mina problem. Blir ju lätt så att man förtränger, tiger om och skjuter upp saker, konflikter, mm. Dessa ligger lätt och gror tills man en dag exploderar/faller.

isa
12/28/08, 1:59 PM
#3

Invisible: Det var en bra fråga tycker jag. Kom ihåg att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Dessvärre har jag inget bra svar på din fråga, jag tror bara att ju fortare man tar tag i "ångestbitarna" desto fortare går de över. Däremot vad man kan göra för att motverka depression, det vet jag tyvärr inte. Den kan ju lagras länge inom kroppen ocgh sen bara bryta ut när man minst anar det. Beror ju också på vad för slags depression man har förstås, för det finns ju många olika har jag förstått.

mvh isa

[aspie]
12/28/08, 2:05 PM
#4

Tja, det är ju så olika på anledningen till varför man har ångest. För min egen del tror jag all ångest och depression kommer från alla de övergrepp jag varit utsatt för och kanske på mitt eventuelle neuropsykiatriska funktionshinder. Det var därför jag kontaktade psykolog för att trassla upp allt kaos som förhoppningsvis ska få mig att må bättre, men vet inte. Hoppas

Sara
12/28/08, 7:53 PM
#5

Det anses att promenader/motion ger lika mycket som medicin. Naturligtvis ska man inte utesluta medicin utan promenera/motionera samtidigt.

Sara

[aspie]
12/28/08, 9:18 PM
#6

Jag promenerar ju dagligen och det känns skönt, men det får mig inte att må bättre. Eller jag kanske hafe mått ännu sämre utan Förvånad?

Annons:
Saga85
12/29/08, 4:44 PM
#7

#6 Det är ju sånt man inte riktigt vet tyvärr, men inte kan det skada. Jag var dum nog att sluta ta min medicin ett kort tag för jag inte tyckte den hjälpte - men oj vilket misstag! Förstår dock nu att det faktiskt hjälper mig.

isa
12/29/08, 7:37 PM
#8

Ja, men hur kunde jag glömma det: (Får skylla på att det är lite "disorder" i min hjärna just nu.)

promenader och motion!! Det är jättebra. Jag själv får ofta gå långa "ångestpromenader" som jag kallar det. För efter promenaden känns det lite lite lättare och det hårda trycket över bröstet har lättat något. ( man får ju ont i nyckelbenen när det trycker riktigt ordentligt)

Eller så tvingar jag ut mig själv att cykla, då kommer jag fortare fram och hinner se mycket mera och får tankarna på annat håll.

Så jag säger som många redan påpekat här , : promenera mera!

marko5
12/30/08, 7:43 PM
#9

Det många gör är att bara sysselsätta sig med saker som tar upp all din energi, vilket tydligen ska få en att glömma det onda. Om det funkar vet jag inte.

Hörde nyss att pressa kroppen till max ska motverka ångest otroligt bra. Dvs, spring allt du kan tills du nästan faller ihop, om det så bara är 20m 100m 200m, bara man ger fullt ut. Samma med gym, köra så tungt som möjligt, explosivt 2-4 rep bara.

Tydligen har någon sorts läkare sagt att det är det bästa man kan göra. Genom historien har dessa 100m sprintare aldrig haft någon ångest.

Om det är sant eller inte vet jag inte, kan vara värt att kolla upp eller testa.

Regelbundna tider för mat är tydligen också förebyggande.

Invisible
1/11/09, 9:40 PM
#10

Jag idrottar en gång i veckan och rider ca 8 dagar i veckan och då tar hästarna en hel del tid, men jag tycker nästan det gör det värre. Jag har börjat blivit väldigt lättretlig och jag har nästan inget tålamod längre, så jag har många gånger funderat på att ge upp hästarna..

#9 Absolut värt att prova!

hus-musen
1/11/09, 9:47 PM
#11

Jadu de finns ju inget universiallösning direkt, men motion o sysselsättning kan hjälpa. Sen beror de lite på hur hårt man går in för att tex motionera, man kan faktiskt bli utbränd o då orkar man ännu mindre!

#10 Rider 8 dagar i veckan? De låter väldigt mycketSkrattande Antar att du menar gånger i veckan.

Du kanske behöver hitta nått nytt, eller rida mindre?

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
1/11/09, 9:57 PM
#12

Jag får panikångest av att pressa kroppen, så jag tror inte den teorin håller.

hus-musen
1/11/09, 10:03 PM
#13

#12 Samma här,får nästan som klaustrofobi i min egen kropp! Kan inte förklara det på något annat sätt.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Vargnatt]
1/11/09, 11:06 PM
#14

Promenader hjälper för mig. Speciellt med hunden, då tänker jag mest på honom och ser hur glad han är och det smittar av sig och får mig att må bättre.

Ibland när jag känner att ångesten börjar trycka i bröstet så sätter jag på musik och sjunger med i musiken som bara sjutton, speciellt om jag är ensam hemma, då får jag ut massa känslor och allt lättar lite.
Eller skriva, bara skriva ner allt som far runt i huvudet eller alla känslor som far runt i kroppen, kan också lätta lite i alla fall.

Det är några av mina "knep" för att hålla känslorna i styr eller vad man ska säga.

V-lang
1/11/09, 11:30 PM
#15

Jag har inte heller något bra svar, för mig fungerar en promenad med hunden ibland.

Jag har fortfarande inte riktigt kommit på vad som fungerar själv så jag tycker den här frågan var jättebra Skrattande

quinn
3/29/09, 10:11 PM
#16

ngt svar på din fråga har inte heller jag det enda jag i detta skulle vilja säga är att:

Det finns inga dumma frågor, bara en del otroligt dumma svar ibland….    så fråga på!!

Veyla
3/29/09, 10:36 PM
#17

Motverka vet jag inte men helt klart förebygga. Många bra metoder kommer fram i tråden men kom ihåg att testa dig fram och se vad som passar dig. Och att öva och göra det regelbundet under tiden du mår bättre. När man mår sämmre är det nog redan försent.

Tavar
3/30/09, 2:18 AM
#18

För mig funkar det att göra något som får mig att tänka, gärna problemlösning eller strategiskt som i tex brädspel. Annars vill jag prata med någon, kan vara vad som helst men har märkt att prat trycker ner ångesten lite.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Veyla
3/30/09, 2:21 AM
#19

Prat är kanon! :D

Tavar
3/30/09, 2:25 AM
#20

Japp :P ibland lyckas man tillochmed komma på anledningen till ångesten och när man pratat om det släpper det ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
LenaR
4/6/09, 3:55 PM
#21

Allt jag vet om att motverka depression och ångest:

  • Motion (som många redan sagt! Skogspromenader ska vara särskilt bra)
  • Bra kost
  • Sund dygnsrytm, så att man får dagsljus
  • God sömn (kring 8 timmar/natt, inte så mycket mer eller mindre)
  • Djupandning (Om paniken redan slagit till, ta hjälp av en påse för att kontrollera andningen)
  • Ögonrörelser - 10ggr upp och ner, sidledes, båda diagonalerna, medsols och motsols (Tro mej, det hjälper mot ångest!)
  • Positiva tankar. Främst om dej själv (Det brukar vara där det brister!)

Kanske någon hjälp!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
4/6/09, 4:45 PM
#22

Nu en personlig berättelse. Ni kan skippa den om ni vill! Det är bara för att min lista låter så snusförnuftig, men den fungerade för mej. 

Så, när jag var 25 bestämde jag mej för att jag skulle bli lycklig.

Jag hade haft depressioner sen jag började skolan, gjort en del passiva självmordsförsök, förlorat mina vänner, aldrig haft bra kontakt med föräldrar och syskon, aldrig varit tillsammans med annat än skitstövlar. Hela min identitet var uppbyggd kring mina depressioner.

Jag tyckte att hela världen, alla omkring mej, var galna. De såg inte hur meningslöst livet var, utan levde i en illusion. Jag och alla andra som var deprimerade, vi var de enda klarsynta.

(Det där tror jag är problemet för många som lider av depressioner. Dels att man inte har någon självbild utanför sin svartsyn. Dels att man tycker att man har rätt i att vara deprimerad. Det är alla andra det är fel på. Så jag ville inte må dåligt, men jag ville inte släppa mina negativa tankar, för de var ju sanna…)

Så i alla fall, jag bestämde mej för att jag skulle vara lycklig. Jag gjorde många smärtsamma erfarenheter, men det gick bättre och bättre.

Det viktigaste jag lärde mej var positiva tankar. (Allt annat hjälper till!) Varje gång jag fick en negativ tanke, skyndade jag mej att byta ut den. Så gör jag fortfarande:

  • "Det är mitt fel att det är dålig stämning på festen" -"Nu sätter vi på musik och tokdansar" 
  • "Jag orkar inte  just nu" - "Jag gör vad jag orkar idag, och fortsätter en annan gång"
  • "Jag måste sova" - "Jag tar en kopp kamomill och läser en stund"

För den som undrar, vid 29-30 började det synas på mej att jag förändrats. Efter 30 började jag beskriva mej som en lycklig människa. Så kan det gå! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
4/7/09, 12:08 PM
#23

Hej, Tavar!Glad

Någon dum fråga är det absolut inte, vi är nog många som skulle vilja ha ett "bra" svar på den!

Någon universalmetod finns det väl knappast men jag tycker att det kommit fram många olika sätt att hantera, framför allt sin ångest, här i tråden.

Att "prata" och kanske i bästa fall komma underfund med anledningen till varför man känner och mår som man gör, är väldigt positivt.

Och även om man inte skulle komma fram till varför så är det ofta ändå en skön och välbehövlig "ventil" att få möjlighet att "pysa ut" lite av sin ångest genom, tycker jag..

Att få rätt behandling och medicinering (om man tar någon) är också en viktig och betydande del.

Själv får jag öronakupunktur mot depression och ångest, det hjälper mig riktigt bra!

Hoppas att du fått lite inpiration av de olika förslagen och att de blir till hjälp!Flört

Kram

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
4/7/09, 3:40 PM
#24

#23 Hallå ^^

Jo, prata har jag märkt är en av de bästa sakerna för mig. Klarar jag inte av att prata brukar jag försöka skriva ner saker på en lapp som min pojkvän kan läsa, då kan han även hjälpa mig bättre om jag får en ångestattack.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

kerstinjo
4/7/09, 8:02 PM
#25

# 21

Jättebra. För det är otroligt viktigt att ta hand om sig själv.

 Kerstin 

 

kerstinjo
4/7/09, 8:03 PM
#26

#24

Varför inte skaffa en blogg och skriva ner allt?

 Kerstin 

 

Tavar
4/8/09, 12:21 AM
#27

#26 Jag menar att jag skriver ner allt när det sker och jag är med honom. Tappar talförmågan när jag får ångestattacker, men hör jag någon prata till mig och ge respons på det jag försöker få fram känner jag mig lugnare.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Upp till toppen
Annons: