Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 1377 ggr
Lesunq
12/19/08, 5:54 PM

Jag borde eller jag vill, att finna sin tillvaro

Ibland är det svårt att veta vad man vill med sitt liv och sin tillvaro. Man kan lätt blanda ihop begrepp som det här vill jag göra eller det här tror jag att jag vill göra.

Jag har själv många gånger försökt lista ut vilken typ av yrke/utbildning som passar mig och många gånger har jag tänkt och tänkt så att jag blir snurrig. Allt utan egentligen bli nå klokare. Efter ett tag insåg jag att svaren på mina frågor fanns inom mig, men att jag bara inte hade använt rätt verktyg för att plocka fram dem.

Antagligen finns det en och annan kotte där ute i cyberrymden som går i likannde tankar. Kanske finns det andra som vill finna "sin väg", där de kan uppskatta tillvaron på ett genuint vis. Därför tänkte jag ge några små tips på hur man kan gå tillväga. Dessa tips är säkert självklarheter för en del, kanske inte för andra.

Det man kan börja med är att fundera lite över vem man är. Exempelvis; ser jag mig själv som snäll, rolig, kommunikativ, kreativ, spontan eller busig? Tycker man det är svårt att hitta "bra" sidor hos en själv kan man alltid fråga nära och kära om vad de uppskattar hos en själv. (Ibland kan man vara lite hård mot sig själv)

Utifrån de egenskaper man har kan man sedan försöka hitta situationer/utbildningar/medmänniskor, där ens egna personliga drag uppskattas.

Låt säga att du umgås med vänner, men att du känner att du inte får vara dig själv fullt ut när du är med vissa. Att de kollar lite konstigt när du säger något skojigt. Kanske drar du dig för att dra dina skämt som ploppar upp i huvudet. Du måste liksom dämpa en sida av dig själv. Då är det kanske läge att försöka hitta andra personer som uppskattar din egenskap att vara skämtsam. Självklart ska man inte kassera vänner för småsaker, men det är när man själv upplever att relationen känns negativ som det kan vara läge att gå vidare. För alla har vi vår rätt att vara den vi faktiskt är. Acceptera mig för den jag är med alla mina styrkor och svagheter.

Om det nu skulle vara så att du inte får uttryck för din skämtsamhet bland dina vänner så varför inte söka upp någon aktivitet , där de verkar ha det skämtsamt eller kurs i komik.

Ett annat exempel är att du kommer fram till att du är kreativ, att du gillar att teckna, men att du har ett arbete där din kreativitet inte får utlopp eller att du har så mycket med familjen, så att du aldrig hinner ta dig tid att teckna.

I detta läge kan det vara läge att kolla upp om det finns någon utbildning mot ett kreativt arbete, så du får ett jobb där din kreativitet kan frodas. För dig som har lite tid kan det kanske vara aktuellt med en kvällskurs i teckning, någon kväll i veckan.

Poängen är att man utifrån sina egenskaper ska skapa en närmiljö där egenskaperna kan "odlas och växa". Så man trivs bättre med sin tillvaro.

En annan metod för att lista ut vad man vill göra är att fråga sig själv vad skulle jag göra om jag var ekonomiskt oberoende? Hur skulle jag leva? Vart skulle jag leva? Med vem/vilka skulle jag leva? Vad skulle jag sysselsätat mig med?

Låt säga att jag kommer fram till att jag hemskt gärna skulle vilja leva i ett kollektiv i Barcelona för det verkar vara en så spännande stad och för att kollektivlivet verkar trivsamt.

I detta läge kan det vara dags att undersöka vilka möjligheter det finns för att åka till Barcelona och leva i kollektiv. Kanske visar det sig att det går att studera spanska och man är berättigad till CSN. Eventuellt finner man kanske att det går att finna ett enklare arbete där om man iunte är sugen på att plugga.

Poängen med denna metod är att man ska frigöra sig från BORDE och ta reda på vad man verkligen VILL och utifrån detta lägga grunden för handligar mot det amn önskar.

Hoppas ni upplevde detta som mer än kvalificerat svammel…

Annons:
Upp till toppen
Annons: