Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 9899 ggr
Senixus
10/29/08, 6:53 PM

Tipsar om Bipolärboken (gratis att beställa)

En bok om Bipolär. Skriven för klinikern, men är även väldigt bra & intressant för oss patienser.

Jag har fått hem den & kan helt klart rekomendera den.

Länken till mer info & hur man beställer: http://bipolar.forum24.se/bipolar-about4203.html

Annons:
Cat
10/30/08, 12:42 AM
#1

Tack för tipset! Har beställt en nu. Vet du hur lång tid de tar innan den kommer?

Senixus
10/30/08, 11:01 AM
#2

Jag beställde boken den 27.de på kvällen & hade boken hemma den 29.de så det går rätt smabbt Glad

David
11/12/08, 8:23 PM
#3

Vill putta upp den här tråden. Fick min bok i fredags, och har läst igenom den nu. Oerhört intressant läsning, och de flesta av oss här är ju så pass kunniga i facktermer att en bok som egentligen är skriven för läkare inte är några problem alls att tolka.

Beställ den! (Melissen, tänker speciellt på dig, och alla andra som misstänker bipolaritet)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
11/12/08, 8:27 PM
#4

Tack, David för putten så jag såg den. Glad

Tror bestämt det är en ny upplaga som jag inte har hunnit med ännu?

Ska genast kika in på länken och beställa den!

Tack, Senixus för länkenGlad

Kram, Melissen!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
11/12/08, 8:29 PM
#5

Yes! Det är en ny upplaga, där bland annat vårt Lamotrigin är med, och två helt nya "versioner" av bipolära diagnoser.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

parisjetaime
11/12/08, 8:32 PM
#6

Vad är bipolär? Skäms

Det påminner mig om dipoler från Kemi A&B Skäms

Annons:
Citronmeliss
11/12/08, 8:44 PM
#7

Åh, vårt kära Lamotrigin *fnissar*

Står det kanske om våra naken drömmar också? Skrattande

Min dotter kom här om dagen på ett nytt namn på vår medicin "latrintabletterna" blev det av misstag, till vår stora munterhet Skrattande

Nu har jag beställt boken så nu har jag bara att vänta till den anländer!

Bipolär är manodepressivitet.

Man lider av humörsvägningar och kan snabbt växla från deprimerad och livstrött till onaturligt glad och "manisk".

Kram

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

parisjetaime
11/12/08, 8:49 PM
#8

Okej tack för förklaringen :)

Senixus
11/13/08, 12:10 AM
#9

Vad bra att länken var till användning Glad 

Tänkte att det finns ju en del Bipolära här så då var det en klok ide att länka liksom :nod: 

Ja jag tyckte det fanns bra info i boken. Och jag känner ju bara ennu mer att jag "passar in" när jag läser den. Nu gäller väll bara att få nån ordentlig utredning så jag slipper känna mig överkörd av vården också. Om jag inte är Bipolär så måste jag ha nån sådandär personlighets-störning eller nått. För jag känner bara för mycket igen mig för att inte alls passa in Obestämd 

Glad att kunna göra någe vettigt för folk ibland & med så små medel som en länk :hug:

David
11/13/08, 12:17 AM
#10

Var en mycket bra länk och bok.

Säger som min läkare sagt många gånger, gränslandet mellan bipolär, emotionell instabilitetet och ADHD är oerhört tunn, och ibland går diagnoserna in i varandra.

Bipolär V tyckte jag stämde bra på mig, och läser man kriterierna så… ja. Ska faktiskt ta med mig den till läkaren nästa gång och prata lite om det. Eftersom jag redan äter Lamotrigin så måste ju misstankarna finnas där.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Senixus
11/13/08, 1:09 AM
#11

Ja jag funderar också på att ta med boken nästa gång jag ska till Psyk. Man känner att man har "mer kött på benen" typ när man har den som underlag vid diskusioner.

Tror ärligt talat inte att läkare vet att det finns så många olika varianter på Bipolär, det är nog därför många står utan rätt diagnos.

Hoppas du ska finna vart du hör hemma. Att inte veta är ju inte det lättaste. Och nog borde misstankar finnas när du äter Lamotrigin (som med att jag äter Absenor).

Håller tummarna att vi båda ska hitta vart vi hör hemma bland denna djungel av diagnoser :nod:

xandor
12/28/08, 2:51 PM
#12

Ett annat jättebra material kring bipolär sjukdom är en skriftserie skriven av en Tom Fahlén finns att beställa här http://www.glaxosmithkline.se/Informationsmaterial/BipolaerSjukdom.aspx

jag har skrivit en hel del utifrån dessa båda och egenupplevda erfarenheter på min hemsida www.harmlesslife.se

V-lang
12/30/08, 8:10 PM
#13

Tack för den länken jag var in och skumläste lite och ska in och läsa lite mer sedan. Jag fick diagnosen bipolär II för 2 1/2 år sedan.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[aspie]
1/5/09, 10:07 AM
#15

Hmmmm. Jobbar alla som beställt boken inom vården eller?Förvånad

Jag skrev ett mail om att jag ville ha boken på den adress som du skrev Senixus och fick tillbaka detta svar,

  Tack för ditt mail!

Vi får tyvärr inte skicka ut den boken till privatpersoner men om du arbetar inom hälso och sjukvård så ber vi dig återkomma till oss med din arbetsplatsadress,

Sur blev jag Rynkar på näsan

isa
1/5/09, 8:07 PM
#16

Min kurator som jag har gått hos i flera år, säger att jag är "på gränsen" till bipolär sjukdom.Men de har aldrig utrett det närmare.  Förut trodde jag det hette bipopulärSkäms

[aspie]
1/5/09, 8:11 PM
#17

#16

jag har läst att om man misstänker bipolär så är det mycket viktigt att få detta utrett snarast. Kontakta din läkare och se om han/hon kan hjälpa dig med utredning.

Kram Flört

isa
1/5/09, 8:24 PM
#18

#17 Ok, Jag ska ta upp det vid mitt kommande besök hos överläkaren på min öppna psyk.mottagning. Det är i slutet på Januari.

 Jag tycker det var "stora" ord hon sade till mig min kurator. Antingen så har man det eller så har man det väl inte? Man kan väl inte ligga på nån slags gräns heller? Jag är van att vara så som jag är, jag har alltid skiftat mycket ofta , i mina humör. I min familj brukar de skoja om att jag är schizofren………….för jag byter personlighet så ofta.

Men det är faktiskt på skoj som jag inte tar illa vid mig av, som tur är.

[aspie]
1/5/09, 8:39 PM
#19

#18

Jag läste någonstan att bipolär och ADHD samt något annat kan gå ihop med varandra på något konstigt sätt. Undra om det var David som skrev om detta?

Jag har ju själv ibland misstankar om bipolär och ska  ju utredas för AS och ADHD m.m

Så det är ett STORT mysterium detta. Tur att man inte är läkare och måste ställa diagnosFörvånad

Upp till toppen
Annons: