Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1914 ggr
kerstinjo
2008-12-01 14:08

Rör på dig!

Hur ofta rör du på dig?

 558501994_b13131d12c.jpg

Enligt forskningsundersökningar, bland annat från Norge, har 30-45 minuters fysisk aktivitet 3 dagar i veckan under minst 9 veckor lika stor positiv påverkan på depressioner som så kallade lyckopiller. Tänk vad vi skulle kunna spara mycket pengar på de skenande läkemedelskostnaderna om vi som individer valde en annan attityd till sjukdom och hälsa!

Den i grunden positiva inställningen att det är vi själva som har fullt ansvar för våra liv och därför har möjlighet att påverka det i den riktning vi önskar.

Hur gör du?

 Kerstin 

 

Annons:
AnneN
2008-12-01 14:16
#1

Jag har en aktiv hund så jag har inte så mycket annat att välja på än att röra på mig dagligen =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2008-12-01 14:17
#2

Jag rör på mig rätt mycket här hemma, då vi bor på landt och det alltid är en del att göra ute…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Emelie-E
2008-12-01 14:22
#3

Jag cyklar till praktiken.

krax
2008-12-01 15:00
#4

Jag tränar två ggr i veckan och går/cyklar till jobbet.

Jag pratade med dem på gymet och berättade om mitt mående och de sa då att mitt mål ska vara att frigöra så mycket endorfiner som möjligt. Och ligga på ca 65-85% av min maxpuls. Det ska inte bli för mycket,så träningen blir för jobbig så jag slutar, men inte för låg puls heller. De räknade ut min ungefärliga maxpuls och skrev upp vad jag ska ligga på, sen är det bara att hålla koll på det när jag tränar. :) Det tycker jag var väldigt bra!

[Norum]
2008-12-01 15:14
#5

Jag cyklar på sommaren och sen har vi en stor trädgård, så mycket gör sig självt. Men på vintern är det betydligt lugnare då jag är reumatiker.. Vissa dagar är jag glad om jag orkar vara uppe, nog så krävande ibland.

kerstinjo
2008-12-01 15:29
#6

Jag cyklar till jobbet om vädret tillåter, annars så går jag. På våren, sommaren och hösten cyklar jag mycket. Så har jag hundpromenader. På jobbet springer vi som skållade råttor ibland.

Men jag skulle vilja röra mig mer. MEN…ja, just det!

 Kerstin 

 

Annons:
paronskrutten
2008-12-01 16:30
#7

Hundpromenader, 5-6 ggr om dagen, blir minst 3 timmars motion varje dag :)

Helena

[Vargnatt]
2008-12-01 16:31
#8

Hundpromenader varje dag Glad

Saga85
2008-12-01 16:52
#9

Det senaste har det knappt blivit att jag rör mig mer än mellan datorn och sängen. Men ska försöka bättra det med dagliga promenader med mor och kommande iller!

[SvenA]
2008-12-01 18:10
#10

Man bör gå minst 10 000 steg varje dag föe att kroppen ska må bra

[Tassy]
2008-12-01 20:52
#11

Jag försöker gå en stund varje dag i dagsljus, två flugor i en smäll Flört

Zaphix
2008-12-01 21:41
#12

Tränar Kung Fu tre gånger i veckan och rider varje dag och allt annat som har med stallet att göra.. Så jag rör på mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

parisjetaime
2008-12-01 22:07
#13

Jag går till skolan (35 min) och hem igen (35 min, logiskt). Sedan går jag till gymmet (20 min) 6 dagar i veckan. Där kör jag löpning/rodd/cykling/styrka i någon timme.

Jag övertränar mig själv men får ångest utan att göra det… Rynkar på näsan

Annons:
spikes
2008-12-01 22:10
#14

massor med hundprommisar

Anders 50
2008-12-01 23:26
#15

Då jag är jägare så blir det under jakttiden minst två dagar i veckan i skogen, och det brukar kännas i benen när kvällen kommer.

Och under icke jakttid blir det träning av hundar och annat som hör jakten till.

I jobbet blir det ofta en del tillfällen då man får använda benen. En del dagar består av planering av jobb, och då blir det lätt några kilometers gående.

En gård på landet med allt som kräver skötsel gör ju också att man rör på sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

VeganGeek
2009-04-28 15:45
#16

Ja, jag rör på mig ganska mycket fast inte organiserat på något sätt som passar i facken ovan, jag är ofta hyperaktiv och far runt som en dåre eller som en flipperkula eller vad man vill kalla det.

Jag är allergisk mot benämningen "lyckopiller" det andas kvällstidningsjournalistik och okunnighet, man blir inte *lycklig* av dem, man kan bli mindre deprimerad om man har tur och en depression som beror på låg serotinhalt i hjärnan.

"Den i grunden positiva inställningen att det är vi själva som har fullt ansvar för våra liv och därför har möjlighet att påverka det i den riktning vi önskar."

*Kan* förvisso ses som en positiv inställning man kan bara man vill, eller så kan man vända på det och se det som "att må bra är ditt eget ansvar så är du deprimerad är ditt eget fel, tänk positivt så skall du se att det löser sig"

Nej jag tror inte att läkemedel är lösning för allt och alla men att skylla på den sjuke att den inte anstränger sig och är glad, köper jag inte.

Tavar
2009-04-28 16:29
#17

Är van vid att röra mig, gick till skolan varje dag förut. I vanlig takt tar det ca 20-25 min men då jag alltid går så fort var jag där på 10-15 min. Var ute och gick och spenderade tid i stallet. Men nu har jag inget att göra så är mest att jag bara sitter framför datorn, händer att jag går ut på promenader någon gång i veckan men inte så långa då. Bara ca 10-20min

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

flikkan77
2009-04-28 19:31
#18

Går en längre promenad med vovvarna varje dag, 30-60 minuter beroende på dagsformen på både mig och vovvarna.

Men jag har konstant dåligt samvete för att jag inte orkar röra på mig så mycket som jag borde. Helst ligger jag bara i sängen just nu och så har det varit i några år.

"You just have to belive…"

Link-
2009-04-30 03:32
#19

Mycket vardagsmotion. Ingen bil, knallar alltså överallt. Ingen hiss, flänger i trappor. Barn, de smiter. Har också en del träningsvideos som åker fram nån gång i veckan. Riktiga pärlor från 80/90-talet Glad.

Citronmeliss
2009-04-30 03:35
#20

Många hundpromenader blev det för mig.

Annars rör jag mig nog mindre än vad jag bordeObestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
HannaM
2009-04-30 11:24
#21

Har äntlgien kommit igång och nästan fått rutiner… två handbollsträningar på en och en halv timme var plus en till två gånger styrketräning och egentlgien borde jag springa eller gå på ett pass en gång i veckan också men där faller det ofta=p

EvelynKatt
2009-04-30 19:58
#22

Jag går fram och tillbaka till stationen, och om jag ska någonstans som inte ligger i en annan kommun, eller åtminstone inom rimliga gränser. Dock inte om det regnar.

I övrigt är jag benägen om att hålla med #16 gällande benämningen lyckopiller. Man blir inte lycklig, förhoppningsvis orkar man hålla sig ovanför ytan och leva ett hyfsat liv. Tanken är inte att man ska äta antidepressiva läkemedel resten av sitt liv, och inte gör de att man skuttar av glädje heller (eller ja jo, de första två dagarna gör jag väl det, men sen rasar jag… men min sjukdomsbild ser ut så).

Upp till toppen
Annons: