Annons:
Etikettbehandling
Läst 18617 ggr
[Fiction]
2008-11-25 00:04

Sertralin och viktnedgång

Jag äter Sertralin sedan ett par månader tillbaka och det är den enda medicin av otaliga som jag har testat som faktiskt fungerar någorlunda på mig. Problemet är dock biverkningarna, vilka inte har avtagit med tiden utan snarare har försämrats i och med att jag har ökat dosen. Jag känner ingen matlust alls och har dagliga diarréer, vilket har resulterat i viktnedgång. Jag var underviktig redan innan jag påbörjade medicineringen, kanske jag bör påpeka. Jag äter, trots aptitlösheten, men går ändå ner i vikt. Förmodar att det främst beror på diarréerna således. Är det någon här som har fått detta symptom av Sertralin och - isf - vad gjordes åt det?

Annons:
[Tassy]
2008-11-25 00:32
#1

Hej! Jag förstörde min mage på sertralin, jag tycker du genast ska kontakta din läkare och tala om dina besvär. Sertralin är tyvärr en medicin som tar hårt på magen.

Mvh Tassy

[Fiction]
2008-11-25 02:18
#2

#1

Men usch! På vilket sätt förstörde Sertralin din mage? Tack för ditt svar.

[Tassy]
2008-11-25 02:20
#3

#2 jag får numera dras med kroniska magsmärtor och äter medicin för det. Kraftig magkatarr, kan vara magsår. Har inte gjort gastroskopi än, men det är på tal.

lakrits69
2009-08-05 11:05
#4

Tvärtom här! Brukar göra nummer 2 varje dag nu kan det gå upp till 3 dagar.

Använder minipiller ceracetta för att slippa rikliga blödningar men nu med sertralin har ägglossningen satt igång. Jag blir lite orolig att sertralin slår ut minipillren!?

Någon som vet?

Citronmeliss
2009-08-05 11:27
#5

Tyvärr är det inte ovanligt att magproblem uppträder när man äter Sertralin.

För de flesta är det övergående men för vissa blir besvären kvar.

En känd bieffekt är viktproblem, både att man tappar vikt eller lägger på sig!

Om du talar med din läkare så kanske du kan få förslag på vad du ska göra, ofta vill de att man prövar med Imodium ett tag för att se om magen stabiliserar sig.

Annars är det nog ett nytt preparat som är det bästa, tyvärr!

#4 När jag började med Sertralin var det glädjande för mig att äntligen kunna gå regelbundet på toa, precis som du säger!

Nej, Sertralinet ska inte slå ut minipillrens effekt, men det kanske känns lugnande för dig om du tar upp detta med läkaren, samtidigt som magbesvären!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: