Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1853 ggr
David
10/3/08, 6:23 PM

Musik som man mår dåligt av

Ofta gör jag åtminstone det, lyssnar medveten, eller kanske undermedvetet, på musik som gör att jag mår sämre.

Som nu till exempel, lyssnar på Father and Son, och den är väldigt fin, men för att känslorna stormar upp, och man mår dåligt.

Hur vanligt är det? Lyssnar du också på musik som gör att du mår dåligt?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
10/3/08, 6:24 PM
#1

Ja, som sagt ovan, jag gör det ofta. Obestämd Varför vet jag inte riktigt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Salladshataren
10/3/08, 6:25 PM
#2

Ja, gör det ibland. Fast jag lyssnar på musik som gör mig mer ledsen när jag är redan ledsen…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

David
10/3/08, 6:32 PM
#3

#2. Vet du varför du gör det? När man är ledsen borde ju den naturliga instinkten vara att lyssna på glad musik? Men så blir det aldrig Rynkar på näsan

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

paronskrutten
10/3/08, 6:36 PM
#4

Jag gör det ibland.. fick ju en panikångestattack en gång när jag började lyssna på en låt

Helena

[aspie]
10/3/08, 6:37 PM
#5

Svarade annat eftersom jag aldrig har musik på hemma nu för tiden.

Förr, när jag ALLTID hade musik på så lyssnade jag ofta och gärna på låtar i moll och speciellt hårdrocksballader. Hårdrockare gör de bästa balladerna tycker jag.

Gärna låtar som man kunde gråta med i. Man liksom låter någon annan spela upp sina inre känslor. Och eftersom man då är deppig/ledsen så kanske det inte är så konstigt att man lyssnar till musik som gör en ännu mer ledsenObestämd

Ehh.. vet inte om jag fick ihop detta rätt nu, men jag hoppas ni fattar vad jag menarSkäms

Salladshataren
10/3/08, 6:39 PM
#6

#3 Jag vet inte riktigt… När jag är ledsen så tycker jag allt är skit och det tar väldigt lång tid innan jag blir glad.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Yuki
10/3/08, 6:50 PM
#7

Jag gör det väldigt ofta av någon anledning.

David
10/3/08, 6:55 PM
#8

Nu har ju "bara" 6 personer svarat, men jag tror att vi knappt kommer få någon nej-röst.

Det är spännande tycker jag. Vi får spåna lite varför det är så egentligen…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

paronskrutten
10/3/08, 6:55 PM
#9

Jag ska dock tillägga att jag lyssnar oftare på musik som får mig att må bra :)

Helena

Allamej
10/3/08, 7:26 PM
#10

Men det är ju olika vad en låt kan göra med en känslomässigt…

Tex. om jag mår skit så lyssnar jag på Korn och SOAD… det peppar upp mig ordentligt.

Men andra kan börja må skit av den musiken… dom kan bara lyssna när dom mår jättebra…

Och omvänt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

David
10/3/08, 7:31 PM
#11

#10. Om du redan mår dåligt. Vad väljer du att lyssna på för musik då? Musik som gör att du mår lika dåligt, eller sämre, eller musik som får dig att må bättre?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Allamej
10/3/08, 7:38 PM
#12

Mår jag skit så väljer jag att lyssna på det som får mig att må bättre. Finns ingen anledning att göra det sämre genom musiken när det kan bli bättre :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

David
10/3/08, 7:53 PM
#13

Vad duktig du är! Som gör så. Jag gör tyvärr tvärt om… Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
10/3/08, 8:03 PM
#14

Jag liksom identifierar mig med musiken, precis efter hur jag mår.

Är jag skitsur/ilsk så känns det jättebra att köra en riktigt hårdrocklåt som låter som jag känner mig, om ni fattar.

Är jag ledsen och spelar ledsen musik, blir jag inte sämre utan känner snarare en speciell gemenskap och att jag inte är ensam i eländet.

Abico
10/3/08, 11:13 PM
#15

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det.. En låt har nästan aldrig en speciell känsla i sig från början för mig utan det växer fram, jag kan bli jätteglad av en låt i flera veckor för att sedan en dag plötsligt börja må jättedåligt av den, sen är låten nästan förstörd för mig ^^'
Och det som gör att jag mår dåligt av en låt är nog sällan själva låten utan händelser som jag förknippar med den.
Jag startar aldrig medvetet en låt som jag vet att jag mår dåligt av, däremot väljer jag ofta låtar som får mig att gråta när jag är ledsen och behöver gråta. För att få hjälp på traven eller något sånt.
Och när jag mår riktigt dåligt så lyssnar jag inte på musik, den når ändå inte fram till mig när jag är så nere.

Hanna 

Honestyisdead
10/3/08, 11:26 PM
#16

Jag lyssnar bara på det då jag känner att jag behöver rensa och få ut allt.

Titanic låten är en låt jag alltid gråter till!

David
10/3/08, 11:29 PM
#17

#16. Är det för att låten i sig är oerhört vacker, eller för att man just förknippar den med Titanic? Har funderat på det själv också, för jag blir oerhört rörd av den jag med.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Honestyisdead
10/3/08, 11:31 PM
#18

#17 Jag vill tro att det är för att låten är vacker, men kan ju inte förneka att jag säkerligen har minnen av filmen också.

Fast texten i sig är ju så fin.

Honestyisdead
10/3/08, 11:34 PM
#19

Jag bara måste länka till den låt som alltid får mig att gråta. Det är inte orginalet, utan här är riktiga människor med.

Lyssna bara om ni känner att ni klarar av ngt väldigt svårt.

http://www.youtube.com/watch?v=lTbVyELH3nY

Honestyisdead
10/3/08, 11:35 PM
#20

Det är riktiga bilder också.

Annons:
David
10/3/08, 11:41 PM
#21

Hera! Den är underbar! Ögonen är inte riktigt torra, och jag ryser i kroppen. Lägg gärna ut den på sorg iFokus också!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Honestyisdead
10/3/08, 11:42 PM
#22

David lägg du ut den :)

Emelie-E
10/3/08, 11:43 PM
#23

#19 den lyssnade jag väldigt mycket på förr.. Nu klarar jag inte av den..

Honestyisdead
10/3/08, 11:44 PM
#24

#23 Nej den är tung..

Cat
10/4/08, 12:35 AM
#25

Svarade nej men förstår vad du menar. Jag va sån förut, de va ett sätt att öppna mig och få ut känslorna på som satt för djupt inne. Ventilera lite.

Nu finner jag bara tröst i musikenGlad

Camomilla
10/4/08, 3:45 PM
#26

#19 Lyssnade. Efter drygt 1 minut kom tårarna. Och jag kämpade verkligen emot. Men helt underbar låt och video. Snyft.

Mysan59
10/4/08, 4:26 PM
#27

Jag gör det ibland, för att jag har svårt att gråta nu för tiden (ju äldre jag har blivit) och bara för att få gråta ut, så kan jag lyssna på musik som gör att gråten kommer.

Annons:
zmulan
10/4/08, 10:35 PM
#28

Jag pendlar väldigt med min musik och mycket efter humör. Men jag vet inte om jag lyssnar påmusik som får mig att må sämre. Kan jag må sämre!! Obestämd Men jag har gråt låtaroch ibland för att kunna rensa ur lyssnar jag på dem och gråter. Men bara bara när jag är själv, känner mig svag av att gråta. När jag mår somsämst spelar det inte någon roll om det är en "glad" eller en "ledsen" låt då anspeglar allt sig i min flaschbacks… det finns alltid minst ett ord eller mening i en låt som kan trigga igång en s minnen!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[Vargnatt]
10/6/08, 1:14 PM
#29

Jag lyssnar alltid på musik som gör mig mer ledsen när jag redan är ledsen. ÄVen om jag tänker att jag borde lyssna på glad musik för att må bättre, men det går inte, blir bara irriterad på glad musik när jag redan är ledsen.

[Tassy]
10/6/08, 3:33 PM
#30

#19 Gråter finner inga ord

Saga85
12/11/08, 5:43 AM
#31

Ofta gör jag det. Är ju lite som terapi. Mår man redan dåligt kan det kännas så befriande att bara släppa all fasad och bara tillåta sig att må riktigt riktigt kasst. Kan ofta må bättre efter sådana stunder. Som om man tömt sig själv lite och mår något bättre. Ibland iaf. Andra stunder bara jag tycker synd om mig själv eller inte orkar göra annat än att lyssna på ledsam musik och riktigt svepa ångesten och nedstämdheten som en välbekant filt runt sig.

Angelclaw
12/11/08, 6:38 AM
#32

Jag lyssnar på musik som passar in med min sinnesstämning men inte på ett sånt vis att jag mår sämre av det. Kan lyssna på arg musik om jag är arg, bara för att få ur mig ilskan, ledsen musik om jag är ledsen osv. Lite som Saga säger så är det nån slags terapi.

Sen använder jag musik som en ventil, spelar och sjunger själv (inte bra men hjärtligt) också.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

spikes
12/11/08, 2:32 PM
#33

musiken har spelat väldigt stor roll i mitt liv eftersom jag har tävlingsdansat bland annat…så jag lyssnar aldrig på musik jag mår dåligt av…däremot lyssnar jag på musik efter min sinnesstämning just för stundenSkrattande

patti2
4/19/09, 10:47 PM
#34

Jag lyssnar också ofta på musik som stämmer överens med den sinnestämmning jag befinner mig i. Min bästa depplåt just nu är en låt som jag  upptäckt ganska nyligen, Nic Caves People ain´t no good. Den brukar jag lyssna på samtidigt som jag vältrar mig i självömkanTungan ute. Alla låtar på The boatman´s call funkar om jag vill gråta ut.

Annons:
patti2
4/19/09, 10:48 PM
#35

Lite dålig version kanske, men det var den bästa jag hittade.

hus-musen
4/20/09, 2:54 PM
#36

jag lyssnar inte på musik som får mig att bli deppig, men å andra sidan så om jag redan är nere så vill jag inte höra något ljud alls!

Qui dormit, non peccat

 


Tavar
4/21/09, 6:38 AM
#37

Lyssnar på depp-låtar ibland. Har nästan alltid musik på men ibland blir jag bara "nej, nu ska jag lyssna på den här för den är sorglig men så underbar". Tycker det är avslappnande faktiskt, det blir nästan som att man sätter ord på vissa känslor plus att man känner att man inte är ensam även om man aldrig träffat personen i fråga som gjort låten. Ibland fungerar en sorglig låt mycket bättre än kramar och förstående blickar.

Den här låten är ett exempel, den är vacker och sorglig men lyssnar man ordentligt är det en "glad" låt egentligen.

http://www.youtube.com/watch?v=Vo_0UXRY_rY&eurl=http%3A%2F%2Fartists.letssingit.com%2Faerosmith-lyrics-i-dont-want-to-miss-a-thing-c2zxhgw&feature=player_embedded

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

patti2
4/22/09, 12:10 AM
#38

Här är en till, den är så vacker.

patti2
4/22/09, 1:08 PM
#39

Cripple and the starfish heter den. Det är en av det vackraste låtarna jag någonsin hört så jag vill gärna dela med mig av den. Lyssna på texten "I´ll grow back like a starfish".

villain
5/18/09, 3:49 AM
#40

Jag väljer musiken efter humöret. Är jag pigg & alert försöker jag att lyssna på "glad musik", men är jag nedstämd eller ledsen så lyssnar jag på "sorlig musik". Varför? Det är svårt att säga! Musik i alla dess former går ju att koppla till känslor och minnen. Så både medvetet och undermedvetet lyssnar man nog på musik som gör att man mår sämre. En låt som får mig att må dåligt är Eric Clapton - Tears in heaven. Låten spelades på min fars begravning. Om jag hör låten på, låt oss säga radion, eller om den bara dyker upp i spellistan på mp3n, så mår jag dåligt. För jag börjar självklart tänka på min far. Men det är även en låt jag alltid väljer att lyssna på, när jag tänker på honom och mår dåligt. Vissa låtar väljer oss och vi väljer vissa låtar. Undermedvetet och medvetet!

Hawknestgrove
5/18/09, 7:33 PM
#41

JAg lyssnar gärna på Moody Blues.. Fast de gör mig ledsen. OCh PInk Floyd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
EvelynKatt
5/18/09, 10:36 PM
#42

Jag lyssnar inte på "glad" musik när jag är nere. Då skulle jag klappa ihop totalt. "Varför kan inte jag vara så glad? Varför är jag så dum och korkad som inte ens vara glad?".

Annars är det någorlunda neutralt.

LenaR
5/19/09, 12:12 AM
#43

Jag använder musik som snabbterapi. När jag är låg lyssnar jag på neråtmusik. Då mår jag bättre av någon anledning!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

isa
5/20/09, 3:51 PM
#44

Förut när jag var ledsen lyssnade jag alltid på musik som gjorde att jag blev mera ledsen, för då kunde gråten komma ut. Det blev lättare att få gråta ut då och det kändes lite lättare efteråt.

Sedan hade jag en period där jag inte kunde höra musik som jag brukade bli glad av , för då blev jag ännu mera ledsen bara för att jag hade glada minnen av låtarna som gjorde att jag blev ledsen för att jag inte var lika glad som vid de glada minnena av de "glada" låtarna.

Därför lyssnar jag inte på nån musik alls nu förtiden när jag är låg. Det känns bäst för tillfället att inte höra någon musik alls.

botakt
5/20/09, 8:47 PM
#45

Jag lyssnar på musik när jag är ledsen och tjurig. Som gör mig ännu ledsnare… Som   Savage Garden´s  Truly Deeply Madly..

Upp till toppen
Annons: