Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 2870 ggr
flikkan77
2008-10-05 22:40

Trött och lite för uppåt.

Är inne i en aningens mysko period. Jag är ganska trött men har ingen ro att vara stilla. Gör gärna massor med saker samtidigt men tröttnar så fort att jag hela tiden gör nytt och glömmer det jag redan höll på med. Samtidigt känner jag mig matt i kroppen och orkar inte riktigt göra allt jag vill.

I vanliga fall när jag är på väg uppåt så brukar jag vara pigg och inte kunna sova och nu sover jag på bara en zolpidem och en propavan, utan problem. Det är bra när jag är vaken som det snurrar igång, nästan så det borde lukta bränt ibland. Hänger inte med i tankarna själv och allt är jättebra och jag kan allt! (Förutom att träffa på samma ställe med yxan när jag klyver ved Skrikandes) Men sen finns den där konstiga tröttheten i kroppen som jag inte kan bli av med. Kan inte sova middag som jag brukar men känner att jag skulle behöva det. Ligger bara och skruvar på mig om jag ska ligga ner eller vibrerar med ett ben. Jag är jättebra på att vibrera… alldeles för bra enligt min man. Hela sängen skakar.

Det är jobbigt att må superbra när man mår dåligt.

Så, nu har jag skrivit av mig lite i alla fall.

"You just have to belive…"

Annons:
heliotropes
2008-10-05 22:54
#1

Jag känner igen mej. Själv lider jag av kronisk värk som går upp och ner,jag känner mej ofta pigg i huvudet och vill göra en massa,men så säger kroppen ifrån,man är fånge i sin egna kropp.

Jag reagerar mer när mörkeret,hösten och kylan kommer och har man sedan en virus i kroppen som inte vill bryta ut blir det eländigt värre :( Du kanske har en snuva på g.!?

Eva // medarbetare på Perser


flikkan77
2008-10-05 23:00
#2

Hoppas verkligen inte att jag ska bli förkyld. Tappar alltid rösten när jag är det och det är så besvärligt. Inte ens hundarna fattar ju vad jag säger.

Nä, det är inte riktigt den tröttheten heller och jag mår oftast bättre på hösten än på våren. Tycker ljuset ute är bättre nu. På våren och sommaren är det ibland sånt otäckt ljus att jag hellre stannar inne.

Kroniskvärk låter inget roligt alls, stackars dig! Jag har lätt för att få ischias och annan ryggvärk men inte mer än två tre gånger i månaden i alla fall och jag kan oftast få det att gå över själv.

"You just have to belive…"

heliotropes
2008-10-05 23:14
#3

Jag tycker att alla runt omkring mej är snoriga och hostiga,så typiskt för årstiden,det bryter sällan ut på mej utan ligger bara sega ner mej som ett annat datavirus :) Min värk har kommit för länge sedan för att stanna,tyvärr!

Här i Sverige finns det årstider för oss alla. Det kan ju inte vara lätt om hundarna inte fårstår dej om du blir stum vid en förkylning,du får börja med visselpipa.

Eva // medarbetare på Perser


marko5
2009-01-03 15:46
#4

känner igen mig så mycket. älskar du inte uppåtkickarna? gå runt och tro att man mår underbart och kan göra vad som helst. får aldrig någonting gjort bara, bara njuta av tillvaron.

jobbigt att tröttna på saker så fort, finns det inget sätt att komma över det, är likadan själv.

om du vill kunna somna lättare ska det tydligen fungera att göra något fysisk som tömmer kroppen på energi. lätt att säga att man ska göra så, orkar aldrig göra det själv.

[aspie]
2009-01-03 16:01
#5

#0

Mmmm flikkan, jag känner igen mig. Men det har troligen med ADHD/AS att göra. Då blir det så i tankarna. Vet att de flesta med AS/ADHD känner precis som du.

Kronisk värk har jag oxå. (Fibro) men det kan jag ha fått p.g.a. AS /ADHD vilket är mycket vanligt.

#4

Jag älskar dessa uppåtkickar, men blir dubbelt knäckt när de lägger av. Gör inget på flera dagar eftersom jag är/blir helt slut både fysiskt och psykiskt.

För att sova så hjälper inte mina promenader med hudarna ens, även om jag går en låååång promenad och springer med dom. Nä, lugnande och insomningstablett är det som får mig att sova även om det inte alltid funkar tyvärr

isa
2009-01-03 19:33
#6

Hej flikkan77. Kanske du är trött för att du minskat på dina sömntabletter?, då brukar mattheten komma ganska fort.

Eller har du haft intensiva "ups and downs på sistone? det gör ju kroppen trött också. Fast det kanske bara har varit "som vanligt" ?

Kanske du redan känner av att våren är på väg och är "vårtrött" redan?

Mvh isa

Annons:
flikkan77
2009-01-04 17:36
#7

#4 I uppåtperioderna har jag i stort sett hur mycket ork som helst med. Kan cykla till stallet och rida för att komma hem och gå på långpromenad med vovvarn och sen ut och springa. Har olika uppåtperioder med. Finns den där jag är pigg, mår bra och fungerar ganska normalt, sen finns det den där jag är nervös, orolig, lite matt men ändå uppskruvad. Blir lite stirrig och göra för mycket och alldeles för oplanerat.

När jag är uppåt och mår bra så har jag lite mer koll på sakerna även om jag gör för mycket och har svårt att avsluta det jag gör.

"You just have to belive…"

flikkan77
2009-01-04 17:40
#8

#6 Just nu sover jag ganska bra faktiskt. I slutet av november fick jag tabletter för att jag ska bli pigg i kroppen men de har inte direkt hjälpt än. Huvudet orkar mer än vad kroppen gör.

Sover oftast utan sömntabletter och det fungerar ganska bra… utom de gånger jag vaknar vid 2-3 tiden.

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: