Annons:
Etikettbehandling
Läst 3207 ggr
kerstinjo
2008-09-21 01:56

Affirmationer.

Affirmationer är positivt stärkande meningar som genom upprepning förändrar vårt sätt att tänka. För att ge största  möjliga effekt är de formulerade i presens som om de redan  vore sanna. Genom att tänka dem, säga dem högt och skriva ned dem blir det till en vana att tänka positivt och se på oss själva och vårt liv på att annat sätt.

 

Jag förtjänar att vara lycklig

 Meningen är att affirmationerna, som skall upprepas i tankarna dagligen, skall bli en sorts vanetanke som biter sig fast i det undermedvetna. Det undermedvetna lär inte kunna skilja mellan verkliga och påstådda fakta; det utgår från den bild av verkligheten som det får - oavsett om denna bild kommer från en yttre händelse eller består av en fantasibild. Kroppen uppfattar meddelandena från psyket som sanningar, inte som känslor, tolkningar eller vantolkningar.

 Kerstin 

 

Annons:
Mysan59
2008-09-21 02:58
#1

Åh så bra! Men tyvärr är det väl lättare sagt än gjort…

Jag hade affirmationskort förut för några år sen, undrar vart dom tog vägen?

Yuki
2008-09-21 07:31
#2

Intressent.

Har hört om sånt här.

[Norum]
2008-09-21 09:02
#3

Rätt lustigt att denna tråd kom nu.. Tittade just lite på tv:n och hittade ett märkligt program från England, tror jag. Det handlade lite om just detta..

Blunda och tänk dig att någon som älskar dig står framför dig. Det kan vara en partner, barnen eller en nära vän. Det spelar ingen roll, huvudsaken är att det är någon som du vet älskar dig. I din tanke så kryper du in i den personen så att du ser dig själv med hans/hennes ögon.
Det är nu med kärlekens ögon som du ser på dig själv.. Du kan faktiskt förstå att det är rätt lätt att älska just dig, för det är ju det den personen gör, eller hur? Älskar dig…
Ingen är perfekt, alla har för för stor/liten näsa, haka, hals, ögon, för långt hår, för tjock/smal mage och för stor rumpa. Men du älskar dom ändå, för det är inte vad du ser hos dom du älskar. Nu när du ser med kärlekens ögon så märker du att det är inte vad som syns hos dig heller. Med kärlekens ögon ser man hur snäll du är, att du är generös, din humor och allt det andra som är vackert hos dig.

Vet inte om jag lyckades få fram det hela men det lät rätt vettigt på tv:n… :-)

[aspie]
2008-09-21 10:42
#4

Ja, det är ju lätta att läsa hur jag ska göra, men att genomföra det är nog en annan sak.

Förresten så kan jag inte föreställa mig alls hur det skulle gå till. Jag begriper nog inte hur man gör helt enkeltObestämd

Något för "normala" människor kanske

[Norum]
2008-09-21 13:24
#5

Vad är det du inte begriper? Att låtsas? Rom byggdes inte på 1 dag. Prova några gånger ska du se att det lossnar.. Jag tror faktiskt att om man kan få till det så skulle det vara bra.

kerstinjo
2008-09-21 13:27
#6

#4

Normala människor? Tja, inte hör jag dit, inte.Oskyldig Men det fungerar att lura hjärnan på detta sätt.

Du behöver ju inte precis säga att du är världens vackraste eller intelligentaste. "Jag är bra och jag duger" kan räcka, men det tar tid och det finns mycket att läsa om det på ntet.

 Kerstin 

 

Annons:
Mysan59
2008-09-21 20:34
#7

#3 Det där lät ju bra! Det ska jag nog försöka med…Flört

[aspie]
2008-09-21 23:14
#8

Jovisst, jag har nog tjata mig med positiva tänkar och ord. Varför funkar det inte, eller varför går det inte in?

Kanske för att jag ev har ett neuropsykiatriskt funktionshinder? Ska utredas om jag är autistisk och /eller har ADHD.

Det kan ju ställa till det lite och då blir ju jag annorlunda/onormal jämfört med andra "normala"

David
2008-09-21 23:19
#9

Det som är spännande (?) är tyvärr att även negativa affirmationer fungerar bättre. Om jag upprepar varje dag: Usch, jag är ful och värdelös, så behöver jag bara göra det att fåtal dagar innan jag verkligen tycker det.

Positiva är tyvärr mycket svårare att få in…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Norum]
2008-09-22 00:43
#10

*8 Skulle vilja veta vad som är normalt? Finns inget som heter så! Vi är alla unika och det finns inte en kotte som är lik den andra… Så det så! Du är inte onormal, egen kanske, men det är jag med. Det är alla.. :-)

paronskrutten
2008-09-22 01:05
#11

"Använd dig av negativa affirmationer" är ett komiskt kapitel i min självstjälpsbok^^

Helena

Anders 50
2008-09-22 01:07
#12

Lite undrande:

Det som Stig-Helmer (han i filmen Sällskapsresan) sitter och upprepar för sig själv i flygplanet innan starten: Jag är inte rädd..jag kan flyga,  är det en affirmation, eller finns det ett annat namn på detta när man som han försöker bota sin flygrädsla ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
2008-09-22 23:09
#13

??

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
zmulan
2008-09-22 23:15
#14

#12 ja jag skulle vilja säga attdet är en affirmation i allra högsta grad!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Cat
2008-09-22 23:20
#15

Vill bara säga att de fungerar för alla som tvivlar, ge de lite tidGlad

zmulan
2008-09-22 23:22
#16

Det lite lustigt då jag och psykologen har diskuterat just detta. Min förra samtalskontakt sade att jag skull stryka mig på handen eftersom jag inte kan säga att jag är bra och det skulle tydligen vara en start. (jag tycker det känns fånigt) Och min psykolog vill att jag ska säga snälla saker till mig själv, inte heller lätt så då berättade hon att hon haft en patient som strök sig själv på kinden varje kväll. Så kanske det funkar kanske inte… Obestämd

Vissa människor säger att dom har "teflon hjärna" och mear då att dom glömmer lätt. Jag har hittat något annat symboliskt i att ha "teflon hjärna" Allt den onda hårda (metall) rispar ju sönder teflonet och stannar på så vis kvar medans det mjuka rinner bort. Så för att få det det mjuka att fastna måste man vekligen använda det ofta så att teflonen blir gamal och slits ut. Då fastnar det… men att genomföra det??!! Inte lätt…

lite svammel från Zmulan

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Anders 50
2008-09-23 00:07
#17

#14 Tackar för svaret.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

kerstinjo
2009-11-14 00:37
#18

*putt*

 Kerstin 

 

Jenahbella
2009-11-14 19:45
#19

Affirmationer pratade vi otroligt mycket om när jag läste mental träning i skolan, väldigt intressant!

Upp till toppen
Annons: