Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1645 ggr
David
9/21/08, 1:15 AM

Vad räddar du först?

I och med min brandkårsupplevelse idag kommer en fråga.

Om det börjar brinna, vad räddar du först? Motivera och fördjupa gärna…

Djur och eventuellt sambo/barn antar jag är prioritetet 1, men vad kommer sedan?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
9/21/08, 1:16 AM
#1

Helt klart, djuren först, sedan minnessaker, som fotoalbum och i mitt fall även själva hårddisken, eftersom jag har mycket nyare foton och annat minnesgrejs där.

Prylarna går alltid att köpa nya. Men minnessakerna. De går absolut först!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

zmulan
9/21/08, 1:16 AM
#2

Min rosa hund, dator + hd, diktsamling, dagböcker, fotoalbum…

allt i den ordningen!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Emelie-E
9/21/08, 1:22 AM
#3

Detta har jag tänkt på enda sen jag var liten.. Låg ofta, gör det fortfarande, och tänkte på vad jag skulle rädda först..
Nallen.. Min nalle är det viktigaste, förutom djuren, men de är väl klart man räddar dem?
Sen känns det nästan som om att allt annat kan brinna upp, bara jag får ha min nalle hos mig.

David
9/21/08, 1:39 AM
#4

Jag är en typisk "affektiv" människa, men det är också en av de starkaste dragen i min diagnos också. Känslor, och känslomässiga saker går före allt annat.

Prylar, visst, jag har en del prylar. Men inga som är så värdefulla att jag offrar mina känslomässiga saker för. Prylar kan man trots allt köpa igen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Mysan59
9/21/08, 2:28 AM
#5

Absolut, först djuren sen foton och sen…vet jag inte riktigt. Obestämd Flört

David
9/21/08, 2:39 AM
#6

Mysan. Egentligen är det så. Det är mest fotona. djuren och speciellt känslomässiga saker som är det viktiga.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Mysan59
9/21/08, 2:41 AM
#7

Japp, visst är det så. Det andra kan man köpa…

Senixus
9/21/08, 2:44 AM
#8

Först djure (4 katter & 1 vovve).

Därefter alla foton inklusive dem i datorn (många där ju).

Sedan räddas det man hinner typ.

Djuren är levande varelser så de ska ju alltid komma först anser jag.

Yuki
9/21/08, 7:26 AM
#9

Först min kanin (men i och för sig bor han ute).

Sedan min diktsamling, antagligen. Foton och sånt.

Men inget är särskilt viktigt förutom kaninen. Har inte heller så mycket (att leva spartanskt Flört).

mymlanbus
9/21/08, 11:28 AM
#10

Hej jag heter Malin och är ny här :) brukar befinna mig en del på hittekatter :)

Vad skulle jag rädda:

Djur och barn
Fotografier
Externa hårddiskar

Jag har en stor kista (som inte väger så mycket) i den har jag lagt alla fotografier så det är bara att ta med den. Även katten och externa hårddiskarna gå i där. Min värsta mardröm är att det skulle börja brinna :(

[Norum]
9/21/08, 1:34 PM
#11

Jag skulle absolut rädda minnessakerna. Dom går ju inte att ersätta. Men resten är döda, könlösa prylar som går att skaffa på närmaste Ikea eller nåt. :-)

Sovgott
9/21/08, 1:43 PM
#12

Fotografier, dagböcker, min dator (eftersom jag har massa foton i den), och mina citronträd.

Camomilla
9/21/08, 1:57 PM
#13

Mitt äppleträd, min gitarr och min skrivbok med alla dikter i. :) Samt ett fotografi på en människa som betyder otroligt mycket för mig.

Annons:
kerstinjo
9/21/08, 2:52 PM
#14

Ingen aning! Jag skulle väl springa omkring som en yr höna och få med mig en ask Alvedon.Obestämd

 Kerstin 

 

Anders 50
9/21/08, 3:55 PM
#15

Jag började med min vapensamling, och värdefulla papper. Sedan  hårddisken och minnessaker.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Honestyisdead
9/21/08, 4:25 PM
#16

Först djur, sedan fotoalbum, sen vet jag inte. Beror ju på hur mkt tid man har på sig.

Sara
9/21/08, 4:48 PM
#17

Djur och människor är naturligtvis nr 1, sen så vill jag ha med min handväska. Efter det så är det smycken, foton och mediciner.

Sara

AnneN
9/22/08, 3:51 PM
#18

I första hand djuren men efter det så har jag ingen aning, skulle nog vilja rädda datorn/hårddisken eftersom jag har en massa foton där, men jag vill även rädda min prydnadssamling, fast det hinner man nog inte om det börjat brinna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
9/22/08, 8:39 PM
#19

Självklart först djuren, sen de affektiva sakerna. För dem få man inte ersättning för.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Cat
9/22/08, 9:35 PM
#20

Svår fråga. Hade jag haft katten kvar hade de varit lätt.

Jag tror inte jag skulle tänka så långt va de gäller värde eller minnessaker om de väl gäller. De blir nog jacka, skor, cigg, tändare och pengar. Alltså den vanliga rutinen när man ska ut man gör utan att tänka.

Annons:
Rocktjejen
9/22/08, 11:55 PM
#21

Har haft det i åtanke i många år vad som skulle räddas vid en brand..Och det blir ju djurena först naturligtvis och fotoalbum..resten har ingen betydelse för mig..har inget i värde här hemma…allt värde ligger i mina foton/fotoalbum såna som man inte kan ersätta efter en brand..svårt att ta kort på det förflutna tex.

paronskrutten
9/22/08, 11:59 PM
#22

Djuren, familjen, sen mobilen och favoritsakerna.. jag ahr massor, jag är en samlare.. fatta vad mycket skit jag har här.. :P

Helena

Citronmeliss
9/23/08, 4:36 PM
#23

Familj, djur .. dator (hårddisk) mina ägodelar med affektionsvärde utan någon nämnd ordning..

Men bara familj och djur räddas är jag tacksamGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
10/4/08, 7:21 PM
#24

Försökt få med mig så många djur som möjligt. Vi har två hundar, tre katter, fem ormar och en kanin inne och sen har vi 4 kaniner och fyra möss ute.

Därefter så är det ett visst fotoalbum och hårddisken och en nalle. Tror jag skulle försöka få med mig mobiltelefonen också. Har inte ett enda telefonnummer i huvudet så jag skulle inte ens kunna ringa mamma om det var något… Oskyldig

"You just have to belive…"

Abico
10/4/08, 7:46 PM
#25

Först gäller det att få ut familj och djur. Sedan skulle jag nog försöka få ut fotoalbum, CD skivorna med foton, mitt gamla kaningosedjur som jag haft sedan jag var nyfödd och antagligen något rätt onödigt som jackan eller liknande, känner jag mig själv rätt så kommer jag inte att tänka efter spc. mycket innan jag rusar in i mitt hus som står i lågor..

Hanna 

Allamej
10/4/08, 9:43 PM
#26

Först djuren

Min kudde… be mig inte förklara… komplicerat :D

Mina pärlor

Sen datorn (ja jag skäms)

Mina fotoalbum

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Faxlin
10/5/08, 1:25 AM
#27

Ja de levande är ju självklart första prioritet.
Efter det så är det helt klart min cd skivor med foton och så fotoalbumen. Det är sådant man aldrig kan få tillbaka.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
EddaM
10/5/08, 5:48 AM
#28

Tja förutan katterna och sambon så vet jag inte riktigt vad jag skulle ta med mig, min handväska så klart men vad mer….hmm….fiskarna kan jag ju inte bära med mig. Datorn är ju lätt att ta med ialf och några ärvda saker skulle slinka med i farten med. Små saker. Fast frågan är ju hur snabbt det brinner och hur snabbt man kommer ut o hur mycket man hinner ta med sig.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Saga85
12/11/08, 5:45 AM
#29

När det brann hos mig tänkte jag inte så långt, utan såg bara till att få ut djuren. Jag tänkte inte så långt. Det slutade med att jag hade djuren instängda i bilen och stod i mammas tofflor med min jacka och cigg. Det var så mycket jag tänkte på att "rädda". Förlorade tack och lov inte särskilt mycket. Branden var inte så utbredd, men dock blev alla mina saker rök och vattenskadade. Det värsta var väl att alla mina gamla brev nästan blev förstörda. Stod i någon timma efteråt och försökte rädda mina blöta, rökstinkande brev genom att försiktigt sära på dem och hänga upp på tork.

LiindaH
12/11/08, 4:45 PM
#30

Självklart går djuren i högsta hugg. Så jag har faktiskt en transportbur nere och en på övervåningen så kan jag "kasta" in katterna sen sitter hundarnas koppel precis vid ytterdörren.
Sen har jag faktiskt en låda i sovrummet med massa minnen.
Med negativen till kort och lite annat smått och gott…
Mina gamla dagböcker och sådant tjaffs.

Jag har allt nära till hands, för med en mig i ett kök så vet man aldrigSkäms.

// Liinda

exitingsvillemo
12/13/08, 3:33 AM
#31

Viste faktiskt inte vad jag skulle svara, så det blev övrigt.

Min son är det absolut viktigaste. Djuren och sambon på delad andra plats, (kanske sambon på tredje;0))

Det är det viktigaste jag har, får jag dom med mig så är jag nöjd.

Skulle tid finnas så skulle jag förmodligen springa in och hämta kläder, framförallt till sonen, speciellt nu när det är så kallt.

Oj… Bilnyckeln och mobilen, så jag kan ringa 112 och ta mig ngnstans.

Veronica
12/25/08, 5:46 PM
#32

Djur och familj först naturligtvis =) Sedan skulle jag ta min laptop +extern hårdisk eftersom det känns som "hela mitt liv" finns i den =) Efter det skulle jag nog ta min boksamling med Elfquest

Amor vincit omnia

Upp till toppen
Annons: