Annons:
Etikettberoende
Läst 4749 ggr
[Norum]
2008-09-28 12:54

Sluta röka?

Jag försöker för femtielfte gången att sluta röka.. 2-3 veckor är inga som helst problem, går hur fint som helst. Men.. sen kommer det! Varför i hela friden strular det till sig då? Jag har funderat på olika orsaker men kommer inte på något särskilt. Jag vill verkligen sluta men.. Är det någon fler som har/har haft det så här?

Annons:
Tatsja
2008-09-28 14:07
#1

Höll upp i tre år, sen svek nerverna och jag började igen. Är ju astmatiker, så jag ska absolut inte röka. Mina söner och jag säger ofta att det är dags. Himlar vad röksugen man blir då. FlörtHjälpmedel är svårt, man blir beroende. Förra gången började jag med nikotugg, nu kan jag inte sluta med dem. Suck

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
2008-09-28 14:49
#2

Jag hade en kompis som började med vanliga tuggummin istället för cigaretterna Och hon blev beroende av dom! Tuggade jämt, dygnets alla timmar. Så vill jag ju inte ha det heller.. Men är det något särskilt i kroppen som händer efter 2-3 veckor som jag att jag åker dit igen?

Tatsja
2008-09-28 15:46
#3

Det är då värsta suget finns. i och för sig, finns det hela tiden. En vet jag, hjälpte det med att bara lukta på en cigarett. alla har vi olika knep.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[aspie]
2008-09-28 15:47
#4

Om jag minns rätt så kommer man in i en kristid efter 2-3 veckor. Sen kommer fler kristider efter varandra.

Det gäller då att stå emot och sysselsätta sig med annat. Bra är oxå att skriva en lista på vilka fördelarna respektive nackdelarna är om man röker eller inte.

Jag försökte sluta röka en massa gånger. Började snusa för att sluta röka, men det slutade med att jag både rökte och snusade.

När jag blev troende så tänkte jag att nu MÅSTE jag sluta röka, jag kan nte hålla på att förorena min kropp på detta sättet.

Så, jag bad Gud om hjälp, med att både sluta röka och snusa, samt att jag för kanske femte gången köpte nikotinplåster.

Slutade med plåster efter två veckor och har inte rökt sen dess, och det är minst nio år sedan nu. Då hade jag varit storrökare i många år.

Det gåt om man verkligen är motiverad. För min egen del så tror jag att jag fick hjälp från ovan.

Kram och lycka till alla som försöker sluta med rökat.

Tatsja
2008-09-28 16:03
#5

#4 Det är just motiveringen som sviker en. Sen har jag en annan tro.
Om man tänker att man sparar pengar på att sluta, så är det inte så. Då måste man vara riktigt, riktigt  duktig och lägga ner i sparbössa varje dag. Annars finns det andra hål att stoppa dessa pengar, tyvärr.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
2008-09-28 16:33
#6

Så om jag fattar detta rätt, så kommer det en sugperiod efter några veckor och sen kommer det med jämna intervaller?
Då vet jag vad det beror påoch kan aknske stålsätta mig denna gång.. Känns riktigt fånigt för egentligen har jag inte det riktiga, ordentliga rökbegäret. Jag blir bara otålig och rastlös och då köper jag ett paket. Har inga som helst biverknaingar på att sluta..

Annons:
[aspie]
2008-09-28 16:49
#7

Då kommer du oxå att klara det Skruttis, Jag tror på dig!

Lycka tillFlört

Yuki
2008-09-28 18:20
#8

Har aldrig provat att röka ens, och jag tänker inte göra det någon gång heller (hoppas det blir så i alla fall).

[Norum]
2008-09-28 19:02
#9

*8 Då är du smartare än jag var! :-) 

Aspie, tror du det? Just nu känns det lite märkt men jag vet ju att smärtgränsen kommer vid 2-3 veckor.. Det är då jag brukar ge mig. Åh, håll en tumme för mig!

Salladshataren
2008-09-28 19:14
#10

Jag har hört att det finns vaccin mot rökning…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Norum]
2008-09-28 19:42
#11

*10 Hur fungerar det?

Salladshataren
2008-09-28 20:28
#12

#11 Har ingen aning, men jag ska googla lite om det. Läste det i Kvällsposten för ett tag sen

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Tatsja
2008-09-28 21:00
#13

Har jag också läst. Det var väl något nytt. Men tror jag skulle vilja satsa på det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[Norum]
2008-09-28 21:03
#14

Antar att det tar bort röksuget?

Tatsja
2008-09-28 21:04
#15

Ingen aning. Tror det är rätt så nytt och då inte riktigt utprovat. men prova googla på det. Nu ska jag se på tv. Syns senare. Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Anders 50
2008-09-28 21:25
#16

#8 Bra inställning till rökning du har! Många brukar ju annars börja i din ålder.

Jag slutade röka för 32 år sedan, började snusa istället, och det är det värre att sluta med.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
2008-09-28 21:25
#17

Ja kolla om det där vaccineet. Jag slutade för 5 månader sen med hjälp v Champixx. Men nu äter jag inte tabletterna mer och jag känner ett väldigt sug när jag är ute. Jag rökte aldrig inomhus….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Yuki
2008-09-28 22:23
#18

#9 Jag är smartare än de flesta i min ålder. *Elakt flin*

#16 Tack så mycket.

Ja, många i min ålder brukar börja med det. Har klasskamrater som började med att röka och dricka i sexan, och de håller fortfarande på med det (nu går de i nian).

Cat
2008-09-29 00:24
#19

En stor eloge att du försöker oavsätt hur de går

[Norum]
2008-09-29 00:39
#20

Tack alla ni som håller en tumme! Skrattande
Kommer nog säkert att ösa en viss abstinens över er vad det lider.. Flört

Annons:
Hawknestgrove
2008-09-29 00:58
#21

Skruttis, om du verkligen VILL och då menar jag att du VILL, då går det. Annars kan 8 vilda hästar inte hjälpa dig. JAg betsämde mig den 15:E juli förra året, när Siw kom med sitt dödsbud till mig. Då sa hon, att hon slutat. I detta läge, så tänkte jag, kan HON, så kan jag, när tiden är mogen. Så jag gick till doktorn senare på hösten fick recept på Champix och hade talat om för all, att när min råtobak var slut, då var det SLUT. OCh så blev det. Längst ner i frysboxen, så ligger det en liten, liten dutt med tobak. Alla cigpapper fick min styvson, förutom två paket.

OCh som sagt, ingen viktuppgång ännu…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

zmulan
2008-09-29 01:24
#22

#0 Jag hoppas verkligen att det går bra!! :) Håller alla tummar jag kan! Jag är nog ett skräck exempel… får värsta sluta röka symtomen efter bara ett par dar :/
Du verkar ha viljan!! Så när det blir som värst, skäll av dig all skit här, vi kan ta det och vilyssnar :) Jag tror på dig!!!

#8 Yuki!!! Bra tänkt!! Jag började röka när jag var 11… det idiotiskaste jag gjort i mitt liv. Blir glad när jag möter ungdommar med din inställning!!! :)

#21 Ja, jag håller med. Man måste verkligen verkligen vilja! Jag har försökt många många gånger men åkt dit igen varje gång. Nu har jag kommit på att jag vill inte så inte förens rätt vilja finns kommer jag prova igen!!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Hawknestgrove
2008-09-29 01:40
#23

Smulan, en sak til sporrade mig…. Jag var ju rädd föratt gå upp i vikt. Men jag tänkte mig som en utan tänder, då jag fått så många varningar om att jag har en begynnande paradontit. Så jag tänkte, strunt samma, heller lite rund och med alla bissingar i behåll(har en fast brygga, det räcker) än smal och utan tänder. OBservera, jag har ingen tandläkarskräck, snarare tvärtom, jag springer dit så fort jag misstänker det minsta lilla.

Sen blev det ju ingen viktuppgång. Men Ok, sockerfritt tuggummi har fördubblats i konsumtion. Men jag har  ändå tyggat som en tok förut. Alltid en påse i bilen och en i handväskan och har jag varit utan, så har jag kört 5 mil bara för att köpa en påse, även inna jag slutade röka.

vill poängtera, Siw hade inte lungcancer, men slutade ändå….

De enda vinstena jag har fått är att jag inte hostar längre och att jag sover bättre. PLus slanten i spargrisen, som jag lägger dit varje vecka!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2008-09-29 01:43
#24

Så Skruttis, jag kan sporra dig om du tror att jag kan hjälpa dig! JAg började alltså äta dessa tabletter utan att ens tro på dem och de funkade! KAn tillägga, att som extra draghjälp, så fick jag en rejäl maginfluensa precis lagom, dvs när jag varit rökfri i en vecka. Så då var det inte en tanke på cigg!

Säger som mina gml lärare, när jag var liten och det stämmer…

DU KAN, OM DU VILL!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[aspie]
2008-09-29 08:51
#25

Ja, Skruttis! Jag tror på digFlört

Säger som Gunilla. Du kan om du vill! Har du något som lindrar abstinensen?

Visst, det känns som ett mindre helvete när man försöker sluta, men det går. Kom ihåg att när det känns som värst, att det strax går över och då har du vunnit kampen. Se ciggen som en fiende du måste/vill vinna över.

Bra sysselsättning för mig när begäret kom var handarbete, bakning, fönsterputsning t.ex. En gång gick jag upp och putsade fönster kl 4 på morgonen, he he he

För min del så fick jag ett nytt liv, så det är värt att kämpa.

*Lycka till kram*

[Norum]
2008-09-29 11:45
#26

Med allt detta stöd vore det väl f-n om det inte skulle gå! Glad 
Abstinensen är inte SÅ svår, det är mer vanan tror jag. Det hör liksom till.. Sen när värken kommer och man bara vill dö för att man har en kropp, då är det lätt hänt att jag sätter mig på verandan.. Jag får väl hitta på något annat att göra i stället..
Vikten bryr jag mig inte så mycket om faktiskt, har överflöds kilon redan nu så några till syns inte i mängden. Obestämd

Tack alla ni som tror på mig! Det känns skönt att höra alla dessa berättelser, får liksom lite mer kött på benen då.
Nej, en ny dag och nya tag! Glad

paronskrutten
2008-09-29 12:02
#27

Kan du inte sätta dig och virka eller sy eller något, för att ha någonstans att göra av fingrarna?

Helena

Annons:
[aspie]
2008-09-29 13:26
#28

Jag gick inte upp ett gram när jag slutade röka, så det är inte säkert att du heller gör det.

Håller med om att vanan är svår att bryta. Just därför sysselsatte jag mina händer med annat. Göra nåt som hjärnan får arbeta med är oxå bra, för då tänker man inte på ciggen så lättFlört

Hawknestgrove
2008-09-29 23:31
#29

Ja, om du inte redan har gjort det, så förbjud ALL röknig inomhus, även din egen. Då är du på bra väg. Du kommer att känna skillnad på luften inomhus, när du väl bytt ut alla rökiga gardiner och textilier. Din konsumtion kommer att imnska till hälften. Inga undanflykter eller fusk. Inget väder är för dåligt att röka i! Samtidigt, så se till, att du har många saker att göra inomhus då. Det där med att försöka låta bli den första eller den sista ciggen på dagen, det funkade inte på mig i alla fall. Fördelen med Champixen var ju, att ciggen inte smakade gott alls andra veckan. OCh det går under högkostnadsskyddet!

Sluta rök i bilen också. SLäng askkoppen och tvätta ur bilen rejält.

OCh som aspie säger, ha något att göra som hjärnan får sysselsätta sig med. För min del så blev det mycket vid datorn. Virkar och stickar mycket också. (kattleksaker)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tatsja
2008-09-30 00:39
#30

Fattar inte att det finns de i dagens samhälle som röker inne och även i bilen. Vi har en granne med tre barn. Hon står under fläkten. Röken kommer i alla fall in. Sen så fort de sätter sig i bilen, så tänds en cigarett. Hon hade mage att stå och skälla ut en som rökte inne och hade barn. Snacka om att kasta sten i glashus. Till saken hör också att minst ett barn är allergiskt mot rök.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
2008-09-30 01:00
#31

Jag röker inte inne, är alltid på verandan, så det är inga problem alls. har fuskat med några idag men lååångt ifrån som det brukar vara, så jag är rätt nöjd i alla fall. Rom bygdes inte på en dag.. Men i morgon kanske det blir ännu mindre och då blir jag ännu nöjdare! :-)

Tatsja
2008-09-30 01:03
#32

Började oktober 1994 att ha rökförbud inne. Alla sa att när vintern kommer, så kommer ni inte klara av det. Visst är det kallt på altanen, men fördelen är att man inte röker så mycket när temperaturen går ner till runt minus 20. Fast cigaretterna räcker ju längre.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Yuki
2008-09-30 17:55
#33

#22 Märkte inte dina föräldrar någonting då?

Jag förstår det.

zmulan
2008-09-30 18:05
#34

#33 ingen aning faktiskt. Antingen dolde jag det bra eller brydde dom sig inte. Obestämd Hade nog hellre sett att dom reagerat överhuvud taget på mitt umgänge och liv då!! Men men!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Annons:
Yuki
2008-09-30 18:31
#35

#34 Vilka ouppmärksamma föräldrar.

zmulan
2008-09-30 18:36
#36

#35…. Ja!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Yuki
2008-09-30 19:06
#37

#36 Mina är inte heller så uppmärksamma.

zmulan
2008-09-30 19:09
#38

#37 det är inte bra! Föräldrar ska vara uppmärksamma på sina barn! Blir ledsen för dig… det är viktigt att få synas!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Yuki
2008-09-30 19:12
#39

#38 Nej, det är inte bra. Men så länge de inte skäller på mig så bryr jag mig inte så mycket… säger vi.

Allamej
2008-10-01 14:59
#40

6 cigg kvar sen är det över… jag bröt ihop fullständigt igår, köpte cigg och sen så fick jag sån tokångest av att jag gjort det att jag egentligen bara ville dö…

så 6 stycken kvar… paniken växer…

Men jag ska sluta jag med.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

paronskrutten
2008-10-01 15:03
#41

Allamej, det är super att du VILL sluta! :)

Helena

Annons:
Allamej
2008-10-01 15:16
#42

Jo jag vill men när man totalkrashar så är man inte så övertygad längre… :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

paronskrutten
2008-10-01 15:25
#43

Äh, det är bara att försöka igen när du orkar :) Jag tror på dig :)

Helena

Allamej
2008-10-01 15:30
#44

Jag kommer att testa ikväll igen… jag kan ändå inte sova… inte ens om jag har nikotin i kroppen så vad spelar det för roll om jag går i säng och är röksugen också :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Hawknestgrove
2008-10-01 23:11
#45

Vill du av hela ditt hjärta, då går det. Annars så går det inte……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tatsja
2008-10-02 01:50
#46

DEN SISTA

En sista jag ber, tigger och bönar
En sista jag lovar, gråter och stönar
Bara en enda, sen aldrig mer
Bara en enda, sen inga fler

Händerna skakar, hjärtat det slår
När du mig räcker den sista jag får
Lyckan, den känslan när röken går ner
Kan ej sluta, jag vill ha mer

Jag lovar, jag svär, det var den sista
Gråten är nära, när jag dig mista
Tiden den går, längtan är över
Ciggen är slut, jag den ej behöver

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fuckmybrain
2013-09-20 10:49
#47

Jag försökte sluta röka men det höll aldrig längre än från morgon till lunch. Dem timmarna jag höll upp tänkte jag bara på cigaretter. Inte ens som gravid lyckades jag sluta. Men så var jag på bokrea ocg såg boken "äntligen icke rökare" av Allen carr för 19 kr. Trodde inte ett smack på att en bok skulle hjälpa mig att sluta röka men köpte den iaf som en rolig grej. Bästa köp jag nånsin gjort! Ingen bok med skrämselpropaganda utan en bok som får en att förstå hur våran hjärna fungerar. Tex. Ibland kan vi göra saker under lång tid utan att ens tänka på cigaretter. Men så när vi kommer på att vi inte rökt på ett tag så blir vi plötsligt jätte röksugna. Hur kommef det sig? Jo, allt sitter i huvudet, en sorts hjärntvätt. Så allen carrs bok äntligen icke rökare är medicinen. Det är värt ett försök iaf, kostar inte mer än ett paket röda prince.

Upp till toppen
Annons: