Annons:
Etikettbehandling
Läst 5205 ggr
Ladyinred
2008-09-04 14:59

Litium medicinbyte

Nu har jag nyss varit hos min läkare på psyk och diskuterat fram och tillbaka med för och nackdelar på Lamotrigin som jag äter nu och Litium. Fördelen e att jag inte har nån ångest direkt på Lamotrigin, men jag spinner i väg så pass mycket att mina nära och kära inte pallar med mig. Min mor säger att jag pratar annorlunda och att det inte finns någon hejd på hur duktig jag tycker att jag e. O så kan jag inte prata om nått annat än mitt eget och det jag e intresserad. Som om jag inte hörde när de berättade om sig själva utan byter tillbaka samtalsämnet om mig själv.

Detta e rätt ansträngande och jag gör andra illa med att bete mig såhär. Tyvär ser jag inte det själv och tycker att jag mår kanon. Sen när man "vaknar till" igen så skäms jag enormt mycket över hur jag kan bete mig så illa.

Så nu har vi kommit fram till att jag endå ska börja med Litium, tros alla biverkningar det kan ge. Jag vet inte om detta e rätt men jag hoppas på att det ska fungera.

Annons:
kerstinjo
2008-09-04 15:17
#1

Även om du själv inte hör hur du spinner iväg, så är det jättbra att du tar till dig vad dina nära säger.

Ändå låter det som du beskriver så maniskt och då kan det vara bra att prova Litium. Tyvärr så finns det biverkningar på alla mediciner, men just Litiumnivån i kroppen är något som kontrolleras ofta.

Om jag inte minns fel så har just Litium används i över 50 år och har haft en god effekt på sjukdomsförloppet.

Men, du. Du ska inte skämmas över något du inte kan rå på. Så ser en inte rätt behandlad sjukdomshistoria ut och jag hoppas att det kommer att fungera för dig!

 Kerstin 

 

David
2008-09-04 23:46
#2

Kan nog vara klokt att pröva. Lamotrigin är bra just för de depressiva skoven i en bipolär situation, medan Lithium är bra både för de depressiva och maniska skoven. Lithium är väl den medicin som är allra mest beprövad vid bipolärt.

Enda nackdelen som jag ser det (var också erbjuden att pröva Lithium för några år sedan) var de ständiga provtagningarna. Men om man blir att må mycket bättre kanske man står ut med att ta blodprover då och då. Proverna är ju bra för att se att du inte får några allvarliga bieffekter, så det blir en extra säkerhet för dig också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Cat
2008-09-05 00:26
#3

Jag har ätit båda men nu efter ett och ett halvt år med lithium kom dom på att jag inte tålde den. Nära och kära märke stor skillnad just på mitt intevsiva beteende och hättsprat om allt som gällde migTungan ute Så vet precis vad du menar. Visst är de många biverkningar man kan få men känner flera de fungerar jätte bra på när man väl ställt in den, men räkna med biverkningar iaf 3 månader och försök stå ut.

Lamotrigin slutade jag med efter tre månader för att dom slog ut annan viktig medicin. Förövrigt märkte jag ingen skillnad.

Ladyinred
2008-09-05 14:37
#4

Låter jätte bra det ni säger. Idag har jag varit och tagit de förberedande blodproverna. Men fullproppad med Sobril gick det bättre än förväntat,

Min läkare ska ringa så fort hon fått provsvaren, blir antagligen i början av nästa vecka. sen kör vi igång på alvar. Hon sa med att jag skulle få en litiumsköterska där som enbart har hand om litiumpasienter.

Cat
2008-09-05 16:14
#5

#4 Ja en egen sjuksköterska är en av förmånerna man får på köpetGlad Hoppa du får någon riktigt bra du trivs med.

Ladyinred
2008-09-11 22:56
#6

Idag har min läkare ringt, hon hade fått de första provsvaren och de såg bra ut. Så hon ringde in ett recept Lithionit som jag har hämtat ut nu. Tog första tabletten för en och en halv timma sen. Känner inte så mycket än, lite avtrubbad men det kan även va att det börjar bli sent och man blir trött :P

Annons:
David
2008-09-11 23:01
#7

Ska bli spännande att följa hur det går.

Kul att provsvaren såg bra ut också. Fördelem med Lithium-behandling är att man blir noga kontrollerad både före och under behandlingen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ladyinred
2008-09-11 23:05
#8

ja de e alla kontroller som skrämmer mig, men det e inte så mycket att krångla med. Bara att gå dit och få det gjort. Undrar bara hur många gånger det krävs innan man slutar vara skräckslagen.

David
2008-09-11 23:13
#9

Efter 15-20 gången tror jag att man har fått sån rutin att man inte ens märker det. Så var det för mig när jag tog prover ofta.

Jag ska iväg och ta ett gäng prover nästa vecka, fick hem remisslappen idag, och tidigare hade jag varit superorolig, men nu är det nästan så jag ser fram emot det. Skumt men sant.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ladyinred
2008-09-12 14:14
#10

Idag mår jag väldigt märkligt. Jag är långsam i tänkandet och så trött i kroppen. Reaktionsförmågan har nästan helt uteblivit…

flikkan77
2008-10-04 11:58
#11

Jag fungerade superbra på Lithium. Hade ett tag kraftiga och snabba svängar i mitt mående, är manodepressiv, men på lithium blev jag som en "normal" person. Tyvärr fick jag psoreasis, som jag fortfarande tre år senare har kvar, och fick sluta med det efter ett tag. Men jag hann känna hur jag skulle kunna må.

"You just have to belive…"

Allamej
2008-10-04 13:40
#12

#10 Hur går det? Har det jämnats ut?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Upp till toppen
Annons: