Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 7120 ggr
David
2008-08-22 16:41

Paranoid personlighetsstörning

En genomgående misstänksamhet och brist på tillit inför andra personer varför deras motiv genomgående uppfattas som illasinnade.

Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder, och tar sig minst fyra av följande uttryck:

(1) misstänker på lösa grunder att andra utnyttjar, skadar eller bedrar honom eller henne

(2) är uppfylld av oberättigade tvivel på vänners och arbetskamraters lojalitet eller pålitlighet

(3) ger inte gärna andra förtroenden pga. en obefogad rädsla föratt informationen skall komma att användas mot honom eller henne i onda syfte

(4) tolkar in kränkning eller hot i oskyldiga yttranden eller händelser

(5) ältar ständigt gamla oförrätter, dvs. kan inte förlåta någon som förolämpat, sårat eller på annat sätt betett sig kränkande mot honom eller henne

(6) upplever angrepp mot sin egen person eller sitt anseende som inte är uppenbara för omgivningen och är snabb att reagera med ilska eller att gå till motangrepp

(7) har utan rimlig grund återkommande misstankar om att partnern är otrogen

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Allamej
2008-08-23 09:48
#1

Kan nog pricka in några där med

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Senixus
2008-08-23 09:55
#2

1-5 JA… även 6 ibland Förvånad Shit asså… inte trodde jag det här inte *hmm* Ajja That's life typ.

Glädjer mig åt att 7 inte stämmer ett dugg … har ju ingen partner Skrattande

Allamej
2008-08-23 10:06
#3

Behöver inte heller bekymnra mig över nr. 7 längre eftersom jag lade av med det där med partner för över ett år sedan… men innan… oj oj…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Yuki
2008-08-25 19:51
#4

Nja… jag litar inte på någon med det stämmer ändå inte riktigt. Av någon anledning…

Honestyisdead
2008-08-25 20:09
#5

Alla punkter stämmer in på mig. Tyvärr måste jag säga. Men så blir det när man blivit sviken av både "vänner" och partner. Dock inte den jag har nu, men han får skit för det gammla.

heliotropes
2008-08-25 20:23
#6

Den här diagnosen tror jag att de flesta människor har men i olika styrkor.

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
Danila
2009-01-29 19:28
#7

#6 instämmer. Jag kan själv känna igen mig mycket väl på många punkter. Men jag har taskig självkänsla så det har nog mycket med det att göra samt att jag är rädd för att göra bort mig inför folk. Psykologi kan vara lite som horoskop ibland, alla kan känna igen sig på något sätt.

snurro89
2009-02-27 06:55
#8

Allt stämde typ

[rolnor]
2009-02-28 16:11
#9

5 stämmer på mej, försöker att jobba med det, att komma ihåg alla bra möten istället…

kerstinjo
2009-02-28 17:53
#10

Jag känner inte igen mig alls.

 Kerstin 

 

sali
2013-12-30 19:26
#11

Jag har den här diagnosen. Ett ganska jobbigt liv tidigare men jag har fått hjälp av risperidon och är knte alls så misstänksam längre.

Ihima
2015-10-30 15:38
#12

Jag har denna och en annan diagnos. 

Ärligt jag tycker att de är SÅÅÅÅÅÅÅ Skönt att veta vad som är "fel" på mig eller vad man ska säga.

Idag när jag blev uppringd och jag snackar med min gubbe där inne på de huset. Waow jag fick veta saker som jag inte visste.

Men om man säger en skala. 1-5 då går de att snacka mm. 5-10 då är man för långt gången :/ Vad de nu ska betyda

Upp till toppen
Annons: