Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 3487 ggr
David
2008-10-06 06:43

Fotspår i sanden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog med den här texten i min blogg, men tänkte att den passar nog för alla att läsa ibland.

Jag är inte det minsta religös av mig. Två gånger per år ser de mig i kyrkan, och det är påskaftonsnatt, och julaftonsnatt. Midnattsmässorna är mitt "andrum".

Men i texten/dikten nedan, vill du så kan du byta ut "Gud" mot en vän, ett husdjur, eller någon annan som står dig nära. För du är aldrig ensam, även om det känns så ibland (ofta)

En natt hade en man en dröm. Han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud. På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram. Han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter: det ena spåret var hans, det andra var Guds. 

När den sista delen av hans liv framträdde såg han tillbaka på fotspåren i sanden. Då såg han att många gånger under sin levnadsvandring fanns det bara ett par fotspår. Han märkte också att detta inträffade under hans mest ensamma och svåra perioder av sitt liv. 

Detta bekymrade honom verkligen och han frågade Gud om detta. "Herre, Du sa den gången jag bestämde mig för att följa Dig att Du aldrig skulle överge mig utan gå vid min sida hela vägen. Men jag har märkt att under de allra svåraste tiderna i mitt liv har det funnits bara ett par fotspår. Jag kan inte förstå att Du lämnade mig när jag behövde Dig mest.

Herren svarade: "Mitt kära barn jag älskar dig och skulle aldrig lämna dig under tider av prövningar och lidande. När du såg bara ett par fotspår - då bar jag dig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
zmulan
2008-10-06 06:48
#1

Så fint! Och så bra tanke… vi måste finnas för varandra och lyfta upp varandra i svåra tider! :)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

David
2008-10-06 06:54
#2

Precis, det var min tanke. Ibland är jag nere, och då finns det någon där för mig, ibland är någon annan nere, och då finns jag där osv.

Det är lite av tanken med den här sajten, men också i verkliga livet. Ger man lite av sig själv när man mår bra och orkar, så får man ofta mycket tillbaka.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Norum]
2008-10-06 07:34
#3

Den dikten är vacker, tycker jag. Den ger faktiskt hopp..

Tatsja
2008-10-06 09:27
#4

Orden tar direkt i ens hjärta. Den ger nog många lite tröst i ensamheten.

Tack David. Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

kerstinjo
2008-10-06 10:26
#5

Helt underbar David!

Nu får du äran att hamna på www.beroenden.ifokus.se för där kommer ditt inlägg att hamna.

Tack för det! Jag frågar dig inte ens för jag vet att du inte misstycker.

Kerstin

 Kerstin 

 

[aspie]
2008-10-06 11:07
#6

Ja, den dikten har jag sparad sen länge.

Vet att Gud burit mig och fortfarande gör det Flört

Annons:
David
2008-10-06 11:13
#7

Självklart Kerstin. Bara att kopiera! Glad

Bilden är dessutom en "fribild" som får användas hur som helst!

Har ett vykort med den dikten och en superfin fotspårbild här brevid datorn. Ett stycke hopp inger den mig när det känns svårt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2008-10-06 18:02
#8

# 7

Hihi, men på beroende fick den allt heta Fotspår i sanden…..*retas*

 Kerstin 

 

David
2008-10-06 18:06
#9

Såklart den ska heta det här också… fotsteg är ju en helt annan sak. Får skylla på att jag är trött… Oskyldig

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2008-10-06 18:22
#10

OK, godkännsSkrattande men jag kunde inte låta bli att retas lite.

 Kerstin 

 

kerstinjo
2009-03-05 19:01
#11

Puttar lite för den är så fin och tänkvärd. Man behöver inte vara religiös för att uppskatta den.

 Kerstin 

 

haltalotta
2009-03-05 20:10
#12

Jag fick ett vykort av en sjukhuspräst en gång då jag låg på sjukhus pga kronisk smärta. Då det är tungt oavsett vad, så tänker jag på raderna som står på vykortet. Det inger mig tröst.

Upp till toppen
Annons: