Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 9374 ggr
David
2008-08-22 16:50

Fobisk personlighetsstörning

Ett genomgående mönster av social hämning, känslor av otillräcklighet och överkänslighet för negativa omdömen. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fyra av följande uttryck:

(1) undviker yrkesaktiviteter där sociala kontakter är av betydelse pga. rädsla för kritik, ogillande eller avvisande

(2) är ovillig att närma sig andra utan att vara säker på att bli omtyckt

(3) är återhållsam i intima förhållanden pga. rädsla för att känna sig skamsen eller förlöjligad

(4) är upptagen av rädsla för att bli kritiserad eller avvisad i sociala situationer

(5) är hämmad i nya sociala situationer pga. känslor av otillräcklighet

(6) betraktar sig själv som socialt oduglig, oattraktiv eller underlägsen andra

(7) är påtagligt ovillig att ta personliga risker eller att ge sig in i nya aktiviteter eftersom det skulle kunna leda till genanta situationer

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Allamej
2008-08-23 09:50
#1

x, x, x, hmm… jahapp….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Senixus
2008-08-23 09:57
#2

1 , 2 , 5 & 7 till stor del ja

3 , 4 & 6 Absolut Ja

[Victoria-Pancakes]
2008-08-23 15:26
#3

1, 2, 3, 4, 5, 6 och till viss del 7.
Great……

[aspie]
2008-08-23 15:32
#4

Hmmm, ja en del av det stämmer ju ganska braObestämd

Yuki
2008-08-25 19:50
#5

Allt stämmer ju faktiskt in på mig rätt bra. Rynkar på näsan

Fallen
2008-12-01 23:16
#6

Fobisk och generell social fobi är väldigt lika men stora skillnaden är nog att fobiska personer är mera sociala och sätter sig gärna i en sociala situation med den social fobiska undviker.

Här handlar det mera om att hela tiden ligga två steg före kritiken från andra. Då allt man gör måste mera vara perfekt för att undvika kritiken. Kan handla om att man gör tex något inte en gång utan tre fyra gånger utan att känna det är perfekt. Tar hem arbetsuppgifter och sitter med dem nätterna igenom för de måste vara perfekta eller skoluppgifter på samma sätt.  Inte utifrån sig utan ifrån eventuell kritik från andra. Allt man gör handlar om att slippa denna kritik…

Man skaffar inte kompisar så där. Utan de måste först bevisa motsatsen först. Så det kan ta väldigt lång tid innan man vågar bli vän och innan så lallar man på så att den andra ska tro att den är en vän.

Man försätter sig i ett mentalt utanförskap. Genom att alla måste bevisa motsatsen först och man ser sig själv som en andra sortering. Man ser alltid till ha bakdörren öppen så man kan försvinna utan att någon har lagt märke till att man har varit där.

Livet är mot det paranoidiska hållet när det kommer till relationer… Genom att man måste hela tiden vara perfekt så ingen kritik finns och samtidigt som vänner hela tiden måste bevisa motsatsen…

Har fått hjälp att komma ur detta och det är så väldigt skönt… Cool

Annons:
kerstinjo
2008-12-01 23:24
#7

Det är viktigt att notera att fobisk personlighetsstörning inte är samma sak som social fobi även om många av diagnoskriterierna överlappar.

Social fobi innebär en rädsla för vissa speciella situationer medan fobisk personlighetsstörning gäller all social samvaro.

Men jag tycker ändå att dessa kriterier för en diagnos är otroligt luddiga.

Ibland så liknar de psykiatriska diagnoserna ett febrilt letande efter "rätta" kriterier så att man kan sätta en diagnos.

Det kan bli lite farligt, eftersom det är lätt att feldiagnostisera.

 Kerstin 

 

Sindylina
2008-12-28 11:41
#8

#6 "Fallen"

Intressant att du blivit fri fr din fobiska personlighetsstörning. själv fick jag diagnosen för knappt ett år sedan. Det var en lättnad att få diagnosen men samtidigt lite av en besvikelse. De i min närmaste omgivning (mamma, sambo mfl) visste om att jag gjorde utredningen o jag talade om svaret. Jag trodde att de äntligen skulle försöka förstå mig men icke. Det kommer aldrig att ske. Min läkare bryr sig inte heller, tyvärr.

Hur har du gått till väga för att bli bra? Psykologen som gjorde utredningen säger att KBT inte hjälper när det handlar om fobisk p.s. Att det inte går att tvinga fram ngt, man behöver mer tid på sig än tio ggr KBT.

Jag tycker du beskriver mycket av den fobiska p.s. riktigt bra. Som att ligga steget före hela tiden för att slippa kritiken, det är just vad jag gör o det är ansträngande. Jag blir trött, hjärnan får jobba på högvarv hela tiden. En sådan här insändare läser jag minst tre ggr innan jag skickar iväg, den måste ju vara "perfekt" (nu kan jag inte skriva perfekt, men så bra jag nu kan).

Mandelblom
2009-03-07 16:01
#9

#6"Fallen"

Vilken underbar känsla det måste vara att ha kunnat ta sig ur sin fobiska personlighetsstörning!!!

Jag har hört att det inte går att bli av med, av läkare. Men att psykologer menar att det ju inte finns någonting som man inte kan jobba på. Lite ljusare inställning alltså.

Men hur gjorde du ?

patti2
2009-07-15 22:56
#10

Allt stämmer in på mig. Det där med att alltid ligga steget före känner jag väl igen.

Froddel
2009-07-15 23:08
#11

1,3,4,5 och 6 - sååå mycket jag!!

2 och 7 till viss del!

#7  Jag har aldrig riktigt känt igen mig i det är med social fobi eftersom jag inte har några specifika tillfällen/platser som det blir påtagligt…så det här med fobisk personlighetsstörning kändes ju mer "rätt"

[Giiisella]
2009-07-15 23:55
#12

#4 & #5, varför ledsna gubbar? Störningen är ju en del av er, något som ni antingen kommer att behöva lära er att delvis leva med eller som kan förändras med tiden.

Det spelar ingen roll hur många av dom där kriterierna ni uppföljer, om ni har diagnos på det eller ej. Ni är fortfarande samma person och störningarna är dom samma även utan dom där kriterierna.

Dock är det ju givenvis bra att få en diagnos på det för framtida behandling :) (om ni inte redan har det då)

LenaR
2009-07-16 00:02
#13

Jag känner igen allt från 1-7 från mitt förra liv. Har aldrig hört talas om fobisk personlighetsstörning förut!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Emelie-E
2009-07-16 00:28
#14

Allt stämmer in på mig ;S Det var inge kul att läsa..

Aviendha
2009-07-16 02:56
#15

På de senaste testen så hade jag drag åt detta. Vissa dagar - ja, andra stämmer det inte alls. Vet dock inte vad det innebär, de hävdade att fobisk personlighetsstörning = ångest. Stämmer det?

Froddel
2009-07-16 23:07
#16

Var gjorde du de testen?

Aviendha
2009-07-17 00:00
#17

#16 Jag? Hos psykolog, MADRS kanske ett hette?

Froddel
2009-07-17 00:31
#18

#17  Ja, duFlört..glömde skriva numret före…

Jag tror att jag också har gjort ett sånt hos min senaste psykolog, jag har för mig att det hette så iaf, fast han gav inte mig nån återkoppling på det…det var bara en massa papper jag skulle fylla i med jämna mellanrum..jag antar att han satt och tittade på det efteråt. Han gick sista terminen på psykologprogrammet och gjorde sin "praktik" där jag gick o pratade.

Aviendha
2009-07-17 00:49
#19

#18 Ah, där ser man. Det är ett av de få jag fått "feedback" på. Annars har de aldrig sagt något. Tycker inte om frågorna, jag är ju så kritisk till formuleringar så jag undrar ideligen hur de tänkte när de skrev ihop dem ;)

Froddel
2009-07-17 00:57
#20

#19 Ja, jag känner mig så trög emellanåt också så jag förstår ju inte riktigt formuleringarna. Och så känns det som att det inte finns tillräckligt många svarsalternativ, trots att man kan kryssa mitt emellan två alternativObestämd, jag gillar inte de där testen, fast de är säkert bra för att dom ska få en större överblick hur det ser ut..det kan ju vara svårt att sätta ord på hur man känner emellanåt och förklara..

Annons:
Aviendha
2009-07-17 01:31
#21

#20 Exakt! Känns som man ibland måste välja mellan två opassande svarsalternativ. Hade kanske vart bättre att man gjorde det muntligt ibland.

HannaM
2009-07-17 03:23
#22

Åh opassande svarsalternativ känns igen… det stämmer ju aldrig med verkligheten så antingen blir det överdrivet eller underdrivet eller så väljer man den som passar minst dåligt.

lakrits69
2009-08-03 17:56
#23

#21 personlighetsstörning = ångest

Detta är något jag funderar mycket på!  Vad orsakar vad eller har man både och?

Samtidigt inser jag att jag har lidit av dessa två i över 20 år så det är klart att jag har fått ärr och kommer vara annorlunda fastän jag blir av med ångesten!

Det här är mitt liv, jag kan inte försöka ha som mål att mitt liv ska se ut som någon "normal" persons liv.

Jonas Gardell tycker jag är ett bra exempel på person som utåt agerar sin ångest och uppfattas lite konstig.

Vi kanske har lite att lära av honom!

Bergspuman
2009-08-03 18:10
#24

Nä jag har inget alls av det där…

Jag e bara vanligt klassiskt jävla deppad…

Flört

Sindylina
2009-12-09 13:01
#25

#12

Ja, störningen är en del av oss men just denna störning handlar ju om att vi inte vågar vara oss själva. Vi är rädda för kritiken osv.

Mitt mål som frisk är att våga vara mig själv inför allt o alla. Att våga göra bort mig utan att den första automatiska tanken är "hjälp, vad tänker alla om mig nu?" Jag vill kunna snubbla o gå vidare, utan dessa tankar osv.

Upp till toppen
Annons: