Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 13677 ggr
David
8/22/08, 4:49 PM

Narcissistisk personlighetsstörning

Ett genomgående mönster av grandiositet (i fantasin eller i beteendet), behov av att bli beundrad och brist på empati. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

(1) har en grandios känsla av att vara en betydande person (t ex överdriver talanger och framgångar, förväntar sig att bli behandlad som höjd över mängden utan att genom sina gärningar ha gjort sig förtjänt av det)

(2) är upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, glansfullhet, skönhet eller fulländad kärlek

(3) tror sig vara en speciell och unik person som bör söka sig till, eller bara kan bli förstådd av, andra personer (eller institutioner) som är speciella eller har hög status

(4) kräver ett övermått av beundran

(5) har en känsla av särskilt berättigande, dvs. har orimliga förväntningar på särbehandling eller på att andra automatiskt ska svara upp mot hans eller hennes förväntningar

(6) utnyttjar andra, dvs. drar fördel av andra för att uppnå sina egna mål

(7) saknar empati: är obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov

(8) är ofta avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund

(9) är arrogant och högdragen i sitt beteende eller i sina attityder

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Ayena
8/22/08, 6:51 PM
#1

Kan man inte kalla denna personligheten för någon form av psykopat?

David
8/22/08, 7:28 PM
#2

Hittar inga bra kriterier på vad en psykopat egentligen är. Obestämd

Det här är en slags personlighetsstörning, men vissa av kriterierna stämmer ju in på vad vi skulle kalla för psykopat, men vissa kriterier är ju ändå lite mildare.

Någon som har några idéer om det?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ayena
8/22/08, 9:53 PM
#3

Just detta med saknad av empati och föreställningen om att personen är höjd över andra

AndersT
8/22/08, 10:23 PM
#4

I diagnossystemet för psykiatrin - DSM IV - är personlighetsstörningarna indelade i olika kluster…Kluster B innehåller Narcissitisk PS, Borderline PS, Antisocal PS och histrionisk PS. Denna sista är väl det som man brukar kalla psykopati. Dock finns en internationell variant som är nog mer är psykopati. Den utgår från ngt som heter Psykopatichecklistan och är framtagen av en kanadensare, Robert D Hare, men jag tror den används i Sverige också.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

David
8/22/08, 10:30 PM
#5

**KLUSTER A
**Paranoid PS
Schizoid PS
Schizotyp PS

**KLUSTER B
**Antisocial
Borderline
Histrionisk
Narcissistisk

**KLUSTER C
**Fobisk
Osjälvständig
Tvångsmässig
Passivt-aggressiv
Personlighetsstörning UNS

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
8/22/08, 10:31 PM
#6

Hittade Hares psykopatichecklista för psykopati

  1. Talför/ytlig charmig
  2. Förhöjd självuppfattning/grandios
  3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
  4. Patologiskt lögnaktig
  5. Bedräglig/manipulativ
  6. Saknar ånger och skuldkänslor
  7. Ytliga affekter
  8. Kall/bristande empatisk förmåga
  9. Parasiterande livsstil
  10. Bristande självkontroll
  11. Promiskuöst sexuellt beteende
  12. Tidiga beteendeproblem
  13. Saknar realistiska, långsiktiga mål
  14. Impulsiv
  15. Ansvarslös
  16. Tar inte ansvar för sina handlingar
  17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
  18. Ungdomsbrottslighet
  19. Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning
  20. Kriminell mångsidighet

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
8/22/08, 10:34 PM
#7

Tidiga indikatorer för psykopati

  • En ovanligt lång period av sängvätning i barndomen
  • Grymhet mot djur tidigt i barndomen
  • Pyromani och annan vandalism, som är allvarligare än vanliga "pojkstreck"
  • Lögner "för skojs skull" för att driva med andra
  • Skolk då barnet anser att hans egna nöjen är viktigare än skolan
  • Stölder eftersom användning av andras ägodelar anses vara en självklar rätt
  • Aggression mot omgivningen som "ska lyda"
  • Förakt mot auktoriteter som psykopaten inte anser sig behöva lyda

Står också såhär:

Den nämaste motsvarigheten anses vara antisocial personlighetsstörning och psykopati ses ofta som en särskilt grav variant av denna störning. Det finns dock även beröringspunkter med narcissistisk och Borderline personlighetsstörning.

Psykopaten karakteriseras utifrån tre distinkta facetter:

  • Facett 1 Interpersonell - motsvarar kriterierna för narcissistisk personlighetsstörning.
  • Facett 2 Affektiv - motsvarar kriterierna för Borderline personlighetsstörning.
  • Facett 3 Livsstil - motsvarar kriterierna för antisocial personlighetstsörning.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Yuki
8/25/08, 7:57 PM
#8

Inget stämmer.

LotusBlomma
9/30/08, 3:33 PM
#9

I våran familj så är vi några st som har så kallad Narcissistisk personlighetsstörning.

Grejen är den att vi är beroende & personligheten ligger i vår natur & växer sig starkare när vi använder droger en längre tid

psp04msa
3/17/09, 9:05 AM
#10

Psykopati är egentligen ingen egen personlighetsstörning enligt DSM kriterierna. Kommer frå sociopati och är föregångaren, som med vissa modifikationer, har blivit antisocial personlighetsstörning som även den finns i kluster B. Dock lever begreppet kvar inom psykiatrin där Hares psykopati checklista (H-PCL) (kan googlas!) ibland används för att avgöra en persons psykiska störning.

Micke

Normal people worry me!

Bergspuman
8/10/09, 2:33 PM
#11

Jag har haft en chef som jag stämde av Hares lista med, han fick 28 poäng, och då visste jag inget om den chefens barndom eller om han möjligen var / hade varit sexuellt utsvävande. Hans besatthet av kontroll och perfektionism var nog det mest framträdande draget. Man fick aldrig vara ifred liksom. Hemsk människa. Det var med en lättnadens suck som jag gav mig iväg därifrån. Jag fick även byta e-postadress för att bli av med honom, och mitt fackliga ombud fick hota med polisanmälan för ofredande.

Pleasant
8/10/09, 4:04 PM
#12

Jag har läst Psykologi B och då skulle vi skriva om ett arbete om olika psykiska sjukdomar och liknande och jag valde då att skriva om narcissism och psykopati.

Det var väldigt intressant och samtidigt lite skrämmande. Jag hittade jättebra information och kriterier för en psykopat men tyvärr har jag inte länkarna här just nu.. Jag hittade även en hemsida där människor hade skickat in sina egna berättelser där de hade hamnat eller träffat en psykopat.

Jag ringde även olika psykiatriska sjukhus och liknande och fick där igenom mer information.

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

neworion
8/10/09, 5:16 PM
#13

var mycket som gick ut o in i varandra tycker jag ,måste vara väldigt svårt ställa en diagnos

Annons:
Hawknestgrove
8/10/09, 9:07 PM
#14

Allt stämme på min Fd förutom att han inte var elak mot djur. INte ens när han var liten. På sin höjd så fångade han humlor och satte i tändsticksaskar och lekte radio. Släppte sen ut dem igen. MEn allt annat stämmer!"

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

skogspinglan
11/4/09, 7:30 PM
#15

har läst i Kullbergs dymaisk psykiatri att denna p.s är den som är svårast att leva med både för personen själv o anhöriga, arbetskamrater ev vänner etc o för att självinsikten saknas. den kommer ofta i medelålderna stod det o då kan ångern bli djup o krisen är ett faktum. har träffat många med denna p.s

LightAndShadow
8/17/12, 6:30 PM
#16

Jag träffade en man för några månader sedan som i början var väldigt charmig och kariskmatisk men jag märkte snart att det var något som inte stämde och att han bär på ett mörker. Nu har jag förstått att han har en narcissistisk personlighetsstörning. Han har ett oerhört grandiost beteende, stort ego och fruktansvärda humörsvängningar och attitydproblem. Han uppfyller minst fem av punkterna av diagnosticeringskriterna enligt DSM-IV-TR vilket också är en tydlig indikation på personlighetsstörningen.

Han är medveten om att han är narcissist men jag tror aldrig han skulle erkänna att det gått så långt som till att han uppfyller kriterierna för diagnosticering/personlighetsstörning och det ligger ju även i sakens/personlighetens natur.

Han är fruktansvärt svår att leva med (vi bor dock inte ihop men har pratat om det men som det är nu är det uteslutet) och jag vet varken ut eller in. Om de positiva egenskaperna övervägde och han oftare var uppåt än nedåt skulle jag kunna stå ut (jag har själv ett bräckligt psyke och alla har sina sämre sidor) när han blir moody som han säger men nu är de bra stunderna allt färre. Det som har förvärrat beteendet är att han drabbades av stor sorg för en månad sedan och jag försöker ha förståelse för det men det är svårt att veta vad som är vad sas i hans reaktioner och beteende. Det är jag som råkar i skottgluggen för smällarna och jag orkar inte med detta ändå älskar jag honom. Vet inte vad jag skall ta mig till. Tidigare överröste han mig med superlativer och komplimanger, nu hackar han på det mesta och trycker ned mig verbalt och blir allt mindre kärleksfull. Vi borde vara nykära men nu känns det som vi varit ihop i flera år. De flesta ber mig fly fältet vilket jag kan förstå och de tycker jag är värd så mycket mer, men jag vill ge honom en riktig chans att jobba med sig själv.

Han sade vid ett tillfälle av insikt att han vill förändra sin personlighet och att han är medveten om att han har "attitydsproblem" men som den narcissist han är tror han ju inte att någon psykolog är honom god nog eller att terapi biter på honom. "Han är ju smartare än dem och vet bäst själv och har en hög adrenalinnivå som inte kan botas" och bla bla bla. Han äter mediciner, bl a mot depressioner och panikångest så han har haft kontakt med psykiatrin vilket på ett sätt försvårar problemet. Hans humör kan gå från soligt till kolsvart mörker lika hastigt som man trycker av och på en strömbrytare, jag har aldrig varit med om något liknande. Vi skildes åt som ovänner och han betedde sig rent av förkastligt vilket jag också sade. Två timmar senare fick jag ett kort sms där han bad om ursäkt för att han var "så vrång" och sedan var allt som vanligt enligt honom Förvånad men jag svarade att det var långt ifrån ok och att han betedde sig som ett svin. Nu känner jag att jag måste tänka och rå om mig själv ett tag, vet inte vad som händer framöver.

Något positivt i det hela är att han alltid blir ångerfull efteråt vilket visar att han har en viss självinsikt ändå men det hjälper naturligtvis inte i längden om han inte börjar jobba med sig själv för att förändra detta oacceptabla beteende. Jag skall prata med honom om detta och ge honom förslag och ultimatum men hur lägger man bäst fram det? Jag behöver råd. Vad tycker ni andra?

romperstomper
8/18/12, 3:38 PM
#17

Jag tycker att det ska sägas att det är en glidande skala mellan dessa diagnoser och att vi alla kan hänfalla åt en det ena än det andra.

LightAndShadow
8/19/12, 4:10 PM
#18

Så är det med alla diagnoser, men skillnaden mellan att hänfalla åt något håll ibland och att beteendet är ett genomgående mönster är stor. Det är ju när symptomen medför problem som inverkar på individens och omgivningens liv som man kan börja tala om funktionshinder och diagnos.

FotoAlle
8/28/12, 4:34 PM
#19

Jag har samtliga diagnoser i Kluster B - förutom Antisocial.

Diagnostiserad EPS, med drag av Narcissistisk PS och Histrionisk PS men jag är absolut ingen psykopat.

word71
10/19/12, 4:39 PM
#20

Finns en bra artikel om narcissism: Är du kär i en narcissist

http://jonasgademinblogg.blogspot.se/2012/08/jonas-gade-comunicera-ar-du-kar-i-en.html

Annons:
Upp till toppen
Annons: