Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 6071 ggr
David
8/22/08, 4:42 PM

Schizoid personlighetsstörning

Ett genomgående mönster av tillbakadragenhet från sociala situationer och ett begränsat register av känslouttryck i kontakten med andra. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder sig minst fyra av följande uttryck:

(1) varken önskar eller uppskattar nära relationer. inom den egna familjen

(2) väljer nästan alltid ensamaktiviteter

(3) har föga, om ens något, intresse av sexuell gemenskap

(4) finner sällan något nöje av tillvaron

(5) saknar nära vänner eller andra personliga kon över den närmsta familjekretsen

(6) verkar vara likgiltig för såväl beröm som kritik

(7) uppvisar emotionell kyla, tillbakadragenhet eller flacka affekter

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Allamej
8/23/08, 9:47 AM
#1

Så här passar jag in på min diagnos:

1.Jag har min syster som är mig så nära som en människa kan vara, mor, far och lillebror lite längre bort.

2.Japp, kan jag vara ensam så är jag det

3.Nope, nada… får tokångest om någon försöker sig på det dock

4.Jag har ett par vänner som kontigt nog ligger närmare mig än mor och far

5.Inte likgiltig, bara konfunderad över hur man ska ta det

6.Den här punkten har jag aldrig kunnat kryssa i … enda gången jag kan bli känslokall är när jag är redigt förbannad. I övrigt så brinner jag för allt och alla… jag gråter om jag ser en nalle ligga på marken… jag gråter av Tanken på att nallen ligger på marken.

Men tack snälla för att du David tog upp detta så att folk som undrar kan fråga och framför allt förstår att det inte rör sig om shizofreni

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Victoria-Pancakes]
8/23/08, 3:29 PM
#2

2, 4, 5, 6, 7

[aspie]
8/23/08, 3:37 PM
#3

Hmmmm, detta stämmer ganska bra in på mig, kanske till viss del 6 och 7 stämmer utom känslokallheten. Flacka affekter, vad är det?Skäms

Yuki
8/25/08, 7:48 PM
#4

Allt passar faktiskt in på mig ganska bra. Vissa mer och vissa mindre. Men jag är inte vuxen.

David
8/25/08, 7:52 PM
#5

#4. Det hör till tonårslivet att vara lite upp och ner. Det är ju när man tonåring man ska testa sina gränser Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Yuki
8/25/08, 7:55 PM
#6

#5 Våghalsighet. Tungan ute

Annons:
David
8/25/08, 7:56 PM
#7

Så kan det ju också vara… Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Yuki
8/25/08, 7:58 PM
#8

Ja. Tungan ute

[Tassy]
11/23/08, 5:03 PM
#9

Jag fick diagnosen schizoid för några år sedan. Numer ser jag mig dock som nästan helt frisk ifrån det.

HannaM
11/23/08, 9:49 PM
#10

Hmm undrar o det är det här min läkare tänker på? Står i senaste sjukintyget (nej läkaren säger inget till mig, får läsa där) att jag visar tydliga tecken på personlighetsstörning men inte vilken typ.

Emelie-E
11/23/08, 11:19 PM
#11

Tycker det mesta där stämmer in på mig ;/

Rocktjejen
11/23/08, 11:28 PM
#12

men Hanna det behöver ju inte vara just detta..Borderline är ju också en personlighetsstörning sen finns det en massa andra olika..jag tror att det är som med Borderline..man kan se drag utav flera olika diagnoser..även jag läser ju och ser att en utav alla stämmer in men man får nog läsa lite mera om denna personlighetsstörning så att man får lite mer kött på benen..det är sånt här som är farligt egentligen att bara läsa några punkter o sen tro att man har denna "sjukdom"

nu menar jag med allt och inte bara schizoid personlighetsstörning

Varma kramar Eva

HannaM
11/23/08, 11:37 PM
#13

#12 var mest en fundering från min sida…. för min del spelar det mindre roll vilken personlighetsstörning det är, om det ens går att säga att det är en speciell. Tidigare har jag haft diagnosen Emetionell instabil, dvs Borderline men nu är den biten borta (i senaste sjuintyget) så jag funderade bara lite=)

Annons:
[YlvaP]
10/21/09, 10:40 AM
#14

Några tester som jag har gjort och det jag läst om stämmer denna in på mig mest.

[rolnor]
10/21/09, 3:07 PM
#15

Har läst i en bok om schizoid kompromiss och att det är samma sak som narcisistiskt personlighetsstörning?

[Fiction]
1/5/10, 1:44 AM
#16

Mga av dessa kriterier går hand i hand med hur Aspergers syndrom kan uttrycka sig, så jag kan tänka mig att det feldiagnostiseras ganska vilt.

Verra88
1/5/10, 3:23 AM
#17

(2) väljer nästan alltid ensamaktiviteter -  Stämmer 

(3) har föga, om ens något, intresse av sexuell gemenskap - har helt tappa intresse för sexuell lust

(4) finner sällan något nöje av tillvaron - Stämmer

(6) verkar vara likgiltig för såväl beröm som kritik -  Stämmer

(7) uppvisar emotionell kyla, tillbakadragenhet eller flacka affekter - Stämmer

[aspie]
1/5/10, 8:22 AM
#18

#16 Helt rätt, det har jag läst mkt om oxå. De är många som blir feldiagnostiserade

[Fiction]
1/5/10, 12:22 PM
#19

#18 Jag kan tänka mig att den största skillnaden mellan dessa tu diagnoser, är att man föds med Aspergers syndrom alltmedan personlighetsstörning är ngt man utvecklar med tiden.

Det borde således vara svårt för en psykolog som träffar sin klient i vuxen ålder att ställa diagnosen schizoid personlighetsstörning såvida h*n inte har inblick i hur klienten var i ung ålder. Ngt som mga psykologer enligt min erfarenhet inte verkar intresserade av att utreda ordenligt.

[aspie]
1/5/10, 12:47 PM
#20

#19 Jo, jag tror oxå det kan vara så. Antar att det var knepigt att utreda mig eftersom jag inte hade förälrar som kunde berätta hur jag var då jag varliten men eftersom Aspergers ligger i släkten så var det väl ganska klart att även jag har Aspergers antar jag

Annons:
Upp till toppen
Annons: