Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
07. Beroende

Beroenden och depressioner.

2008-09-04 13:58 #0 av: kerstinjo

Många gånger så går ett beroende hand i hand med depressioner.

Om det är beroendet som skapar en depression, eller om det är depressionen som skapar ett beroende kan nog vara lite olika beroende på vem man frågar.

För min egen del är det helt klart att beroendet skapade ångest och depressioner. Ibland bottendjupa, ibland mildare.

I takt med min nykterhet/drogfrihet har jag återfått den styrka och sinnesro som jag så väl behöver.

Hur har det sett ut för Dig? Kan Du se något samband?

Välkommen att titta in på www.beroenden.ifokus.se

Anmäl
2008-09-05 00:17 #1 av: Rocktjejen

Där sa du något..Flört så har jag inte tänkt faktiskt att beroendet kan skapa en depression eller vise versa..där fick du mig att få något o fundera på..tackar för det!Glad

Anmäl
2008-09-05 01:42 #2 av: Cat

Visst finns de samband men de är nog lite olika i vilken ända de börjar.

Anmäl
2008-09-05 01:46 #3 av: David

Absolut. För många kan det börja med en depression som leder till ett missbruk/beroende, kanske framförallt av alkohol eller tabletter/narkotika, men även sötsaker osv.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2012-07-06 17:52 #4 av: [MissNathalie]

Jag hamnade i en depression efter jag avslutat mitt missbruk. För min del så känner jag sorg över att jag aldrig ska få känna en kick igen och att jag inte kan bara skippa livet som jag gjorde förut.

Jag är olyckligt kär i Mephedronet helt enkelt och det gör mig deprimerad. Jag har varit drogfri i 1,5 år nu och jag upplever bara att det blir värre och värre min depression.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.