Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 10012 ggr
David
2008-08-22 16:51

Osjälvständig personlighetsstörning

Ett genomgående och påtagligt starkt behov av att bli omhändertagen, vilket leder till ett undergivet och klängigt beteende samt rädsla för separation. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

(1) har svårt att fatta vardagliga beslut utan ett övermått av goda råd och uppmuntran från andra

(2) har behov av att andra ansvarar för de flesta viktiga områden i hans eller hennes tillvaro

(3) har svårt att visa sig oenig med andra av rädsla för att mista deras stöd eller gillande. Obs: Inkludera inte fall av välgrundad rädsla för vedergällning.

(4) har svårt att starta projekt eller göra saker på egen hand (vilket beror på bristande tilltro till det egna omdömet eller förmågan snarare än på bristande motivation eller energi)

(5) går till ytterligheter när det gäller att få stöd och uppmuntran från andra, såsom att frivilligt åta sig att utföra sådant som är obehagligt

(6) känner sig obekväm eller hjälplös på egen hand på grund av överdriven rädsla för att inte kunna ta vara på sig själv

(7) söker genast etablera en ny relation som skall ge omsorg och stöd när ett nära förhållande tar slut

(8) är orimligt upptagen av rädsla för att bli övergiven och behöva ta hand om sig själv

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Ayena
2008-08-22 18:45
#1

Mycket intressant!

Det finns ett par stycken i min bekantskapskrets, inte vänkrets eftersom dessa människor omedelbart skapar konflikt.

Sara
2008-08-22 21:11
#2

Jag fick denna diagnos efter 1 ½ timmes utredningssamtal med en psykolog, något jag starkt motsatte mig mot.

Kan säga att inget ovanstående stämmer in på mig.

Sara

Yuki
2008-08-25 20:04
#3

Stämmer inte in på mig. Är väldigt självständig faktiskt.

Mysan59
2008-08-26 19:57
#4

Aj då, mycket som stämmer in på mig, fast jag har diagnosen ADHD och det ganska är därför jag är som jag är… Obestämd Glad

#1 Jag skapar inga konflikter dock

David
2008-08-26 21:00
#5

Jag tror att många har vissa av de här dragen i sig, då och då i allafall. För mig så går det upp och ner, när jag mår sämre blir jag mer osjälvständig än när jag mår bättre.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[lanns]
2008-08-30 16:20
#6

#5 Håller med. 
Vissa drag stämmer in på mig de dagar jag mår som sämst.

Annons:
Fallen
2008-12-01 23:05
#7

En vanlig diagnos för dem som har vuxit upp i och under fysisk som psykisk misshandel. Rädsla för detta sitter kvar och man är behov av bekräftelse ifrån andra att detta inte återkommer.

Man liter inte på sig själv eller tro att man kan. Utan det kan vara en små sak som "Passar jag i rött?" Då en fråga som återkommer varje gång personen har rött på sig. Man ringer varje gång något större beslut ska tas. Då bekräftelse frågan "Gör jag rätt nu?" "Hur ska jag göra nu?" Då för alla dagliga beslut stora som små…

Fast det klassiska är nog när man ringer tryggpersonen. Oftast är det inte alla personer kring en som man söker bekräftelsen att man gör rätt.

Konfliker är något som man inte utsätter sig för utan man frågar i stället om man gör rätt nu… Låter den andra vinna och man sväljer konflikten. Fast detta går mera in i fobisk personlighetstörning. Fast dessa ligger som sagt i samma kluster och då går de in i varndra väldigt mycket.

Osjälvständig personlighetstörning kan ses som en storts tvångshandling kring "Gör jag rätt nu?" "Tar jag rätt beslut nu?"och bekräftelse sökande över beslut och andra liknade situationer.

Själv blev jag medveten om min osjälvständiga personlighetstörning när jag ringde min särbo och frågade om mitt barn skulle få en röd eller blå overall… Är idag "frisk" ifrån den. Fick total förbud under min terapi tid att överhuvudtaget söka bekräftelse från andra och därigenom lägga märke till alla dessa situationer. Det var väldigt många. Oskyldig

Fast utåt kan personen verka vara en helt annan. Just för man har sina tryggperson som man vänder sig till. Oftast de/den som har misshandlat en i sin barndom.

Denna kommentar har tagits bort.
AnaisNin
2011-06-17 10:52
#9

Har läst ditt inlägg om " Osjälvständig personlighetsstörning " och ungefär alla punkter du beskriver och skriver om stämmer in på mig. Jag har aldrig gått och pratat med psykolog/kurator eller liknande för att få någon sorts utredning eller diagnos så jag kan inte veta för säkert att jag skulle lida av "osjälvständig personlighetsstörning ".

_Men är det en störning eller något som är del utav ens personlighet och karraktär som människa? Skulle KBT isåfall hjälpa? För medicin/psykofarmaka skulle väl inte hjälpa nämnvärt? Har ätit Cipralex/sertralin men är nu fri från dessa mediciner sedan ett tag tillbaka. Är glad för detta. Ibland kanske det är för lätt att ta till stark medicin? Men hur länge skall man stå ut/försöka att hjälpa sig själv med hjälp av positiva tankar mm…
_

Upp till toppen
Annons: