Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 5542 ggr
[Taz-Mania]
3/26/11, 4:20 PM

Bipolär eller Borderline - mediciner?

Jag har asperger diagnostiserat och vet att jag lider av Borderline eller bipolärsjukdom.

Jag vill försöka få medicin emot mina problem men nåt son INTE ger viktuppgång eller behöver blodprover för att kolla nivåer och som inte riskerar skada lever och njurar.

Jag har tittat på Lamictal emot mina humörsvängningar, okontrollerad aggressivitet, usla impulskontroll som ihop med manier förstör mitt liv/ekonomi och min tillvaro.

Där står inget om viktuppgång på Lamictal. Nån som vet om man går upp vikt av Lamictal? Blir man väldigt trött? Har hundar att ta hand om!!! Vill inte gå upp mer i vikt nu!!!!

Och dessutom står det att p-pillers effekt kan nedsättas. Jag vill inte bli gravid i dagsläget då min sambo INTE vill ha (fler) barn! Jag har inga. Han slaknar av kondom så det är uteslutet. Så jag måste ha p-piller och att de fungerar så han inte blir pappa emot sin vilja.

Vill inte äta nåt som förstör lever eller njurar eller som gör mig till en zombie av trötthet. Ej heller nåt som ger viktuppgång. Väger redan för mkt. Men behöver hjälp emot mina problem med humöret som svänger och okontrollerbar agressivitet och impulser som förstör min ekonomi. Mani kanske det är faktiskt…

Vill inte behöva ta blodprover då det skapar panik hos mig.

Utan nåt jag kan äta tryggt utan oro för viktuppgång eller extrem trötthet, där jag inte måste ta blodprover, få lever eller njurar skadade och som jag tryggt kan förhindra graviditet på med p-piller men som hjälper mig med mina problem.

Kan någon hjälpa mig få svar?

Skriv isf.

Annons:
[Taz-Mania]
3/26/11, 4:23 PM
#1

Ps. Hjälper Abilify emot bipolär och borderlineproblemen med agressivitet och impulser och manier? Det erbjöd min läkare mig sist men jag bad om att få tänka på det. Har inte tagit upp mina problem ännu, ska göra det men läkare säger inget om vad det man får innebär. så vill veta innan vad som funkar och inte och vad tex Lamictal innebär i de frågor som jag ställt. Ds.

jahadu
3/27/11, 11:09 PM
#2

Jag käkade lamictal mot bipolär, men jag blev mest trött och fick små spasmer, slappnade jag av i käkarna så började jag hacka tänder. Hade dessutom väldigt svårt att vakna ordentligt på mornarna och orka stiga upp. Jag käkade bara 50mg och jag vet att mitt ex (kille) käkar typ 400mg mot sin epilepsi och han är väl också trött men verkar klara av vardan bättre än vad jag gör. Så det är väl olika med hur känslig man är. Själv kände jag mig inte så mycket stabilare av lamictal, hade det dessutom tillsammans med sertralin men nu när jag har slutat med båda så känner jag ingen skillnad. Men jag tycker ändå att det kan vara värt att testa lamictal, och funkar det inte så är det ju bara att trappa ner och byta ut mot nåt annat.
Jag behövde hur som helst inte ta några blodprover (har världens fobi för sånt) innan jag började med den medicinen.
Gick inte upp i vikt heller.


[Taz-Mania]
3/28/11, 10:27 AM
#3

Tack för ditt svar!!!!

Kiyona
3/29/11, 10:08 PM
#4

Du kan aldrig veta "vad som fungerar" på just dig, det är otroligt individuellt och läkaren rekomenderar den medicin han/hon anser skulle passa just Dig.

Det du själv kan gölra är att gå in på fass.se och läsa om medicinen din läkare bad dig tänka över sedan får du utifrån de kunskaper du fått genom att läsa om preparatet ta ställning till om det är något du skulle kunna tänka dig att prova.

Du får lita på vad din utbildade läkare säger och inte vända dig till ett forum på internet. Sådana här frågor ska tas upp med profesionellt utbildade människor som vet vad som är rätt och fel och vad som ska göras i både specifika och individuella situationer.

Vad som fungerar på någon kanske inte alls fungerar för dig. Därför ska man undvika att tipsa varandra om olika preparat. Det är inte hostmedicin som disskuteras i det här forumet utan starka och potentiellt livsfarliga mediciner.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
3/29/11, 10:18 PM
#5

För att göra dig lite lugnare så kan jag tala om att just Abilify kräver inte blodprovstagning (även om man bör ha regelbundna koller på organfunktion och andra värden vid medicinering av Abilify och alla andra psykiatrimediciner). Abilify är framtaget för att hjälpa vid tillstånd som manier, impulsivitet eller agressivitet.

Sedan finns det många andra preventivmedel man kan använda förutom p-piller eller kondom.

Tar man starka mediciner rekomenderas egentligen att inte använda några hormonpreparat överhuvudtaget då de kan påverka eller påverkas av medicineringen, utan det allra bästa är ett hormonfritt skydd, såsom koppar-sprial till exempel.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
3/29/11, 10:18 PM
#6

För att göra dig lite lugnare så kan jag tala om att just Abilify kräver inte blodprovstagning (även om man bör ha regelbundna koller på organfunktion och andra värden vid medicinering av Abilify och alla andra psykiatrimediciner). Abilify är framtaget för att hjälpa vid tillstånd som manier, impulsivitet eller agressivitet.

Sedan finns det många andra preventivmedel man kan använda förutom p-piller eller kondom.

Tar man starka mediciner rekomenderas egentligen att inte använda några hormonpreparat överhuvudtaget då de kan påverka eller påverkas av medicineringen, utan det allra bästa är ett hormonfritt skydd, såsom koppar-sprial till exempel.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
Upp till toppen
Annons: