Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3264 ggr
MajaL
4/2/11, 2:58 PM

Behöver hjälp!

I skolan har vi fått ett påhittat fall att lösa. (Går psykologi B).

Någon som har tips på vad Sixten kan ha för diagnos?

En Som heter Sixten har just flyttat ihop med sin tjej. Han har ärvt sin farmors lägenhet och den flyttar de in i.

Han har tyckt att det varit roligt att få möblera och flytta in.

De är väldigt kära och är så gott som aldrig osams.

Flickvännen heter Elsa. När Elsas föräldrar kommer med en flyttlåda fylld med saker från Elsas rum så börjar Elsa att möblera och dekorera med sina saker.

Då Sixten kommer hem så är han först glad som vanligt. Men när han ser alla Elsas saker så blir han tokig. Han säger att hon inkräcktat på hans område och att hon ska ut ur lägenheten och inte komma tillbaka.

Sixten blir ilsken och väldigt arg, slänger saker omkring sig.

När Elsa gått tar han bort hennes saker och då kändes det mycket bättre för Sixten.

Alla spår av Elsa slängdes och när allt var borta så kändes det helt bra för Sixten igen. Efter att allt hon tyckte om / hennes saker sälngts så kände Sixten sig nöjd och belåten.

Sixten fortsätter att leva ensam, kännslorna för Elsa var som bortblåsta. Sixten kommer på att han trivs bäst med att vara själv och spegelbilden av han själv blir hans stora kärlek.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Kalendula
4/2/11, 4:56 PM
#1

På ett sätt låter det som asberger syndrom… men det kan ju vara annat med….

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[ElinaQ]
4/2/11, 5:20 PM
#2

jag skulle tippa på en blandning mellan asperger och adhd…

MajaL
4/2/11, 5:26 PM
#3

Tusen tack, ja det är det som snurrat runt i mitt huvud som möjliga diagnoser på denne Sixten också. :)

Men kan asberger "dykaupp" mitt i livet?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Kalendula
4/2/11, 5:37 PM
#4

#3 Om man inte vet om att man har det, så kan det ju finnas olika utlösningar som gör att man regarerar som man gör, så även med asberger…. Vi vet ju inte om hur sixten var innan han fick den reaktionen som beskrevs…. han kanske bara uppfattades som annorlunda o udda..

Jag var med inne o snurrade på adhd, sedan var jag lite inne på turetts syndrom med. Men det är för långsökt…

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[ElinaQ]
4/2/11, 5:58 PM
#5

touretts tycker jag också verkar lite långsökt. det är väl när man mer eller mindre omedvetet kastar ur sig "fula ord"?

MajaL
4/2/11, 6:03 PM
#6

#4 Okej, tack. :)

Sixten har ju just flyttat och som han upplever det, haft roligt när han fått mublera en hel lägenhet. Så den utlösande situationen bör då vara att flickvännen möblerade om med sina saker.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Kalendula
4/2/11, 6:06 PM
#7

#5 Inte nödvändigtvis bara fula ord. Det finns dom som har andra ticks för sig. Jag kände en tjej som trummade på saker o ting väldigt snabbt… o kunde inte vara stilla….

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

HerrDevlin
4/3/11, 1:09 AM
#8

Hej (snubblar in på besök från annat forum), kunde inte låta bli att reagera på sista meningen: "spegelbilden av han själv blir hans stora kärlek". Skriker det inte narcissism om det? :P

MajaL
4/3/11, 12:43 PM
#9

#8 Ja den meningen känns viktig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

MajaL
4/3/11, 3:56 PM
#10

#8 Kan det vara en blandning kanske? Eller bara narcisism? Hur ter det sig i så fall? Kan det också bara bli ett plötsligt utbrott?

Googlade lite och det låter ju faktiskt möjligt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

chiefen
4/3/11, 3:57 PM
#11

Jag röstar på narcissism…

MajaL
4/3/11, 3:58 PM
#12

#11 Känner också att det låter väldigt passande på Sixten.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

HerrDevlin
4/3/11, 5:35 PM
#13

Jag är endast en lekman inom ämnet, men narcissism är väl när man är väldigt egocentrisk, självupptagen, har en bild av sig själv som den bästa människan i världen och ingen förstår hur bra man är osv.

Jag vet inte om det kan yttra sig som ett plötsligt utbrott, men det känns som att Sixten kände det som att Elsa inkräktade på hans egendom och personliga utrymme, som förmodligen är en vääääldigt stor bubbla kring honom. När det visade sig att Elsa inte bara var en fin docka man kunde ha som prydnad, utan att hon också hade känslor och behov kände han sig kanske hotad av det. Som om hon skulle ta hans utrymme eller något. Jag vet inte, jag bara svamlar :P

Som flera har sagt så kan aspisar ha svårt för förändringar och också känna sig inkräktade ifall någon skulle göra som Elsa och sätta upp sina saker i lägenheten utan att säga det till Sixten först.

Men som sagt, den sista meningen lät som ett väldigt ledande skolexempel för narcissism, om det inte är huvuddiagnosen så måste det vara en sidodiagnos i alla fall.

Annons:
MajaL
4/3/11, 5:40 PM
#14

Kan säga att det är en elev som skrivit texten. Men man kanske annars kan säga att det är asberger med narcisistiska drag? Eller är det alldeles tokigt?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

MajaL
4/3/11, 5:40 PM
#15

#13 Du tror på Narcisism då?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

HerrDevlin
4/3/11, 5:52 PM
#16

Efter lite googlande fick jag fram denna länk, http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=237&Narcissism, där det står "Personer med narcissistisk personlighetsstörning har påfallande ofta drag av antisocial eller borderlinekaraktär, som ytterligare komplicerar symtombilden och behandlingen".

Då han verkar belåten med sig själv och trivs bra med att vara ensam tror jag absolut att det kan handla om en narcissistisk personlighetsstörning.

MajaL
4/3/11, 6:43 PM
#17

Tog lite hjälp av föräldrarna, som båda jobbat innom psykiatrin, de tycker att texten är konstig (vilket jag verkligen också tycker, tycker läraren borde kollatigenom innan han delade ut den till en annan elev för att lösa fallet) samt att Sixten bör vara en Borderline med stark narcisistisk personlighetsstörning.

Det är vad jag nu kört på och vad jag läst mig till så är det en mycket passande diagnos.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

HerrDevlin
4/3/11, 10:32 PM
#18

Låter bra! Se till att motivera ditt svar ordentligt i skolan bara, ifall meningen är att det bara ska vara en enkeldiagnos. Men jag håller med dig :)

MajaL
4/4/11, 9:11 AM
#19

Japp, har motiverat det ordentligt. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Hawknestgrove
4/4/11, 5:25 PM
#20

ja min amatörtolkning också narcissism. Men det är väl inte något som klassas som sjukdom, eller är det det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
HerrDevlin
4/4/11, 5:44 PM
#21

#20 En personlighetsstörning är det nog allt. Men frågan är om personlighetsstörningar räknas som sjukdomar?

Hawknestgrove
4/4/11, 6:07 PM
#22

just det…..Finns väl inte mycket hjälp att få va?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

HerrDevlin
4/4/11, 7:49 PM
#23

På sidan jag länkade i #16 står det att själva personlighetsförändringen är svår att behandla i sig på psykologisk väg eftersom personen ofta inte har någon motivation att förändra sig eftersom de inte tycker att det är något fel på den. Däremot kan man behandla sekundära symptom som depression med både medicinering och psykologisk hjälp.

Har ingen aning om det funkar så på riktigt, läste bara till mig det nu från hemsidan :P

Hawknestgrove
4/4/11, 7:50 PM
#24

Ok tack!!! låter ju vettigt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Tassy]
4/9/11, 1:23 PM
#25

Jag tycker inte att det stämmer in särskilt väl på asperger. Visst, man kan ha svårt med förändringar etc, men det där känns inte alls särskilt "typiskt" för diagnosen, vilket det bör vara i och med att det är kursmaterial. Är själv diagnosticerad med just asperger.

MajaL
4/9/11, 4:19 PM
#26

Det är ok att låsa tråden om ni vill, jag har gjort min skoluppgift och ska snart lämna in den och redovisa. =)

#25 Kom fram till det också, att det inte passar in.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Allamej
4/10/11, 12:47 AM
#27

Hoppas du inte skrev att han hade Borderline för det passar inte in alls. Det är narcisstisk störning.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
MajaL
4/13/11, 4:46 PM
#28

Tänkte bara säga att det gick ypperligt på redovisningen och inlämningen idag. Borderline + narcisistisk störning går ofta hand i hand, därför var det mycket lämpligt #27, att använda dessa två parallelt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Hawknestgrove
4/13/11, 4:46 PM
#29

va kul! grattis!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MajaL
4/13/11, 5:15 PM
#30

Tack! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: