Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 9420 ggr
Mia11
2011-05-14 16:25

Den mörka sidan av hypomani

Hej, jag har sedan några år diagnosen blandad ångest och depression och har tidigare testats för personlighetsstörning pga min psykolog misstänkte BPS. Hon säger att min diagnos ses inom psykiatrin som personlighetsstörning light. Är det ngn mer som har denna erfarenhet?

Igår frågade hon mig om jag någonsin funderat på om jag är bipolär. Jag blev förvånad för jag har aldrig tänkt i de banorna. Jag sa att det i så fall skulle vara att jag går ner i depressiva skov men att jag aldrig har varit manisk. Hon frågade då vad man ska kalla de utspel jag tidigare gjort (ageranden som lett till både polishandräckning o LPT) samt när jag drogar ner mig med sömnmedicin utan att veta vad dosen leder till. Har även tre självmordsförsök bakom mig. Min psykolog menade att de gånger som jag går in i ett sådant riskabelt beteende utan att jag tänker på följderna lutar åt mani. Jag sa att mani för mig är när man är i en positiv känsla som man inte vill lämna - att man trivs ganska bra i sin mani även om den kräver mkt av kroppen och att jag aldrig varit sådan. Hon menade då på att det även finns den andra sidan av manin som inte är euforisk utan baseras på irritabilitet.

Har ni någon kunskap om denna mer "mörka sida" av hypomani/mani. Den mer "positiva" kan jag redan en hel del om och det är lätt att läsa om den, men den mörka sidan verkar försvinna och jag har svårt att identifiera om jag skulle varit i något annat maniskt tillstånd.

Tack!

Annons:
dragonstar
2012-09-18 13:41
#1

Hej

vet att detta inlägg är gammalt men om inte ts är kvar så kanske andra har nytta av mitt svar.

Jag har haft delar av vad jag själv skulle kalal mörkare hypomaniska perjoder.

Tilleksempel har jag varit djurpt deprimerad men min energinivå har varit väldigt hög vilket lätt till rastlöshet och agrisivitet. Jag har slagi och bitit mig själv och min sambo.

Detta har även lätt till att jag stängt in mig i mig själv och under timmar inte rört mig eller talat.

Har hört att det är vanligt att ta droger.

Har hänt en del annat men är inte redo att dela med mig om allt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[NinaCrown]
2012-09-21 17:38
#2

Förut hade jag diagnosen Bordeline men vart omdiagnostiserad för ett år sedan med Asperger.

För ett par år sedan var jag i en rätt djup depression med maniska tendenser. Huvudsakligen gick det ut på att jag maniskt var tvungen att göra listor med allt, till den graden att jag hellre skrev listor än var social och vart jag störd vart jag så arg att jag i princip spottade syra på folk -_-'' Kanske inte verkar så farligt, jämfört med folk som blir aggressiva, men kan tänka mig att det skrämde skiten ur mina föräldrar ^^''

Fick även maniska fix-idéer om att jag inte fick göra vissa saker, eller var tvungen att göra dom på ett visst sett. Tex att jag inte fick gå i trappen på vissa sätt vid vissa tider, inte fick titta åt vissa håll, inte röra vid det ena och än det andra osv osv.

Min mani var, och till viss grad fortfarande är, otroligt mentalt lagd samt självcentrerad. Så har otroligt sällan fått spel på samma utåtagerande sätt.

dragonstar
2012-09-22 10:19
#3

Ja detta maniska kan var en oroligt posetiv kraft men kan lika gänra vara den värsta.

Handla saker man inte har någon koll på, skaffa massor med avbetalningar. Men de ennu värre jag har hört om var elever som sa sagt till läraren att den kan gå hem oc hatt eleven tar över undervisningen.

En annan var någon som jobbade för banken och sattsade bankens alla pängar i riskabla fonder och förlora miljarder!

Jag mublear ofta om under dessa perjoder ett sätt att minska risken att jag gör något som jag kommer att ongra. Sambon blir tokig när jag själv släpar runt på alla möbler och byter somvrumet till hobbyrum och tvärt om. Städa överallt är ochså vanligt gärna kl 2 på natten stckars grannar!

Jag har tappat humöret totalt och skrit åt lärare och föräldrar. När jag var mindre snodde jag alla pengar hemma jag kom åt och spenderade på biljard cigaretter och Kaffelatte.  Jag har snattat i butiker för sport under en perjod.

Har snott föräldaranas bil med en kompis och i körde runt olagligt.

Jag kan säga att jag är glad att jag endå har en sådna självkontroll att jag inte gjort värre saker. I fel krättsar blir man ennu värre då de omkring en eggar på.Har varint nära att börja med dråger.

Har under maniska peroder druckit hinkart i mig vodkafalskor och varit så redlös at man fått bära he mig.  Kan ju säga att jag är gjad att min kropp sa ifrån de gångenr och spydde.
Vid bråk har jag gått ut på vintern i bara pyjamas utan skor till den jag bråkade med åkte iväg.

Sen har jag ju haft självskadebetende, Skära, överdosera medecin, svält, och en massa planer på att ta mitt liv på olika sätt. Det har varit allt från att hoppa framför bilar till att gå ut på tunn is mittpå vintern.

Rymde vid ett tillfälle till stokholm där jag var upphämtad av en killa och jag skulle bo med honom hemma hoss hans kompisar. Var helt övertygad om att jag alldrig skulle hem mer och så några timmar efter så fck mina föräldrar tag på mig (hadde fler mobiler på mig) och så hämtade min pappa mig någonstans i stockholms förortern amitt i natten. Med mig hadde jag en liten mus som jag förvarade i en kartong och när jag gick ut (det var höst och kallt) så la jag den innanför kläderna och sommnade på en parkbänk.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: