Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1944 ggr
[WX5]
2011-06-06 15:22

Vad får människan att vilja leva?

Har lite funderingar kring livet. Människan är som bekant som med andra levande varelser en som föds och sen dör. Alla dör ju så småning om.

Vad får människan att vilja leva om man ändå skall dö. Vad finns det för meningar med detta? Varför är de flesta nöjda med sitt liv och den korta tid som man är på denna jord.

En del frågor som kanske är svåra att svara på för det finns inget bra svar men det tål att diskuteras.

Annons:
[Maine]
2011-06-11 00:40
#1

Var tvungen att fundera några gånger över frågan. Jag personligen tror inte att de flesta är nöjda med sitt liv, det blir vad man gör det till. Många vill nog ha det på annat sätt. Som jag. Jag kommer att ångra att jag inte tog tag i saker och ting sen när jag blir gammal. Flört

[WX5]
2011-06-11 04:01
#2

Ja precis.

Varför finns vi och vad har vi för mening på jorden. Vad uppfyller vi för funktion. Varför är människan villig att leva så kort/lång tid (beroende på hur man ser det världsligt). Inte för att jag vill att alla skall ta livet av sig. Funderar bara kring tankarna kring livet.

[Maine]
2011-06-11 08:19
#3

Det är lite för djupa frågor för min del Glad Mina frågor om livet är istället vad man själv vill med det. Vad vill man bli när man blir stor, typ.

[Boxman]
2011-06-11 12:29
#4

#0

"Vad får människan att vilja leva om man ändå skall dö. Vad finns det för meningar med detta?"

Jag tror att vår "fria vilja" är en illusion i mycket större utsträckning än vi kan eller vill föreställa oss -- och vi styrs av djupgående instinkter i mycket större omfattning än vi tror.

Vi är primater som utvecklats från andra primater och vår överlevnadsinstinkt och sexualdrift är sådant som sitter hårt inprogramerat redan från födseln.

[WX5]
2011-06-11 12:45
#5

Åh tackar för svaret, Boxman.

Gips
2011-06-11 17:24
#6

Jag har dragit precis samma slutsats om livet som boxman.

Den där trappan är bra med, kolla in var i trappan du befinner dig och jobba på nästa trappsteg;);););)

Annons:
[WX5]
2011-06-11 17:26
#7

Skall göra det.

Upp till toppen
Annons: