Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2823 ggr
gris3n
7/5/11, 3:39 PM

mediciner och missbruk

vet någon här i forumet vad som gäller vid utskrift av mediciner om man har brukat narkotika? får de neka mediciner eller kan man kräva att få medicinen som vanligt? om de nekar, hur länge kan de neka då?

Annons:
Airwyn
7/5/11, 3:43 PM
#1

Dom kommer troligtvis neka dig alla medeciner som är narkotika klassade och några fler. Dom kommer neka dig tills inga andra alternativ finns. Är du stämplad som missbrukare så kommer du vara det resten av livet.

iaa-76
7/5/11, 5:35 PM
#2

Ja dom nekar en allt utom alvedon typ :(

Gud ser allt,men Djävulen gör något !!

gris3n
7/5/11, 8:40 PM
#3

fuck >,< då e ju jag körd :(

[Tranqullity]
7/8/11, 12:10 PM
#4

Jag har inte haft såna problem som ni beskriver. Jag har trots (pågående) missbruk fått allt från Xanor, Flunitrazepam och olika opioider bla, utskrivet. Nu missbrukar jag inte längre men har aldrig vart med om att en läkare nekar mej nåt preparat. På både gott och ont skall väl tilläggas så här i efterhand.

gris3n
7/8/11, 12:20 PM
#5

min sjuksköterska var jätte arg på mej men min läkare hade skrivit ut ritalin ändå. fast fick ett hot att "om jag kissar positivt igen kommer jag aldrig mer få något utskrivet från den här kliniken" -.-

visst förstår jag att hon är arg på mitt självdestruktiva beteende men jag tycker ändå att hon kan försöka förstå varför. men icke!

Honestyisdead
7/8/11, 8:44 PM
#6

#5 Men det är väl klart att man inte ska både bruka droger och narkotika klassade läkemedel. Man får ta tag i missbruket först, eller välja missbruket och skippa medicin.

Annons:
[Tranqullity]
7/9/11, 12:39 AM
#7

#6# Ja självklart hade det vart det bästa. Men världen är inte svart eller vit utan full med gråskalor och det är inte individerna som lever på vårat klot heller. Svårt att som missbrukare att välja bort narkotika klasssade läkemedel, när man har nått sin känslomässiga botten och varenda nerv i kroppen skriker av abstinens. I det läget är det så lätt att "knarka på recept" för att bli av med den värsta ångesten och för att orka finnas.

Jag tror på att jobba för att få ett liv och tillvaro som fungerar. Sätta upp mål samt delmål i sitt liv och att komma till en punkt där man själv väljer att ta tag i sitt missbruk. Att våga bli motiverad av det fina man har omkring sej eller i sej.Att inte skjuta bort känslan när insikten kommer. Utan lyssna på sej själv och att våga inse att sättet man lever inte är hållbart.

Det är en jävligt jobbig resa att göra. Men det är värt det. Det är så lätt att ursäkta ett beroende när det är en läkare som står bakom. Lätt att ursäkta inför sej själv.

Jag ursäkar inte ett missbruk utan jag menar att det finns olika aspekter att se på det. Jag tror helt enkelt på kraften hos individen.

gris3n
7/10/11, 12:05 AM
#8

#7 du har så rätt så. (skulle skrivit mer om jag inte hade haft sån jävla ångest under kvällen >,<)

[Heli-Maria]
7/15/11, 2:40 PM
#9

Hej!

alla som tar extra utav mediciner som gör en beroende, vet om att de träder över dosen.

Kroppen kräver dessutom mer och mer.

Kroppen blir van vid maxdosen och tyvärr är det lätt att ta extra tabletter, eftersom burken finns där.

Jag har full förståelse för läkarna, de vill ditt bästa, men uttrycker sig vädigt dumt.

Du har rätt, enligt svensk lag, att både byta läkare (utan att ens behöva tala om varför) och byta vårdcentral.

Abstinensen går över, när den väl är över, ber jag dig att inte börja med medicinerna igen. För du vill väl inte gå igenom den här abstinensen fler gånger?

Ju längre du fortsätter, ju fortare de tar slut innan du få förnyat recept, desto fler gånger får din kropp och själ gå igenom den hemska abstinensen.

Jag önskar dig all lycka, jag hoppas du blir fri från mediciner eller klarar av att hålla dig till de föreskrivna doserna. Du är värd att ha ett bra liv, utan att behöva döva ditt sinne med mediciner eller droger.

Kram!

[Heli-Maria]
7/15/11, 2:41 PM
#10

Hej!

alla som tar extra utav mediciner som gör en beroende, vet om att de träder över dosen.

Kroppen kräver dessutom mer och mer.

Kroppen blir van vid maxdosen och tyvärr är det lätt att ta extra tabletter, eftersom burken finns där.

Jag har full förståelse för läkarna, de vill ditt bästa, men uttrycker sig vädigt dumt.

Du har rätt, enligt svensk lag, att både byta läkare (utan att ens behöva tala om varför) och byta vårdcentral.

Abstinensen går över, när den väl är över, ber jag dig att inte börja med medicinerna igen. För du vill väl inte gå igenom den här abstinensen fler gånger?

Ju längre du fortsätter, ju fortare de tar slut innan du få förnyat recept, desto fler gånger får din kropp och själ gå igenom den hemska abstinensen.

Jag önskar dig all lycka, jag hoppas du blir fri från mediciner eller klarar av att hålla dig till de föreskrivna doserna. Du är värd att ha ett bra liv, utan att behöva döva ditt sinne med mediciner eller droger.

Kram! Skrattande

Emel
7/16/11, 1:40 AM
#11

Vet egentligen inte vad som gäller men jag har fått utskrivet concerta när jag pissat positivt för opiater och cannabis både innan och under jag fick concerta…

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

gris3n
7/16/11, 6:37 AM
#12

#10, jag har inte missbrukat på någon vecka nu och abstinensen och ångesten förknippad med abstinensen börjar gå över.

#11, min läkare var jätte snäll och skrev ut ritalin trotts att jag kissade positivt för cannabis. men om jag kissar positivt igen, så kommer jag inte få något mer enligt min sjuksyster.

jag tycker det är så tråkigt att man träffar läkarna så sällan. att all kommunikation går med mellanhänder. man vet ju inte riktigt vad som kommer fram då Obestämd

Upp till toppen
Annons: