Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2117 ggr
UlrikaD
7/8/11, 1:56 AM

Svettningar av Citolopram

Är det någon som äter Citolopram och har problem med svettningar?

Jag har ätit det i flera månader nu och håller på att simma bort. Funderar på om man ska byta medicin till någonting annat. Eller är svettningar en vanlig biverkning på antidepressiva?

Det är snart ingen idé att duscha längre för så fort jag torkat mig är jag lika blöt igen.

Är otroligt jobbigt det här.

Annons:
[WX5]
7/8/11, 12:43 PM
#1

En sanbbkoll på fass så är svettningar vanliga med denna medicin.

UlrikaD
7/8/11, 5:27 PM
#2

Jo, men det står på alla dessa mediciner tycker jag. Undrar om det var mer vanligt med denna.

Duschade för fem minuter sedan, och har redan svettats igenom en hel t-shirt så den är blöt.

Och det är svalt och regnar ute. Det är inte roligt att konstant ha det så här. Nu mår man ju dåligt över det istället.

[WX5]
7/8/11, 5:44 PM
#3

Det stod mer än 1 av 100 så jag kan tänka mig att det är rätt så vanligt. Jag fick svettningar av mina första antideppmediciner men inte så mycket som du har.

Kolla upp det med läkaren.

UlrikaD
7/8/11, 5:50 PM
#4

#3 Jag har kollat upp det med läkaren och han säger att det är väl inte så farligt.

[WX5]
7/8/11, 6:06 PM
#5

Men knasläkare. Vad då inte så farligt? Nä du be att få en annan för så skall det inte behöva vara. Det kan inte vara hormonerna som spökar då?

UlrikaD
7/8/11, 6:11 PM
#6

Går inte att byta, de vägrar. Det är skit med vårdcentralen.

Med tanke på att svettningarna började när jag började med medicinen så sammankopplar jag de två.

Annons:
[WX5]
7/8/11, 6:27 PM
#7

Vad taskigt gjort av dom.

Hoppas dom lyssnar på dig eller om du måste byta läkare.

Honestyisdead
7/8/11, 8:43 PM
#8

Oooh ja! Jag hade riktigt stora problem med svettningar då jag åt denna medicin. Skapade väldigt mycket ångest. Vågade knappt gå ut och visa mig.

UlrikaD
7/8/11, 8:46 PM
#9

#8 Jamen precis!!! Det skapar mer problem än vad man hade från början.

Vad gjorde du? Bytte du medicin, trappade du ut, vad hände?

Läkaren är totalt oförstående över att det är ett problem. Det är tydligen fullt normalt att ta med sig handduk på spårvagnen och sitta och droppa i.

Honestyisdead
7/8/11, 8:49 PM
#10

Min läkareförstod inte heller varför det var så jobbigt. Konstigt tycker jag. Man beklagar sig ju inte om det inte är ett problem. JAg lider med dig!

Jag trappade ut, och slutade med medicin. Fick även en annan väldigt otrevlig biverkning kan jag tillägga.

Att din läkare inte tar dig på allvar är hemskt, och du borde be om att få byta. Vi ska känna att vi blir tagna på allvar av våra läkare!

UlrikaD
7/8/11, 8:53 PM
#11

Hur trappade du ut? Och var det jobbigt? Vad fick du mer för biverkning?

Jag struntar i läkaren, trappar ur själv och söker mig till en annan vårdcentral.

Jag orkar inte ha det så här längre. Tar mig ju knappt till affären och missar hela sommaren. Då kan jag lika gärna sitta instängd och vara deprimerad…men torr!

Honestyisdead
7/8/11, 9:11 PM
#12

Jag trappade ut väldigt försiktigt och fick det vanliga med "stötar" i ögonen eller hur man ska förklara det. Men det går ju över. Hur mycket äter du om dagen?

Den andra biverkningen var väldigt kraftiga blödningar från ändtarmen. Där kan vi snacka om att jag trodde jag förblödde var gång det hände. Dödsångest deluxe.

Kanske bör du redan nu söka efter en ny läkare, så du kan få stöd under utrappningen också, och kan disskutera någon ny medicin. För du ska ju inte behöva stanna hemma för att du mår dåligt heller.

UlrikaD
7/8/11, 9:15 PM
#13

#12 60mg

Ny läkare just nu är omöjligt. Folk har ju semester, då får man väl inte behöva hjälp heller.

Under hur lång tid ska man trappa ut. Just nu vill jag bara sluta tvärt, men det är väl sällan någon bra idé antar jag.

Ska ringa en annan vårdcentral på måndag och se om jag kan få nån hjälp där.

Annons:
Honestyisdead
7/8/11, 9:32 PM
#14

Jag trappade ut under 2 månadere tror jag, är inte helt säker. Men trappa ner en fjärde dels tablett varannan vecka kanske? Jag är ingen läkare, så jag kan ju inte ge råd egentligen. Jag råder ju till läkares stöd, men som du säger är det inte alltid så lätt under sommaren med tanke på semestrar.

Hoppas du får någon hjälp på måndag!

UlrikaD
7/8/11, 9:44 PM
#15

Det där lät får långsamt. Tror jag drar ner med 20mg rakt av. Men jag ska ringa och se vad de säger.

Men hur lång tid efter att du började trappa ut slutade svettningarna?

Honestyisdead
7/8/11, 9:46 PM
#16

Oj, de minns jag inte. Har dåligt minne. Men de bör ha gått över efter några veckor, för det är väl så lång tid det brukar at för biverkningar.

UlrikaD
7/8/11, 9:49 PM
#17

#16 Tack så otroligt mycket för hjälpen!

Känns genast lite lättare när någon annan gått igenom samma sak. Man känner ju sig som ett monstret från svarta lagunen eller någonting när man går och svettas som en idiot.

Honestyisdead
7/10/11, 11:27 PM
#18

#17 Precis. Svettningar i den storleken påverkar ens liv väldigt negativt.

Känner mig lite mer normal nu när jag ser att det finns andra som fått den biverkningen också.

Hawknestgrove
7/15/11, 1:30 PM
#19

ulrika, en sak som du även ska kolla upp är faktiskt övergångsproblem. Vissa kvinnor kan få övergångsbesvär i väldigt tidig ålder. Hur gammal var din mamma när hon kom i övergångsåldern? det brukar vara ärftligt tidsmässigt. Jag hade en bekant som  kom i övergångsåldern när hon var 36. Lagom kul…..

OCh att du i såna fll har en medicin, som även de har samma biverkningar gör ju inte saken bättre….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
7/15/11, 1:34 PM
#20

#19 Det började exakt samtidigt som när jag höjde medicinen.

Mamma var 50 när hon kom i klimakteriet så jag bör ha ett gäng år kvar till det tycker jag.

Annons:
Hawknestgrove
7/15/11, 2:05 PM
#21

Ja samma här. Ja då kan du ju utesluta det i alla fall. Stå på dig.! Annars är det nån annan som gör det!Kyss

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: