Annons:
Etikettbehandling
Läst 4502 ggr
[WX5]
2011-07-27 19:13

Kan någon berätta om ECT?

Någon som fått detta och hur upplevde ni detta? Minnesförlust har jag ju hört talas om.

Annons:
Ladydragon
2011-07-29 19:47
#1

mitt bästa tips är att du tittar på den här dokumentären

http://svtplay.se/v/2478242/dokumentarfilm/sluten_avdelning__del_2_av_2

det besvarade mina frågor om ECT i alla fall Glad

[Tranqullity]
2011-08-01 15:36
#2

Jag fick min första omgång ECT när jag var 18. Tappade minnet från stora delar av mina tonår. Dem senaste tio åren har jag fått ca åtta omgångar med ECT och varje i varje omgång fick jag ca 10-12 behandlingar. Jag upplever att jag har blivit bättre en kort period efter varje omgång men det har aldrig vart en bestående förbättring.

Jag vaknar oftast upp ur narkosen med en obehagskänsla som håller i sej ett par timmar. Jag har inget korttidsminne längre och kan oftast inte på rak arm säga vad jag gjorde igår tex. Sista behandlingen jag gjorde var för ett par år sen och jag har fortfarande otroligt dåligt minne.

Jag rekommenderar aldrig någon att genomgå ECT. Det är lätt att vara efterklok.Men om jag fick dra tillbaka tiden så skulle jag aldrig gått med på den första omgången med ECT som jag fick för tio år sen.

[WX5]
2011-08-01 16:18
#3

Oj det låter hemskt. Men åtta gånger låter mycket.

[Tranqullity]
2011-08-05 17:35
#4

Ja det är inte det roligaste när minnet fortfarande är så kasst. Åtta omgångar är nog mycket men alla behöver inte få 10-12 behandlingar i varje omgång. Har sett ett par personer genom åren få sex behandlingar och aldrig behövt genomgå fler ECT-omgångar än den med sex gånger. Alla är vi olika. Oftast så får du tre behandlingar i veckan, Måndag, Onsdag och Fredag. Men det är det brukilga vissa kanske bara får två i veckan då det kan kännas intensivt med tre i veckan. Många tror att man gör ECT för att glömma tex hemska händelser. Men så är det inte. Du kan aldrig bestämma innan vad du kommer att glömma och hur ditt minne kommer att påverkas. Men det vanliga är att du har svårt att komma ihåg tiden kring när du fick din ECT. Sen kan minnesbiverkningarna variera från olika individer. Men har aldrig träffat en person som inte upplevt några som helst minnesproblem. En medålderskvinna jag träffade för många år sen har en lucka på över tio år i sitt liv pga av ECT.

[WX5]
2011-08-05 18:53
#5

Kanske det är värt det för att må så här är inte något vidare roligt.

[RockarFett]
2011-08-18 20:53
#6

För den som får hjälp av det är det kanske värt det.Vi övriga tycker så klart inte att det var värt det - eftersom det inte hjälpte.

Jag fick över 20 beh. innan man gav upp.Tack o lov var mina minnesstörningar övergående.Någonstans är jag ändå glad över att ha provat även detta istället för att gå och undra om det kanske skulle ha effekt.

Tyvär hjälper inga mediciner mig utan jag måste lära mig leva med min depression - men  mycket till liv är det ju inte.

Annons:
[WX5]
2011-08-19 10:10
#7

Skönt att höra att det var övergående dina minnesförluster.

peterularsson
2012-03-24 14:08
#8

Många människor har blivit skadade av ECT.

Se denna sida: http://www.elchocker.se/

Finns det verkligen inga alternativ som man kan lyfta fram och satsa på?

JonasDuregard
2013-10-08 12:54
#9

Jag vill varna alla att sidan som länkas till i #8 är en frontorganisation för scientologkyrkan. Deras kritik mot ECT och annan psykiatrisk vård är helt och hållet religiöst grundad och har ingen grund i medicinsk vetenskap.

#8 "Finns det verkligen inga alternativ som man kan lyfta fram och satsa på?"

Att gå med i en sekt är i alla fall inte något bra alternativ.

peterularsson
2013-10-08 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Att försöka svärta ner motståndaren är en känd taktik när man saknar fakta och bevis.

Det finns många bevis och vittnesmål mot ECT-behandlingarna som redovisas på denna sida: http://www.elchocker.se/

Man får åtminstone bry sig så mycket att man läser vittnesmålen och sätter sig in i frågan innan man kritiserar.

Vad det gäller alternativa behandlingar så har jag redovisat en del här: http://www.ect-behandling.se/vad-ar-alternativet-till-elchocker-ect-behandling/

Patienterna har rätt att känna till de skador ECT har gett och de vetenskapliga bevis som finns mot ECT. Allt detta har psykiatrin mörkat.

JonasDuregard
2013-10-08 14:23
#11

#10 "Patienterna har rätt att känna till de skador ECT har gett och de vetenskapliga bevis som finns mot ECT."

Absolut, och är det vad dina länkar hade handlat om hade jag inte haft några invändningar. Men din ståndpunkt är så långt ifrån objektiv fakta man kan komma. Att gå till scientologerna för objektiv information om ECT är som att gå till Livets Ord för objektiv information om abort eller till Jehovas Vittnen för objektiv information om blodtransfusioner. 

Jag tycker alla behandlingar ska utvärderas noga av samlad expertis på området, så att biverkningar och risker kan rapporteras så exakt som möjligt. Men när olika sekter ger sig in i medicinska frågor med religiöst färgad kritik helt utan balans, det är något helt annat.

peterularsson
2013-10-08 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Slutkommentar från mig:

Se även den andra tråden: Varning för ETC

Skillnaden är att det finns läkare och vetenskaplig expertis som har uttalat sig mot ECT.

Det hade du sett om du hade läst länkarna.

Det finns också hundratals oberoende vittnesmål som berättar om skador efter ECT och mycket bristfällig information från psykiatrins sida.

En tidigare chefsöverläkare i psykiatri har sagt så här:

”När jag jobbade inom psykiatrin så träffade jag många patienter med minnesbesvär efter ECT, så jag vet att problemet är mycket mer omfattande än vad som erkänns av psykiatrin. I mitt tycke så borde det debatteras mycket mer än vad som sker, det här är ju en grupp som av naturliga skäl har svårt att hävda sig.

Det är sorgligt att denna i mitt tycke ganska primitiva behandling fortsätter att användas så okritiskt.

Jag är tyvärr uppgiven vad gäller hela psykiatrin, dess människosyn och sätt att fungera. Jag jobbar därför numera privat. Psykiaterkåren har alldeles för stor makt i relation till t ex psykologer och det verkar vara nästan bara det medicinska paradigmet som gäller, dessutom på löpande band. Det är ruggigt illa som det ser ut nu. Läkarna är de som har minst psykologisk utbildning (några få veckor i grundutbildningen), men mest makt. Landstingen ”betalar” nästan bara för läkarbesök som premieras som det allena saliggörande.

Människor vill ha möten, samtal och psykoterapi, men får alltmer tabletter istället. Vet inte hur komma tillrätta med det, jag tror att förändringar kommer tvingas fram när det nuvarande systemet kollapsar alltmer, men jag vet inte när det sker. Personligen har jag flytt fältet…

Med vänlig hälsning!fd Överläkare inom Psykiatrin”

Jag skulle själv aldrig agera utanför läkarvetenskapens eller min läkares ordinationer. 

Men dit räknar jag inte psykiatrin som inte bygger på vetenskap enligt min mening. Psykiatrin har fastnat i ett träsk av diagnoser, psykofarmaka och elchocker. Men det får bli en annan diskussion.

Klart slut!

Upp till toppen
Annons: