Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2758 ggr
Gips
8/18/11, 9:29 PM

Psykläkarna har lurat skjortan av Svensson.

De flesta som varit inlaggda på psyksjukhus vet ju om att när man blir inlaggd frågar läkaren: Lägger du in dig frivilligt, eller ska vi lägga in dig på tvång och ge dig olika straff som länge tid innan du får gå utomhus, komma till otrevligare avdelningar, längre vårdtid m.m. Så är det fortfarande eftersom det ser snyggt ut i statestiken att folk lägger in sig frivilligt. Psyksjukhus - har de hjälpt någon? Inte mig i varje fall. Är man sjuk behöver man mat och sömn. De sakerna är bristvaror där..

Annons:
Maria
8/19/11, 10:57 AM
#1

Nu blir jag förvirrad.

Om du säger ja till att bli "tvångsintagen" så blir du ju indirekt inlagd frivilligt eller hur menar du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gips
8/19/11, 9:46 PM
#2

Läkarna frågar alltså om du går med på att lägga in dig frivilligt. Om inte, blir du inlaggd ändå, med straff och på tvång isåfall. I syfte att få snygg statestik.

mongu
9/3/11, 7:44 PM
#3

Men det där tror jag inte på.

Är det inte så att i det läget när det är fråga om inläggning så är man så dålig att man måste vårdas på sjukhus. Går man inte med på att läggas in så måste det till tvång. För att man inte kan  va hemma pga risk att skada sig själv eller andra?

För att det läggs in patienter enbart för att få en snygg statistik det stämmer inte.

Personligen så är jag övertygad om att psykiatrin, både öppenvården och slutenvården, har hjälpt och hjälper otroligt många som utan vård hade mått mycket sämre eller kanske rent av avslutat sina liv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

David
9/7/11, 5:50 PM
#4

För att lägga in någon med LPT (Lagen om psykiatrisk tvångsvård) krävs stark motivation, i princip att personen är farlig för sig själv eller andra.

Då detta är en frihetsberövande åtgärd skall detta prövas kontinueligt och även anmälas till förvaltningsdomstolen dit den som blivit tvångsinlagd också kan överklaga inläggningen.

Att personen som blivit inlagt enligt LPT blir "hårdare" behandlad beror också lite på vad LPT är, en tvångsåtgärd, och det stämmer sällan överrens med lagstiftningen och en person som vårdas enligt LPT får gå utomhus direkt etc. Oftast krävs också speciella vårdenheter med högre säkerhet (en LPT-patient kan ju vara rymningsbenägen).

Däremot har jag lite blandade uppfattningar om verkligen en inläggning hjälper i långa loppet. En inläggning kan vara befogad i ett akut skede, kanske för att rädda liv, men så fort som möjligt bör personen skrivas över till öppenvården.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

mongu
9/7/11, 10:05 PM
#5

Tror också att det är bäst om man kan va i sin vana miljö och inte inlagd såvida det inte är riktigt illa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: