Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 6958 ggr
millionmilesaway
2011-08-24 17:19

Nyss fått diagnosen Bipolär sjukdom

Jag är en 17-årig tjej som alltid mått dåligt,ända sen jag var liten. Har gått på bup i 4 år,men det har inte hjälpt så mycket…
Har iaf gjort en psykiatrisk utredning och fick igår veta slutresultatet…jag har bipolär sjukdom,ADD samt ptsd. Till viss del känns det skönt att äntligen få veta vad som är ''fel'',men mest känns det bara jobbigt. Jag vill inte ha bipolär sjukdom! Jag känner mig riktigt jävla ledsen och nere när jag tänker på det. Jag ville ju göra den här utredningen för att få svar,men nu önskar jag att jag aldrig gjorde den,det känns tungt att ha fått de här diagnoserna. Någon annan som känt såhär över diagnosen? Hur tog ni er isåfall över det?
Känns som att hela mitt liv är förstört…

Annons:
Banankaka320
2011-08-24 17:24
#1

Men blir du inte lite lättad att det finns ett "namn" på dina "problem"? Jag blev allafall det, jag förstod att det inte var jag som var galen utan att många många många har samma problem som jag och det finns hjälp. :)


millionmilesaway
2011-08-24 17:30
#2

Jo till viss del,det är skönt att veta att jag inte är sjuk i huvudet,vilket jag gått runt och trott haha… Samtidigt känns det jobbigt att jag kommer få leva med det resten av livet.

[rolnor]
2011-08-27 12:40
#3

Du behöver inte leva med det resten av livet, MEN, det kan bli en del jobb att bli av med. Förstår att inte alla kan få nytta av terapi, jag har fått det, men det var en massa ångest och elände, är fortfarande inte färdig, men det finns ljusglimtar i alla fall.

KRAM

vuxenadhdbipo
2011-09-11 10:25
#4

Det är ju en kronisk sjukdom men går att få i balans. Livet är inte över för att man är bipolär. Men nu när du vet diagnos kan du ju få mkt hjälp, speciellt om du involverar anhöriga, stöd av anhöriga är viktigt vid bipolaritet. Att dom får kunskap och anhörigstöd så de kan "hålla koll" när skov drar igång. Det är lätt att tappa insikt när man drar iväg i skov (tyvärr).

Se diagnosen positiv, att du nu kan få RÄTT hjälp :)

Anna4077
2011-10-15 22:58
#5

jag är bipolär och har add. känner lite likadant som dig m en du får se de såhär. utan att du gjort utredningen hade du fortfarande haft samma problem, eller hur? nu när du har gjort utredningen så har du samma besvär som innan du gjorde den, eller hur? de ända som egentligen har ändrats är att du är medveten och har ett namn på probelmen.

diagnoser är egentligen något läkarna har som 'referens' när dom behandlar dig. de står inte bipolär + add i pannan på dig efter du gjorde utredningen.

de jag hade svårt när jag fick mina diagnoser va att jag insåg att saker som va normala för mig inte va 'normalt'. jag trodde att alla hamnade i bråk och hade neråt perioder och blev hoplöst pasionerad vid en hobby som tre månader senare inte fann något intresse i osv.

nu vet jag liksom vad som är problem och vad jag behöver jobba på. fast vissa saker fick jag reda på som va bra hos mig som föll in i diagnoser. tex så är jag en känslig människa som inte gillar att se någon bli illa behandlad och jag säger ifrån. visst har jag hamnat i problem pga de och blivit mobbad i skolan. men just för att jag är väldigt svart och vit i min 'etik' så vet jag att jag "alltid" gör rätt även om det är svårt. ibland blir det fel men jag vill alltid väl. hade jag inte haft de som gav mig diagnosen kanske jag hade mobbat andra männsikor som jag ansåg vara annorlunda?

men mitt tips är att hitta de du själv har störst problem med och jobba på de. du måste skaffa dig en bra bas. samma som när man bygger ett hus, är inte grunden stabil kan huset rasa. jobba på din grund och lär känna dina humör-kurvor så du kan stoppa ev hypermani och depression. det är nästan de viktigaste. lär din kurva och dina tecken på hyper och depp.

kram du är inte ensam. jag är 22 och har precis fått reda på detta (max 6månader sedan jag fick tanken på bipolär i mitt liv. vägrar att använda ordet manodepresiv)

sorry för de långa inlägget :)

Anna och taxen Max

exitingsvillemo
2011-10-24 09:48
#6

Jag har också diagnosen bipolär, vilket inte säger så mycket då denna sjukdom är jättestor, sträcker sig från super-mild till super-svår.

Annons:
daniel-mz
2012-02-09 21:53
#7

Jag är en 17-årig tjej som alltid mått dåligt,ända sen jag var liten. Har gått på bup i 4 år,men det har inte hjälpt så mycket…
Har iaf gjort en psykiatrisk utredning och fick igår veta slutresultatet…jag har bipolär sjukdom,ADD samt ptsd. Till viss del känns det skönt att äntligen få veta vad som är ''fel'',men mest känns det bara jobbigt. Jag vill inte ha bipolär sjukdom! Jag känner mig riktigt jävla ledsen och nere när jag tänker på det. Jag ville ju göra den här utredningen för att få svar,men nu önskar jag att jag aldrig gjorde den,det känns tungt att ha fått de här diagnoserna. Någon annan som känt såhär över diagnosen? Hur tog ni er isåfall över det?
Känns som att hela mitt liv är förstört… 
Hej

Svar : hej du 17 åring .. jag säger bara livet börjar nu försök hoppas du får rätt medicin bara.. som jag fick när jag var 14….har diagnos bipolär 2 fick medicinen Litarex då heter nu lithionit vet att medicinen fungerar oliak från person till person. men försök se framåt hitta rätt medicin vi är många i Sverige som har eller kommer få diagnos bara i göteborg där jag bor statistisk sätt ska runt 20 000 pers ha diagnosen i en stad på 500 000 pers…. källan är www.ibisgbg.se

Vad skönt ändå att du fick reda på vad som var "fel".. jag försöker måbra med min  sambo som har epilepsi och så fast varit arbetslös nästan 10 år är 32 år..mår jäkligt bra ändå  har 5 utbildningar  och en del arbetslivserfarnhet + mer livserfarenhet som andra bara kan drömma om.. får vad glad att bara var vid liv…..  jag låg på sjukhus i ett halvår på Akademiska i Uppsla var även på Ulleråker -BUP där fick diagnos.. se framåt försök få rätt medicin …..kram

från Daniel   som legat på de 4 största sjukhusen i Sverige det är en  merit oxå

Må Gott kram Från Daniel tänker på dig 17 åring

daniel-mz
2012-02-09 21:59
#8

om jag kan hjälpa dig på något sätt skriv gärna..  kan lyssna..

må bra med rätt medicin, innan jag fick diagnos hade jag 3-4 år periodvis ett rent helvetet jag känner säkert igen vad du fick uppleva de 4 åren alltså att saker och ting känds hopplösa ångest, panik sömnlösa veckor i rad.. periodvis.. hallicunerade stundom eller vad det heter..

Cool Daniel

Anna4077
2012-02-13 22:32
#9

Hallicuniationer - eller hur de stavas. Är ni fler som har de? Eller hur har ni de?. Jag kan ibland se saker som inte finns, typ skuggor som ser ut om pumor eller sånt. E de en hallucination? Ursäkta för min off topic fråga. Hur går det för dig?

Anna och taxen Max

dragonstar
2012-09-18 13:32
#10

Jag själv fick nyss diagnosne bipolär med hypomani, Jag är 24 år oh har letat i flera år efter ett svar till min problematik. Men jag känner igen mig lite, jag har inget emot att vara bipolär men det har varit jobbigt att resan är slut så att säga. Vad händer nur förväntar sig alal att jag sak bli bra? Har jag rätt till att vara sjuksriven fortfarande? Mycket sånt.

Viste du att det är många konstnärer, musiker och andra som har diagnosen bipolär?  Steven fry, har den diagnosen och ar gjort en dokumentär om det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-09-18 13:33
#11

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: