Annons:
Etikettpsykoser
Läst 6058 ggr
Fia Lundbom
9/16/11, 10:20 AM

Orolig för min dotter :-(

Hej Alla, sökte på nätet och hittade denna sida.

För att göra en skitlång historia kort, så har jag en 22-årig dotter som varit sjukskriven för psykiska problem sedan fyra år tillbaka. Hon har diagnoser som ADD, Psykoser, bulimi och Borderline.

Ända fram till för tre månader sedan så var självskadorna det allra värsta. Hon skar sig ofta, djupt och  mycket och har hundratals ärr på armar och ben.

Hon kom in på ett behandlingshem i april i år, där hon bor nu. För tre månader sedan slutade hon att skära sig plötsligt - och började må mycket bättre till min stora glädje. Underbart att se !

Men hon hade fortfarande kvar en del tvångsföreställningar och psykosproblem.

Sedan några dagar nu så har hon börjat höra röster i huvudet som "tagit över". Hon ringer till mig och är jätteledsen, gråter och vet inte vad hon ska ta sig till. Hon pratar som om hon blivit helt "knäpp" och säjer att hon tror att hon är död och lever i en annan värld. Att rösterna säjer åt henne att hoppa från balkongen för att kunna komma tillbaka till den andra världen.

Hon var helt förtvivlad och grät igår och sa att jag måste sörja henne enormt i den andra världen och vara jätteledsen. Jag försöker förklara att det inte finns någon annan värld och att hon inte är död - men hon säjer att rösterna har rätt.

Hon säjer att de tar över och hon kan inte tänka själv längre.

Som tur är så är hon på sitt hem och där finns personal att prata med. De ville åka in med henne till psykakuten igår - men hon vägrade.

Det här är så obehagligt, jag blir rädd och jag vill inte att hon ska må såhär- jag vet inte vad jag ska säja och vad jag ska göra. Hon behöver ju hjälp - och hon har ju det på plats där, men vad kan jag göra för att stötta och hjälpa ?

Jag önskar inget hellre än att min dotter någon gång ska få börja må bra och leva ett lyckligt liv. Men det ena verkar lösa av det andra. Eländet tar aldrig slut:-(

Annons:
Hawknestgrove
9/16/11, 6:42 PM
#1

Samtidigt, som du måste tänka på dig själv också. Visst, man slutar aldrig vara förälder. MEn tänk på att du ska inte behöva  känna dig fjättrad  resten av ditt liv.

Ta upp det problemet med personalen. det måste även ligga i deras intresse, att se till, att ett självständigt liv är något de måste jobba på….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

mellie
9/18/11, 1:12 AM
#2

Blev medlem här endast pga ditt brev, är undersköterska o skötare och ofta jobbat med ungdomar med psykoser, antingen från själva sjukdomen i exempel Paranoid Schizofreni, men också andra utlösande faktorer som trauman eller drogmissbruk.

Jag skulle råda till följande: att direkt imorgonbitti tala om detta du skrivit för skötarna/läkarna hon har kontakt med. Det är inte säkert hon berättat detta för dem själv, då människor i psykos tillstånd kan bli väldigt misstänksamma av sig och därmed heller ej berättar.

Försök få med henne till psykakuten- tänkte mest på att hon hört röster de senaste dagarna, vilket inte är bra alls.

Tyvärr måste man också veta att den verkligheten din flicka upplever, är hennes verklighet, även om den inte är sanning i andras ögon. Att tala om för en svårt sjuk människa, att det dom ser och hör inte finns, hjälper inte.

Prata med läkarna, och fråga om hon kan få övervakning- alltså att de som arbetar med henne tittar till henne ofta, för hennes egen säkerhet.

överblicka också hennes mediciner, har hon nyss fått byta medicin, höjt/sänkt dosen?? som gör att hon blivit sämre?

Jag vet inte hur länge din dotter haft dessa problemen, men kan hon kontrollera rösterna och vanföreställningar alls?

Kan komma med exempel: Hade en patient som hade schizofreni men som "övertalade" rösterna att bara komma en viss tid på dagen, resten av tiden skulle de vara tysta, och det fungerade. Visst låter det märkligt, men man måste hitta en del knep.

Också en annan grej som jag brukar köra med i olika situationer, tror hon att hon ska skada någon, så ge henne ett exempel på att tankar faktiskt ej skadar andra. "Tänk tanken om att du gör mig illa just nu och se vad som händer"….. När de märker att personen ej far illa, brukar det lätta lite, ungefär som "oj då, inget skedde"..

Var där så mycket du kan för din dotter utan att bli helt fördärvad själv. Eller iallafall försöka. Tänk på att aldrig göra sjukdomen rätt, att du spär på hennes tankar och synvillor.

Vad för slags sjukdom är det hon har???? Se också till mitt i allt detta att hon har någon psykiatriker som hon kan prata med och vända sig till.

Det är väldigt skrämmande detta med schizofreni, som hon verkar ha med tanke på symtomen, för det är något man inte kan "ta på" medan det för andra är högst verkligt. Är hon sedan väldigt nergången pga mediciner, kan det bli ännu värre, för då kan din dotter mer eller mindre bli som en zombie, alltså så medicinpåverkad att hon knappt kan hålla ögonen öppna, fokusera blicken eller gå ordentligt….. Det blir ungefär som om hon hade gått i sömnen.

Men ge dig inte! Ta ett prat med personalen, och försök få henne till psykakuten snarast!

/Mellie 26 år

Fantasygirl91
9/22/11, 5:39 PM
#3

#0 du borde ta kontakt med Koalani här på iFokus. Hon kan hjälpa dig. Det kan vara så att din dotter har en demon i sin kropp som hon har levt tidigare liv med. Ni ska inte oroa er för att om ni tar kontakt med henne så kommer hon hjälpa er. Hon hjälpte mig med mina epilepsi anfall som jag fick av en demon från mitt tidigare liv som var min syster. Tro mig jag trodde inte det var sant heller men tyvärr så är det så. Juste, det kan vara så att det inte går att söka på henne här för att det var någon som försökte men det gick inte. Men ni kan gå in på hennes hemsida. här är hemsidan: www.spiritualinsight.gr Jag hade psykotiska symptom innan men det börjar försvinna tack vare henne. Hon är en hjälte!

Upp till toppen
Annons: