Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3340 ggr
[CatsOnMars]
9/18/11, 11:32 PM

Våga ifrågasätta diagnoser!

Hej allihopa!

Detta ska bli ett kort inlägg, jag vill bara säga en sak som grämer mig mycket.

Nu förtiden är det ett slags "mode" med diagnoser inom sjukvården, så fort en unge är bråkig i skolan blir de diagnostiserade med ADHD, så fort någon blir ledsen har de depression etc. Jag säger bara det, om ni är det minsta osäkra på er diagnos, VÅGA IFRÅGASÄTT!

Jag har sett många fall där det senare visat sig ha varit feldiagnos och hela den personens liv har förstörts.

Annons:
[cassie94]
10/12/11, 2:12 PM
#1

Jag tror inte jag har en diagnos för jag e så normal och det så det syns inget på mig men när vi gjorde en utredning så låg jag nästan på gränsen att ha den diagnosen och då säger dom att jag har den :/ hallå så kan man väl inte göra om man inte ligger på den diagnosen.

[CatsOnMars]
10/13/11, 11:40 AM
#2

Det låter väldigt underligt, att få en diagnos utan att ligga inom ramen för den. Du kan gå vidare med detta om du vill!

Ligonskrutt
3/12/12, 12:59 PM
#3

en jag känner har två diagnoser där speciellt den ena, asperger, antagligen inte alls stämmer. Detta har orsakat mkt lidande för honom. När han har haft samtalsterapi har de tex anpassat till asperger, inte tagit honom på allvar och utgått från att han har svårigheter han inte har. Terapeuterna har riktat om samtalen till att handla om sociala berättelser och när han har försökt att berätta om jobbiga saker har de frågat saker som "Så du märkte att din mamma mådde dåligt (när hon var i misshandelsförhållanden)? Hur såg du det, berättade hon att hon var lite ledsen eller kom det tårar från ögonen?" och sedan bytt samtalsämne. Han har därför inte fått bearbeta de hemskheter han upplevt i livet, eftersom psykiatrin har förklarat allt hans dåliga mående med asperger :( Även om han hade haft asperger så är det klart att man kan må dåligt över, bli traumatiserad över och behöva bearbeta misshandel osv inom familjen… 

Han ska försöka göra en utredning inom det närmaste året, nu känner han att han äntligen vågar tro på sig själv och lita på att hans och inte psykiatrins bild av honom stämmer, så han kan hantera det ev misslyckande som en ev ny aspergerdiagnos skulle ge.

[CajsaBajsa]
3/15/12, 6:35 PM
#4

Det vore mycket bättre om man utgick ifrån varje enksilld person och dens specifika problem/behov, istället för att kategorisera.

MEN, det är jättebra att det finns diagnostisering, för ibland är det precis vad som behövs.

Man kan sätta en diagnos efter ett beteende, men inte ett beteende efter en diagnos.

tourettebloggen
3/20/12, 9:31 PM
#5

Samuel

http://www.tourettebloggen.se/

Upp till toppen
Annons: